نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. فروردين 1393 - 8:47
کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن ظرفیتهای بی شمار در بخش گردشگری، هرساله شاهد رشد ورود و اقامت گردشگران است اما هنوز زیرساختهای گردشگری در این استان متناسب با ظرفیتهای کم نظیر آن نیست. با این حال دستگاههای عضو ستاد تسهیلات نوروزی تلاش کردند با کار مضاعف کمبودها را جبران کنند.

به گزارش چهار فصل به نقل ازخبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی با 16هزار و 264 کیلومتر مربع است که در جنوب غربی ایران واقع بوده و به دلیل قرار گرفتن در بین استانهای اصفهان، چهار محال وبختیاری، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هوای سردسیری و گرمسیری در این استان بر زیبایی آن افزوده است به طوری که در زمانی که گلهای بهاری در مناطق گرمسیری روییده اند در مناطق سردسیری برف، کوهها و دشتها را سفید پوش کرده و فاصله این دو آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

همچنین این استان یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که شیوه های زندگی جذاب آنها و تعامل زیبایشان با طبیعت یکی از زیباترین و کمیاب ترین جلوه های گردشگری ایران را رقم زده است.

رشد سالانه ورود گردشگر به کهگیلویه و بویراحمد

مجموعه این شرایط موجب شده تا سالانه بر رشد ورود و اقامت گردشگران در این استان افزوده شود و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مقصد جدید گردشگری در کشور شناخته شود.

با این حال با وجود رشد سالانه ورود گردشگران به استان، طی سالهای اخیر شاهد توسعه زیرساختهای گردشگری نبوده ایم و این در حالی است که گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه این استان شناخته می شود.

دستگاههای اجرایی کمبود زیرساختها را جبران کردند

اگرچه، توسعه صنعت گردشگری یک کار فرا دستگاهی و زنجیره ای است که در آن همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان به نسبتهای مختلف نقش دارند. اگر حلقه ای از این زنجیره گسسته شود، روند توسعه با خلل مواجه خواهد شد.

با این حال به رغم کمبود زیرساختها، در نوروز امسال همه دستگاههای اجرایی استان تلاش کردند تا این کمبودها کمتر دیده شود و شاهد برنامه ریزی بهتری نسبت به سالهای اخیر در خدمات رسانی به مسافران نوروزی بودیم.

بهداشت اماکن گردشگری، امنیت و وجود خدمات لازم در این اماکن، امدادرسانی، اسکان، امنیت جاده ها و ... از جمله مواردی بود که دستگاههای متولی تلاش کردند تا وضعیت این شاخص ها را ارتقا دهند.

رشد ورود و اقامت گردشگران در استان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با تقدیر از اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاههای مختلف اجرایی استان در طول ایام نوروز گفت: در نوروز امسال شاهد رشد ورود و اقامت گردشگران در استان بودیم.

محمود باقری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در تعطیلات نوروزی امسال حدود یک میلیون و 350 هزار نفر در مدارس و اماکن گردشگری و تفریحی در این استان اسکان یافتند.

بی بی حکیمه(س)، آبشار یاسوج و شلال دون میزبان بیشترین گردشگر

وی اسکان گردشگران را مربوط به شهرهای یاسوج، گچساران و باشت عنوان کرد و اظهار داشت: مرقد مطهر بی بی حکیمه(س)، آبشار یاسوج، "شلال دون" باشت نیز میزبان بیشترین تعداد گردشگر بودند.

باقری با اشاره به توانمندی های بالای کهگیلویه و بویراحمد برای تبدیل به قطب گردشگری گفت: بیش از دو هزار و 600میراث فرهنگی در این استان شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین 720اثر تاریخی، 299 بقعه متبرکه و دو اثر طبیعی در این استان ثبت شده است. 

باقری تصریح کرد: مجموعه این پتانسیل ها در کنار طبیعت زیبای استان با وجود 10درصد آب کشور و جنگل فراوان، کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یک مقصد جدید گردشگری معرفی کرده است.

وی بر توسعه زیرساختهای گردشگری در استان تاکید کرد و گفت: زیرساختهای کنونی گردشگری در این استان متناسب با ظرفیتهای بیشمار این حوزه نیست.

اسکان 188هزار نفر در 191 مدرسه استان

اما امسال نیز همچون سالهای گذشته آموزش و پرورش نقش مهمی در اسکان مسافران نوروزی بر عهده داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از رشد 10درصدی  اسکان میهمانان نوروزی در مدارس این استان در نوروز امسال خبر داد.

هادی زارع پور به خبرنگار مهر گفت: در تعطیلات نوروز امسال 118 هزار نفر درمدارس این استان اسکان داده شدند.

وی بیان کرد: این تعداد شامل 23 هزار و 542 خانوار فرهنگیان ودیگر گروههای مسافران نوروزی است که درمدارس اسکان یافتند.

زارع پور اظهار داشت: در نوروز سال گذشته 19هزار و929 خانوار باجمعيت96هزار و964 نفر درمدارس كهگيلويه وبويراحمد اسكان داده شدند.

مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: در ایام نوروز سال 91 هم 68هزار و392 مسافر نوروزی در مدارس این استان اسکان یافته بودند.

وی گفت: بيشترين اسكان مسافران نوروزی به ترتيب در شهرهای ياسوج با 76 درصد، گچساران با 12 درصد و باشت با پنج درصد بوده است.

زارع پور اظهار داشت: امسال 191آموزشگاه با هزار و472كلاس درس براي اسكان ميهمانان نوروزي درقالب كاملا‍ تجهيز، نيمه تجهيز وعادي اختصاص يافت.

نجات 150 مسافر نوروزی در پی وقوع بارشها

اما وقوع دو بارش شدید باران و تگرگ در ایام نوروز کار را بر مسافران و راهداران سخت کرد به طوریکه به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان 150 مسافر نوروزی که در پی بارش باران درمناطق کوهستانی این استان گرفتار شده بودند، نجات یافتند.

ممتاز جهانگیری به خبرنگار مهر گفت: در این ایام 200 راهدار در 22 راهدارخانه علاوه بر نظارت بر محورهای ارتباطی به مسافران نوروزی خدمات رسانی می کردند.

وی بیان کرد: در طرح راهداری نوروزی امسال 24 گروه گشت راهداری نیز فعالیت مستمر داشتند.

جهانگیری اظهار داشت: خوشبختانه در این ایام هیچ مشکلی در تردد جاده ای در محورهای اصلی و فرعی استان ایجاد نشد.

حوادث تلخ نوروز امسال

اما ایام نوروز امسال حوادث تلخی نیز داشت که از آن جمله می توان به وقوع چند فقره تصادف در محورهای ارتباطی استان اشاره کرد. با این حال به گفته رئیس پلیس راه استان، میزان مجموع تصادفات در این استان در نوروز امسال 28 درصد کاهش یافته است.

منوچهر سیاهپور گفت: میزان تصادفات فوتی در نوروز امسال نسبت به سال گذشته 20درصد رشد داشته است.

36درصد تصادفات در محور گچساران به باشت رخ داد

وی بیان کرد: بیشترین حوادث رانندگی در محور گچساران به باشت با 36 درصد و پس از آن در محور بابامیدان به یاسوج و یاسوج به اصفهان با 19درصد روی داده است.

سیاهپور، انحراف به چپ و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو را مهمترین علت سوانح رانندگی در نوروز امسال در این استان عنوان کرد و بیان داشت: 82 درصد تصادفات رانندگی توسط خودروهای سواری روی داده است.

225 امدادرسانی اورژانس استان به تصادفات جاده ای

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان هم به خبرنگار مهر گفت: 225ماموریت این مرکز مربوط به امدادرسانی به حوادث رانندگی بوده است.

جلال پوران فرد افزود: در این ماموریتها 277 نفر مجروح تحت درمان قرار گرفتند و یا به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی تعداد کل ماموریتهای این مرکز در ایام نوروز را حدود پنج هزارو 200 ماموریت عنوان کرد و گفت: این ماموریت ها در قالب 30 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای و سه ایستگاه سلامت نوروزی انجام شد.

پوران فرد اظهار داشت: این پایگاهها شامل 21 پایگاه جاده ای و 9 پایگاه شهری است که در ایام نوروز با 243 امدادگر به مسافران خدمات رسانی کردند.

وی یادآور شد: سه هزار و 200 نفر نیز به ایستگاه های سلامت نوروزی استان در یاسوج و گچساران مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه تعطیلات نوروزی پایان یافته اما با گرمتر شدن هوا و ورود بهار به شهرستانهای سردسیری بویراحمد و دنا، شاهد رشد حضور گردشگران در ماههای آینده به خصوص فصل تابستان به این مناطق خواهیم بود که لازم است از هم اکنون تدابیر لازم برای خدمات رسانی به این گردشگران اندیشیده شود.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا