نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

15. خرداد 1393 - 15:17

به گزارش چهارفصل ، خرداد 1342 آغاز مبارزات علنی امام خمینی (ره) علیه رژیم شاه است. گرچه قبل از آن امام(ره) اعتراض خود را نسبت به تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی اعلام کرده بود،اما با روشن شدن ابعاد گسترده اقدامات رژیم علیه دین و مردم، امام (ره) نیز بر شدت مبارزه و علنی کردن آن افزود و با آگاه سازی علما و توده مردم و توجه دادن آنها به لزوم مقابله با این اقدامات عملا پرچم قیام برای خدا را بر دوش گرفت.

امام خمینی(ره) ضمن دادن تذکرات و نصیحت های لازم به شحص اول مملکت با به کار بردن الفاظی همچون اعلیحضرت، همواره خطر نفوذ بهائیت و اسرائیل را یادآور می شد.

پاسخ حکومت اما  ضرب و شتم مردم و کشتار فیضیه و بخشنامه ای بود که وعاظ را از حرف زذن علیه  شاه و اسرائیل منع می کرد.

امام(ره) در روز 13 خرداد1342 مصادف با 10 محرم-روز عاشورا- در سخنرانی انقلابی خود دستگاه ظالم پهلوی را با دستگاه جور بنی امیه یکی می داند«...اگر بنی امیه و دستگاه یزیدبن معاویه تنها با حسین (ع) سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشیانه و خلاف انسانی چه بود که در روز عاشورا با زن های بی پناه و اطفال بی گناه مرتکب شدند؟ بچه خردسال چه تقصیر داشت؟ زن ها چه تقصیر داشتند؟ نظرم این است آنها با اساس سر و کار داشتند. بنی هاشم را نمی خواستند. بنی امیه با بنی هاشم  مخالفت داشتند. نمی خواستند شجره طیبه باشد. همین فکر  در ایران وجود داشت»(صحیفه امام13/3/42)

امام، شاه و اسرائیل را اساس گرفتاری های ملت می داند: «اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد. اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد. اسرائیل نمی خواهد در این مملکت علمای دین باشند. اسرائیل نمی خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد...»

حکومت با ریختن اراذل اوباش به خیابان ها و شعار علیه روحانیت آنها را مفت خور خطاب کرده بودند. امام مفت خورهای واقعی را به مردم معرفی می کند:«ما مفت خوریم؟ مایی که مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم مان وقتی که فوت می شود، آقازاده های آن مرحوم همان شب چیزی نداشتند. همان شب شام نداشتند{گریه شدید حضار}. ما مفت خوریم؟ مایی که مرحوم آقای بروجردی مان وقتی که از دنیا می رود ششصد هزار تومان قرض می گذارد، ایشان مفت خورند؟ اما آنهایی که بانک های دنیا را پر کرده اند، کاخ های عظیم را روی هم ساخته اند و باز رها نمی کنند این ملت را و باز دنبال این هستند که سایر منافع ملت را به جیب خودشان یا اسرائیل برسانند. این ها مفت خور نیستند؟ باید دنیا قضاوت کند، باید ملت قضاوت کند که مفت خور کیست!

حکومت به وعاظ بخشنامه کرده بود که علیه شاه و اسرائیل سخن نگویند و دائم نگویند دین در خطر است. امام در این سخنرانی شخص شاه را خطاب قرار می دهد و او را نصیحت می کند. امام به شاه یادآور می شود که بازی خورده و تحت تأثیر بهایی ها و اسرائیل قرار  دارد.

امام خمینی(ره) مردم را در معرض این سؤال قرار می دهد که چه ارتباطی میان شاه و اسرائیل وجود دارد؟

«...ربط بین شاه و اسرائیل چیست، که سازمان امنیت می گوید: از اسرائیل حرف نزنید، از شاه هم حرف نزنید، این دو تا تناسبشان چیست؟ مگر شاه اسراییلی است؟ به نظر سازمان امنیت، شاه یهودی است؟»

امام به شاه هشدار می دهد که سازمان امنیت و اسرائیل می خواهند تو را از بین ببرند. پس از این سخنرانی، امام در 14 خرداد دستگیر می شود و این آغاز راهی 15 ساله برای رسیدن به طلوع فجر انقلاب اسلامی در بهمن 57 است.

امام(ره)14 خرداد 1368 به آسمان عروج کرد و امروز بیست و پنج سال از رحلت امام می گذرد. امام بزرگوار ما یادگارهای ارزنده ای در میان ما به ودیعه گذاشت.

1.برزگترین دستاورد امام ولایت فقیه بود که فرمود «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است». «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»

2.امام به ما استکبار ستیزی و مبارزه با ظالم و یاری مظلوم را آموخت. به ما آموخت که هیچ گاه از آمریکا و اسراییل نترسیم و آنان را کدخدای جهان ندانیم.

3.امام به ما آموخت که چشم به بیگانگان ندوزیم و روی پای خود بایستیم و به قدرت الهی و اتکای نفس اعتماد کنیم.

اینک که قرن حاضر را قرن خمینی نامیده اند می بینیم که کسانی که خود را پیرو امام می دانند و عکس امام را به سینه می زنند عکس امام عمل می کنند. آمریکا را کدخدای جهان می دانند و برای حل مشکلات کشور ، تحریم ها را به چرخ های سانتریفیوژها گره می زنند. مدام حرف از رابطه با آمریکا می زنند و به نیکی از او یاد می کنند. باید بار دیگر امام را بازخوانی کرد و امام را از نو باید شناخت. بدون شناخت امام صدور انقلاب اسلامی ممکن نخواهد بود.

یادداشت: مهدی دلبند/صبح زاگرس

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی