نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مهر 1396 - 12:18
یک زن عاشورایى با پیروى از زینب(س)، باید انسان ساز و جامعه ساز باشد و فریاد آزادى خواهى و عزت طلبى زن تربیت یافته در مکتب عاشورا، پایه هاى حکومت طاغوت را مى لرزاند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از حرف ناب زن باید در مسیر رضاى الهى گام بردارد و در کار خود صادق باشد و در سخت ترین مصیبت ها جز زیبایى نبیند که این، آخرین منزل سالکان است.

یک سوال مهم از همه کسانی که همیشه به دنبال معرفی الگو و بهره برداری احسنت از وقایع تاریخی و مذهبی هستند، این است که به طور مثال ویژگی یک زن عاشورایی چیست؟

در ادامه به طور خلاصه برخی از این خصوصیات را عنوان می کنیم.

 

انسان ساز و جامعه ساز

یک زن عاشورایى با پیروى از زینب(س)، باید انسان ساز و جامعه ساز باشد. او با خطبه هاى خود، حکومت بنى امیه را رسوا و افکار عمومى را روشن کرد. او نمونه والاى یک همسر و یک خواهر است. در خانه، مسئول تربیت فرزندان و در جامعه، مسئول سرنوشت مردم است. بذر اندیشه حسین(ع) از دامن او پراکنده شد، رویید و به بالندگى رسید.

 

مشارکت در اجتماع

زنِ الهام گرفته از عاشورا، در تمامى عرصه هاى علمى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى حضورى فعال دارد. هم چون زینب (س) که پاسخ گوى پرسش هاى دینى زنان بود. خانه وى در مدینه، محل مراجعه یتیمان و نیازمندان بود و خودش در تاریخ حضورى کارآمد داشت. در حقیقت از حضور زنان عاشورا درمى یابیم که زن مى تواند در پیچیده ترین صحنه هاى اجتماعى، حضورى سازنده داشته باشد.

 

عزت طلب

فریاد آزادى خواهى و عزت طلبى زن تربیت یافته در مکتب عاشورا، پایه هاى حکومت طاغوت را مى لرزاند و ترسى در جان انسان هاى خودکامه مى اندازد. و پرده رسوایى ستمگران را کنار مى زند و ستم را درهم مى چیند.

 

شهید پروری

راه حسین(ع)، جز با فداکارى پیموده نمى شود. این فداکاری با تبیین آرمان هاى شهیدان، به همراه صبر بر بلا در راه خدا به انسان آموخته مى شود. و پیامش شهیدپرورى و تربیت نسلى شهادت طلب است.

جلوه دیگر این اصل در شهیدپرورى، حضرت زینب(س)است. او دختر، خواهر، مادر و عمه شهید است.
زینب(س)، فرزند نوجوان خود را در اوج عواطف مادرانه، راهى جنگى مى کند و یقین دارد بازگشتى در آن نیست. و آن جا که اسلام در خطر است، باید از فرزند و شوهر، برادر و احساسات زنانه دست کشید.

 

پاى بند به حجاب

زینب (س)، آموزگار پاى بندى حجاب زنان در حماسه عاشورا است. او منادى عفاف است.

آنجا که خطاب به یزید فرمود:

آیا این عدالت است که همسران خود را پشت پرده ها قرار داده اى، ولى دختران رسول خدا (ص)را به عنوان اسیر روانه کرده اى، چهره هایشان را آشکار کرده اى و زیر سلطه دشمنان از شهرى به شهرى مى گردانى، آن گونه که مردم شهرها به آن ها نگاه مى کنند.

زن در مکتب عاشورا، در عین حضور در عرصه هاى مختلف، پاک دامنى خود را با سلاح عزت و شجاعت حفظ مى کند. از دشمن هیچ نمى خواهد جز این که آن ها را در معرض دید مردم قرار ندهد و حجاب آن ها را ندرد.

 

بنده خدا

در دیانت زن عاشورایى همین بس که شب ها را به عبادت مى گذراند و روزها را روزه مى گیرد و در فرداى عاشورا، نماز شب خود را نشسته مى خواند.

 

بردبار

زنى عاشورایی زنی است که در یک روز، برادرانش، پسرانش به شهادت برسند و او بردبارى پیشه کند. صبر زینب در آن فاجعه انسانى، سرمشقى براى تمامى زنان جهان است. آن هنگام که در کنار جسد برادر با حفظ تعادل و ثبات روحى از خداوند خواست این قربانى کم را از او بپذیرد، و این نشان از تعالی روح و اوج بردبارى او بود.

 

مهربان و باصلابت

زن عاشورایى هنگام دلدارى اسیران داغ دار، مظهر عطوفت است و آن هنگام که قرار است طبل رسوایى یزید را در کوفه و شام به صدا در آورد، مردانه تر از تمام مردان جهان، خطبه مى خواند.

 

جسارت در برابر باطل

زن عاشورایى باید از زینب که بى محابا به مجلس یزید پا مى گذارد، صریح سخن مى گوید و افشا کننده ماهیت دشمنان است؛ سرمشق بگیرد. صلابت بى نظیر وى در صفحات تاریخ، همه اندیشمندان را متحیر مى سازد.که انسان باید در برابر باطل بایستد و از حق دفاع کند.

 

مدیریت پویا

زینب(س)، کاروان مجروح و اسیران را با قدرت روحى بالا مدیریت کرده و هم درد آنان است.
او نماد زنى شجاع و مدبّر که به ظاهر اسیر و دست به زنجیر و در واقع، آزاده اى شجاع است. زن عاشورایى در هشت سال جنگ، همچون کوهى استوار، جاى خالى همسر شهیدش را براى فرزندان پر مى کند و از عهده تمامى مسئولیت هاى سنگین زندگى برمى آید.

 

ادامه دهنده حماسه

حسین، حماسه کربلا را آفرید و زن عاشورایى تا آخر، پیام آور این حادثه بزرگ انسانى است. حماسه اى که در آن، رهبرى نهضت خونین برادر در سرزمین بیگانه، جنگ تبلیغى، دل جویى از کودکان و زنان داغ دیده، تحمل سختى و خستگى طاقت فرسا در آن موج مى زند.

 

مبلّغ دین

زن عاشورایى نه تنها فرهنگ دینى را خوب مى شناسد، بلکه زبان گویاى آن است. وى ترویج دین را از خانواده اش آغاز مى کند و فرزندانى پرورش مى دهد که در راه پاسدارى از دین باشند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که؛ زن امروز باید به گونه اى تربیت شود که براى رویارویى با بحران های فرهنگى یا اقتصادى مدیریت و بردبارى لازم را داشته باشد. او باید براى خانه و خانواده، مشارکت اجتماعى فعال و سازنده، دوران صلح وجنگ، محاصره اقتصادى وتوسعه پایدار، تربیت کودکان و رقابت هاى علمى، فرهنگى تربیت شود. و بسترى مناسب براى رشد همسر و فرزندان فراهم آورد.

زن باید در مسیر رضاى الهى گام بردارد و در کار خود صادق باشد و در سخت ترین مصیبت ها جز زیبایى نبیند که این، آخرین منزل سالکان است.

انتهای پیام/ ش

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا