نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. مرداد 1394 - 8:40
گسترش شبکه های اجتماعی شامل واتساپ، وایبر، تانگو،لاین و ... هرچند دارای مزیت های ارزشمندی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در جامعه به شمار می روند اما این روزها اکثر جوانان کهگیلویه و بویراحمدی ساعات زیادی از وقت که از آن به عنوان طلای گران بها یاد می شود را تنها به خاطر سرگرمی در این شبکه ها تلف می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، ارتباط جهانی، اشتراک علایق ،اشتراک لحظه ای اطلاعات، تبلیغات رایگان، سرعت بالای انتشار اخبار از مزایای شبکه های اجتماعی بوده و در این زمینه شبکه های اجتماعی انقلابی در زمینه سرعت بخشیدن در انتقال اخبار هستند.

 

بسیاری از خبرگزاری های داخلی و خارجی، امروزه در شبکه هایی همچون واتساپ، توییتر، یوتیوب و فیس بوک فعالیت دارند و اخبار را با سرعت بالایی انتقال می دهند و یک فرد به راحتی و تنها با خواندن تیتر های اصلی مطالب در این سایت ها می تواند از اخبار روز دنیا اطلاع پیدا کند.

 

 

این موضوع باعث شده است که اخبار به وسیله ها صدها شبکه اجتماعی بی درنگ و فوری به سراسر دنیا منتشر شوند و هزینه و زمان کمتری نیز در این زمینه صرف شود.

 

در کنار این محاسن شبکه های اجتماعی معایبی شامل در معرض خطر قرار گرفتن روابط چهره به چهره، مزاحمت های سایبری ، جرایم علیه کودکان، جعل هویت و کلاهبرداری، اتلاف زمان و به خطر افتادن حریم شخصی و ... را نیز به همراه دارند.

 

از آنجایی که استفاده از شبکه های اجتماعی هنوز نسبتا یک فعالیت نو پاست دانستن شرایط استفاده، قوانین و مقررات می تواند افراد را در زمینه امنیت و حریم شخصی آگاه کند.

 

 شبکه های اجتماعی عمدتا از سوی کشورهای خارجی با اهداف مشخص و سازمان یافته ای راه اندازی شده است تا بتوانند به راحتی برنامه ها و فرهنگ خود را در سایر کشورها تبلیغ و ترویج دهند.

 

 سرعت انتقال اطلاعات و گسترش فناوری های نوین ارتباطی امروزه باعث شده است تا افراد در نقاط دور افتاده نیز به شبکه های ارتباطی و اجتماعی دسترسی داشته باشند.

 

امروزه در مکان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد جوانانی را می توان دید که با در دست داشتن گوشی های اندرویدی گران قیمت به نوعی در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و وایبر و غیره خود را مشغول کرده اند و در برخی مواقع نیز این سرگرمی چنان ادامه پیدا می کند که پنج تا شش ساعت از وقت آنها می گذرد اما تصور می کنند زمان زیادی سپری نشده است.

 

 

جوانانی که پیش از این  با مطالعه، ورزش، نفریحات سالم و تماشای برنامه های تلویزیونی اوقات فراغت خود را سپری می کردند با گسترش شبکه های اجتماعی به نوعی تغییر برنامه داده و بیشتر وقت خود را با حضور در این شبکه ها صرف می کنند بدون اینکه از این وقت گرانبها استفاده مطلوبی برده باشند.

 

افرادی که شب ها تا دیروقت در شبکه های اجتماعی مشغول هستند در طول روز احساس خستگی  و خواب الودگی می کنند که این امر به دلیل برهم خوردن تنظیم بدن اتفاق می افتد و سلامت روحی و روانی آنها را به مخاطره می اندازد.

 

جوان 26 ساله ای که در یکی از پارک های شهر یاسوج از طریق اینترنت تلفن همراه درشبکه های اجتماعی به سر می برد، گفت: در برخی شبکه های اجتماعی مطالب و اخبار سودمندی روزانه بین افراد رد و بدل می شود اما به جرات می توان گفت بخش زیادی از وقت این افراد صرف پاسخگویی به یکدیگر و بحث های بی محتوا می شود.

 

وی افزود: تشکیل گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی نیز ارتباط مجازی افراد با یکدیگر را منسجم تر کرده است ولی هنوز فرهنگ استفاده و کارکردهای مختلف این برنامه های ارتباطی نهادینه نشده است.

 

جوان دیگری نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار صبح زاگرس که چه استفاه ای از شبکه های اجتماعی مانند واتساپ و وایبر و غیره ... می کنید، گفت: چت کردن، تماشای کلیپ و ارسال تصویر و خبر برای مخاطبان و اعضای گروه ها از جمله برنامه هایی که از طریق شبکه های اجتماعی به آنها می پردازم.

 

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه بین شش تا هفت ساعت از وقت خود را در اینترنت و شبکه های اجتماعی سپری می کنم، افزود: یکی از عواملی که به حضور در شبکه های اجتماعی روی آورده ام بیکاری و نداشتن برنامه ریزی برای استفاده  مطلوب از وقت است.

 

این دانشجوی رشته علوم سیاسی  تلف شدن وقت جوانان و استفاده بیش از از حد آنها از شبکه های اجتماعی را خطری جدی دانست و ابراز داشت: در این شبکه ها در اغلب موارد بیش از آن که به جنبه مثبت آنها توجه شود به جنبه منفی آنها که همان انتشار اخبار دروغ و تصاویر نامناسب برای تشویق اذهان عمومی و ایجاد رعب و وحشت در جامعه است توجه می شود.

 

وی عنوان کرد: انتشار بدون محدودیت محتوا از سوی افراد با رده های سنی وعدم قابلیت حذف محتوای به اشتراک گذاشته از دیگر معایب شبکه های اجتماعی است به نحوی که اگر تصاویر هنجارشکن و غیراخلاقی در گروه هایی که در فضای مجازی تشکیل شده منتشر شود در اکثر موارد امکان حذف ان محتوا توسط مدیر گروه وجود ندارد و کاربران و اعضای آن گروه مخاطبانی هستند که این اطلاعات  به اجبار به خورد انها داده می شود.

 

با این وجود می توان گفت بسیاری از جوانانی که در کهگیلویه و بویراحمد شبکه های اجتماعی را برای پرکردن اوقات فراغت خود برگزیده اند پس از ساعت ها بحث و ارسال پیام به سایر دوستان در فضای مجازی دست خالی برمی گردند که این امر ناشی از عدم برنامه ریزی و شناخت کارکردهای شبکه های اجتماعی است.

 

اما نکته قابل توجه این است که هرگز شبکه های اجتماعی را به خاطر اینکه رایج است و یا همه دوستان در آن عضو هستند نباید مورد توجه قرار داد زیرا در کنار خوبی ها و بدی های این شبکه ها باید با احتیاط و داشتن اطلاعات کافی استفاده کرد .

 در نظر نگرفتن این دو فاکتور ملاک می تواند نتایج ویرانگری به دنبال داشته باشد و افراد را از لحاظ روحی و روانی مورد هدف قرار دهند..

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی