نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. ارديبهشت 1393 - 8:56
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حق این استان در میزان استفاده از آب سدها و رودخانه ها تضییع شده است.

به گزارش چهار فصل به نقل ازخبرنگار مهر، سید موسی خادمی بعدازظهر یکشنبه در کارگروه آب و کشاورزی استان افزود: میزان تخصیص آب از سدهای موجود در این استان وضعیت مطلوبی ندارد.

وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای پر آب کشور است اما بخش عمده آن به هدر می رود و بخشی هم که توسط سدها مهار می شود عملا درصد کمی از آن مورد استفاده این استان قرار می گیرد.

وی میزان آبهای سطحی و روان آبهای این استان را بیش از هشت و نیم میلیارد مترمکعب عنوان کرد و بیان داشت: میزان تخصیص آب از این آبهای سطحی برای مصارف کشاورزی، شرب و یا صنعت کمتر از 20درصد است.

خادمی به سهم کم استان از سد کوثر اشاره کرد و اظهار داشت: حداقل انتظار تخصیص از آب سد کوثر به کهگیلویه و بویراحمد 50 درصد است.

وی عنوان کرد: با این تخصیص بخشی ازآب مورد نیاز برای آبیاری دشتها و اراضی کشاورزی و آب شرب گچساران و دهدشت غربی تامین می شود.

                                       

خادمی تاکید کرد: بخشی از درآمد حاصل از فروش آب سد کوثر باید در بالا دست این سد و در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه گردد تا بخشی از این کمبودها جبران شود.

استاندار بر افزایش میزان تخصیص آب از سدهای موجود و رودخانه های پر آب تاکید کرد و گفت: لازم است پیگیری لازم برای افزایش میزان تخصیص آب از سدها و رودخانه های پرآب استان از سوی وزارت نیرو انجام شود.

وی تصریح کرد: سزاوار نیست در حالی که این استان خود با مشکلات مربوط به کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، مردم این استان تنها نظاره گر آب رودخانه‌هایی باشند که  از استان خارج می شود.

ظرفیتهای بخش کشاورزی استان به دلیل کمبود آب شکوفا نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: ظرفیت‌های عظیمی در بخش کشاورزی در این استان وجود دارد که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و عدم تخصیص آب مورد نیاز برای کشاورزی استان هنوز شکوفا نشده است.

جعفر گوهرگانی افزود: وقتی آب شرب و کشاورزی استان تهران و استان‌های مرکز‌ با مشکل مواجه می شود همه به تکاپو می‌افتند اما کسی به فکر جفایی که در حق مردم و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد روا شده، نیست.

وی با بیان اینکه زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان بدون استفاده مانده‌اند، اظهار داشت: این در حالی است که 8.5 میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می شود.

گوهرگانی خواستار افزایش سهم این استان از آب رودخانه ها و سدهای درون استان شد.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا