نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. ارديبهشت 1393 - 11:46
عدم توسعه زیرساختهای شهری متناسب با رشد شهر یاسوج و نبود سند چشم انداز توسعه شهر در کنار مهاجرپذیری بی رویه و ضعف فرهنگ شهرنشینی، هر روز گلی به جمال یاسوج می زنند و معلوم نیست تا چند سال آینده چه بر سر این پایتخت طبیعت ایران بیاورند.

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار مهر، شهر یاسوج طی پنج دهه اخیر رشدی 50 برابری داشته است به طوری که در سال 1344 تنها یک خیابان اصلی داشته و اینک بالغ بر 18 کیلومتر وسعت یافته است.‌

جمعیت این شهر نیز از 10هزار نفر در دهه 50 به 110 هزار نفر در ابتدای دهه 90 رسیده و با توجه به آب و هوای مساعد و مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد، این میزان با شیب تندی در حال افزایش است.

رشد سرطان گونه این شهر حالا روز به روز بر معضلات شهری و اجتماعی می افزاید. ترافیک یکی از این معضلات شهری است که زندگی شهرنشینی را به کام شهروندانش تلخ کرده است.

با این حال نسخه های مسئولین شهری و استانی هنوز نتوانسته این عارضه زودرس در این شهر جوان را درمان کند و برخی تصمیمات در این راستا تنها خاصیت مسکن دارند.

نصب تابلوهای جدید، چراغ راهنما و تغییر معابر و باز و بسته شدن تقاطع ها هنوز هیچ دردی از ترافیک این شهر دوا نکرده است و این معضل روز به روز بیشتر رخ نشان می دهد و بر پیکر نحیف یاسوج سنگینی می کند.

یاسوج شهری که پارکینگ استاندارد ندارد

یکی از شهروندان یاسوجی وضعیت ترافیک در این شهر را نگران کننده می داند و به خبرنگار مهر می گوید: سالانه تعداد زیادی خودرو در این استان شماره گذاری می شود اما متناسب با این افزایش خودرو نسبت به تعریض خیابان ها و ساخت پارکینگ عمومی اقدام نشده است.

محمد محبوبی می افزاید: هیچگونه پارکینگ استانداردی در شهر یاسوج وجود ندارد و این مسئله موجب توقف خودروها در خیابانهای اصلی، پارک دوبل و توقف در محل های ممنوع و در نهایت موجب راه بندان و ترافیک می شود.

وی بیان می کند: برخی خیابانهای این شهر نیز متناسب با ظرفیت و رشد شهر ساخته نشده اند و به زور دو ماشین در آن تردد می کند.

محبوبی تصریح می کند: تردد در خیابانهای اصلی شهر یاسوج امروزه یکی از مشکلاتی است که آرامش شهروندان را بر هم می زند.

توزیع نامناسب خدمات شهری وبلوارهای بدون پیاده رو

مدیرکل دفتر فنی استان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: توزیع خدمات شهری در مرکز شهر یاسوج به خوبی صورت نگرفته و این یکی از دلایل ایجاد ترافیک در برخی خیابانهاست.

سید حسین کاظمی به یکی از خیابانهای مرکزی شهر اشاره می کند و می افزاید: در خیابان عمده فروشان، صنوفی همچون مطب پزشکان و صنف عمده فروشان و برخی صنوف مواد غذایی وجود دارد که این موجب کندی تردد در این خیابان شده است.

وی عنوان می کند: اغلب شهروندان هم برای خرید مایحتاج خود و یا حتی عبور و مرور، به بخش مرکزی شهر یاسوج می آیند که این هم در رشد ترافیک نقش دارد.

کاظمی بیان می کند: بر خلاف طرح تفصیلی شهر یاسوج در برخی خیابانها و فضای سبز اقدام به ساختن فضای مسکونی می شود که این مسئله هم در ایجاد ترافیک موثر است.

وی تصریح می کند: برخی بلوارهای احداث شده در شهر نیز فاقد پیاده رو هستند و این موجب تردد شهروندان در خیابان و کندی عبور و مرور شده است.

کاظمی همچنین یکی دیگر از علل ترافیک در شهر یاسوج را وجود دست اندازی های فراوان و کیفیت نامناسب آسفالت خیابانهای این شهر عنوان می کند.

حذف معاونت ترافیک از چارت شهرداری یاسوج

به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد معاونت ترافیک در شهرداری یاسوج با توجه به مشکلات عدیده ترافیکی این شهر یکی از اقدامات شهرداری در سال گذشته بود.

اما در سالجاری این معاونت از چارت شهرداری یاسوج حذف شد تا امید شهروندان به توجه به رفع این معضل اساسی شهر یاسوج کمرنگ شود.

اگرچه ایجاد این معاونت نتوانست باری از دوش ترافیک شهر یاسوج بردارد اما حداقل در سالهای آینده و با رشد بیشتر شهر می توانست در صورت تقویت بدنه کارشناسی آن، مانعی از موانع ترافیکی یاسوج را بردارد.

ترافیک شهر یاسوج با کار مقطعی حل نمی شود

یکی از اعضای شورای شهر در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: شورای شهر با حذف این معاونت مخالف بود زیرا این معاونت می توانست کارهای تخصصی در زمینه ترافیک را انجام دهد.

علی علی پور می افزاید: البته اعضای شورای ترافیک مشخص هستند و شورای شهر و شهرداری تنها یک رای در این شورا دارند و اعضای اصلی آن را استاندار، فرمانداران و راه و شهرسازی تشکیل می دهند اما معاونت ترافیک شهرداری می توانستد با تدوین برنامه هایی و ارائه آن از طریق شهردار به شورای ترافیک، نقش مهمی در زمینه کاهش ترافیک داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ترافیک شهر یاسوج با کار مقطعی حل نمی شود، ادامه می دهد: تا زمانی که مشکل ورودی و خروجی شهر یاسوج حل نشود، مشکل ترافیک نیز حل نخواهد شد.

کاهش ترافیک با احداث دو پل بشار سه و شرف آباد

علی پور می افزاید: احداث دو پل بشار سه و پل شرف آباد که به جاده اصفهان متصل می شود، می تواند بخش زیادی از معضل ترافیک شهر یاسوج را بر طرف کند و از بار ترافیکی بکاهد.

وی تصریح می کند: پل شرف آباد سال گذشته در کمیسیون شهرسازی و شورای شهر یاسوج مطرح و مصوب شد و مقرر گردید مطالعات این پل از سوی شهرداری انجام شود.

وی کارفرمای پل سوم بشار را نیز راه و شهرسازی عنوان می کند و می گوید: مهمترین مشکل در احداث این پل، وجود معارض اجتماعی در جلوی آن است و تا این مشکل رفع نشود، احداث پل نتیجه بخش نخواهد بود.

علی پور بیان می کند: کوچک کردن برخی میادین از جمله میدان آریوبرزن در اکبرآباد و میدان ترمینال در کاهش ترافیک موثر بوده است.

بستن میدان راهنمایی کار اشتباهی بود

این عضو شورای شهر یاسوج همچنین به برخی تصمیمات اشتباه شورای ترافیک در بستن معابر اشاره می کند و می گوید: بستن میدان راهنمایی کار اشتباهی بود زیرا خودروها مجبور هستند با طی مسیری در پایین این میدان دور بزنند که نامناسب بودن این دوربرگردان، خطرات زیادی را به همراه دارد.

علی پور همچنین راهکارهای دیگری را برای کاهش ترافیک این شهر ارائه می دهد ومی افزاید: شهرداری نباید در مرکز شهر هیچگونه پروانه کسب و کاری صادر کند.

وی بر توزیع خدمات در همه نقاط شهر تاکید می کند و می افزاید: اگر این خدمات به بلوارهای دیگر شهر انتقال داده شوند، موجب کاهش تردد و کاهش ترافیک در مرکز شهر خواهدشد.

مشکلات ترافیکی در استان زیرساختی است

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد هم مشکلات ترافیکی در استان را زیر ساختی عنوان می کند و می گوید: نبود پارکینگ یکی از علت های برخی بی انضباطی های ترافیکی در شهر یاسوج است.

سرهنگ ابوالحسن ملکی می افزاید: ساماندهی نشدن وانت نیسان های عرضه میوه، و ایمن نبودن معابر برای عابرین پیاده از مشکلات دیگر حوزه ترافیک شهر یاسوج است.

ملکی آمار تصادفات درون شهری در حوزه عابرین پیاده را بالا عنوان می کند و ادامه می دهد:  تقاطع ها و گذرگاه ها باید برای عابرین پیاده ساماندهی شود  تا با حضور پلیس و رعایت قانون توسط رانندگان و عابرین پیاده شاهد کاهش این آمار در استان باشیم.

ضعف فرهنگ شهروندی بر ترافیک افزوده است

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه کمبود زیرساختها و رشد سرطان گونه شهر یاسوج در رشد ترافیک این شهر نقش موثری داشته اما ضعف فرهنگ شهروندی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نیز بر این مشکلات افزوده است.

یک جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار می گوید: قوانین بازدارنده در کنار فرهنگسازی وقتی با هم همراه شوند می توانند موثر واقع شوند.

فرزاد پرهوده می افزاید: یکی از ابزارهای فرهنگسازی خود علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان هستند اما هنوز از ابزار خیابان برای فرهنگسازی به خوبی استفاده نشده است.

وی بیان می کند: خاموشی موقت چراغ های راهنمایی نیز مسئله ای شبیه همین است چرا که ما ابزار فرهنگسازی یعنی چراغ را ایجاد کرده ایم بعد آن را برداشته ایم و قطعا ذهنی که به طور خودکار تا پیش از این آماده توقف پشت چراغ بود دوباره به حالت اول باز می گردد و یعنی که هیچ کاری در زمینه فرهنگ ترافیک انجام نداده ایم.

بنرهای فراوان تبلیغاتی حواس رانندگان را پرت می کند

پرهوده با انتقاد از وجود بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی زیاد در سطح شهر می گوید: اکثر بیلبوردهای نصب شده در شهر یاسوج خطرناک است زیرا توجه راننده را به مسیری غیر از روبرو جلب می کند.

پرهوده همچنین وجود برخی صنوف خدماتی در درون شهر را از عوامل بی نظمی عنوان می کند و ادامه می دهد: خیابان شصت متری امام در شهر یاسوج حاشیه شهر را در ذهن بیننده تداعی می کند زیرا وجود تعمیرگاه ها باعث شده است که خودروها در سطح پیاده رو پارک کنند و تعمیر شوند و عابر پیاده در سطح خیابان تردد کند.

وی می افزاید: این عمل گذشته از خطراتی که برای عابر پیاده ایجاد می کند ذهن وی را به حرکت در خیابان عادت می دهد.

پرهوده همچنین بیان می کند: ایستگاه تاکسی با وجود نظم خاص نوعی بی نظمی به همراه دارد وتجمع مسافران، تجمع تاکسی ها، حرکت های خودرو بدون پیش بینی و تجمع رانندگان تاکسی خود ترافیک هایی ایجاد می کند.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی