نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. بهمن 1392 - 10:20
فیلم اشکفت ساخته کارگردان موفق هم استانی که مستندی اجتماعی و فرهنگی است توانست در بخش جهاد اقتصادی جشنواره استانی سکانس بیداری به جشنواره کشوری راه یابد.

به گزارش چهار فصل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس  آوای ماغر نوشت، فیلم مستند کارگردان پرافتخار شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد توانست درجشنواره استانی سکانس بیداری در بخش جهاد اقتصادی کار برگزیده انتخاب شود و به جشنواره کشوری راه یابد.

فیلم اشکفت که راجع به آداب و رسوم در حال نابودی زندگی عشایری ایل بهمئی است، بیشتر به نقش زنان در ساختار اجتماعی – فرهنگی زندگی ایلی می پردازد.

در این فیلم 27 دقیقه ای  که در غارهای اطراف روستای سیاهشیر از توابع بخش مرکزی شهرستان بهمئی تصویر برداری شده ، زندگی یک زن عشایر غارنشین به تصویر کشیده می شود که به دلیل ورود به زندگی مدرن دچار امراض جسمی و روحی متعددی شده است.

حسن کریم نژاد کارگردان فیلم اشکفت کارشناش رشته کارگردانی از دانشگاه آزاد بوشهر بوده که به بهانه این موفقیت و افتخار بزرگ فرهنگی هنری برای گفت و گو با وی با او قرار گذاشتیم و با کمال تواضع پذیرفت.

 ماحصل این گفت و گو را در اختیار مخاطبین و علاقمندان به هنر استان کهگیلویه و بویراحمد می گذاریم

آقای کریم نژاد به عنوان سئوال اول بفرمایید که هدف از ساخت مستند اشکفت چه بوده و به طور کلی این فیلم چه اهدافی را دنبال می کند؟

این فیلم راجع به آداب و رسوم در حال نابودی زندگی عشایری ایل بهمئی است که بیشتر به نقش زنان در ساختار اجتماعی– فرهنگی زندگی ایلی می پردازد .

در این فیلم زندگی یک زن عشایر غار نشین را مستند سازی کردم که به خاطر ورود به زندگی مدرن دچار امراض جسمی و روحی متعددی شده است.

ساخت این فیلم چقدر طول کشید؟

این فیلم از مرحله پژوهش، تحقیق، پیش تولید، تولید و مرحله پس از تولید حدود 6 ماه زمان برد

البته 2 ماه طول کشید تا موفق شدم با شخصیت های اصلی این مستند ارتباط قوی برقرار کنم و موفق شدم آنها را راضی به همکاری نمایم.

با توجه به عرف عشایری و حیای ذاتی که در وجود زنان ایل بهمئی متبلور است در ابتدا از همکاری با بنده و مستند سازی کردن زندگی روزمره خود موافقت نکردند که به سختی و البته به خاطر نسبت فامیلی که با آنها داشتم  و اعتماد لازم موفق به ساخت این مستند شدم.

چه کسانی در ساخت این فیلم همکاری داشتند؟

تصویربرداری این اثر توسط محمد سلیمی راد و بنده صورت گرفت، مدیر تولید این اثر صفر کریم نژاد بود و مسئولیت تدارکات آن را رشید کریم نژاد بر عهده داشت.

اعتبارات ساخت مستند از کجا تامین شد و  چه میزان هزینه ساخت آن شد؟

با پیگیری های بسیار و رایزنی با مسئولان استانی موفق شدم از محل اعتبارات کارگروه فرهنگ و هنر استانداری مجوز دریافت مبلغ 200 میلیون ریال اعبتار برای ساخت این مستند دریافت نمایم.

کارشکنی های مسئولین در ساخت مستند اشکفت

اما هنگام عقد قرارداد به بنده گفتن تنها 23درصد از مبلغ فوق را متقبل می شوند که این مبلغ 46میلیون ریال بود و از این مبلغ تاکنون کمتر از 30 میلیون ریال به دستم رسید.

برای این مستند از مرحله تحقیق و پژوهش ،انتخاب شخصیت و تصویر برداری و تا ساخت کامل بالغ بر 150 میلیون ریال هزینه شد که به جز مبلغی که از طرف کارگروه فرهنگ و هنر استانداری دریافت کردم از هیچ نهاد دیگری حمایت مادی و معنوی نشدم .

آیا افتخارات دیگری هم در زمینه هنر داشته اید؟

سال گذشته در بخش طرح فیلمنامه نویسی پنجمین جشنواره فیلم دانشجویی کشور مقام بهترین طرح فیلمنامه به مستند یاریار بهمئی به نویسندگی بنده تعلق گرفت.

مستند زندگی بنده با عنوان «هیچ بزرگ» به کارگردانی احمد سید کشمیری  موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران در جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان در سال 89 شد و همچنین در جشنواره سینما حقیقت ایران نیز صاحب لوح تقدیر بهترین مستند بخش پرتره شد.

علاوه بر راهیابی فیلم مستند اشکفت سه فیلمنامه دیگر بنده نیز به نام های : آئینه ای(انعکاسی)،شام آخر و طرح فیلمنامه مستند یاریار بهمئی به جشنواره کشوری راه یافتند.

بازی در تله تئاتر عبور از شب ساخت صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد به کارگردانی مجید صادقی و دستیار کارگردان مستند سنگ نگاره های تنگ سولک(سروک) به سفارش شبکه های استانی دنا و شبکه سراسری شما .

متوقف شدن ساخت مستند کوچ در ایل بهمئی به دلیل عدم حمایت مالی

هم اکنون در حال تحقیق و پژوهش در مورد آداب و رسوم ،اعتقادات و باورهای جامعه ایلی و عشایری بهمئی هستم  که در این زمینه از سال گذشته شروع به ساخت مستند کوچ در ایل بهمئی نمودم ولی به علت نداشتن تمکن مالی فعلاً این پروژه در مرحله تدوین و صداگذاری متوقف است. 

سحن آخر

هیچ چیزی به اندازه یک اثر هنری ماندگار نمی تواند گویای تاریخ یک ملت باشد و همانطور که آداب و روسم جامعه ایلی عشایری بهمئی در حال نابودی و محو است لذا این اثر و امثال آن در آینده به عنوان آثار تاریخی و اسناد ماندگار شهرستان بهمئی و ایل بزرگ بهمئی می مانند و این برای بنده مایه افتخار است .

تصاویر زیر اهدایی کارگردان موفق هم استانی از پشت صحنه فیلم اشکفت به این پایگاه خبری است.

 

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی