نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. مهر 1396 - 19:32
هوشیاری فرمانده کل قوا، دقت و تیزبینی فرماندهان جنگ به پشتوانه نیروهای مقاومت و شجاع ایران باعث شد که صدام در تصرف آبادان مستاصل بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ 39روز از حمله دشمن بعثی به ایران میگذشت که رژیم بعث عراق بعد از سقوط خرمشهر هوای گرفتن آبادان را در سر می پروانید تا به این جزیره نفت خیز و استراتیژیک دست یابد. دشمن تا دندان نسلح به کمک غرب این نیت را از طریق منطقه ذوالفقاری و ایجاد پل شناور بر روی بهمنشیر کلید زد  تا از طریق پوشش نخلستان به این مهم دست یابند.

سقوط خرمشهر بعد از آنهمه جانفشانی رزمندگان شهید باعث شده بود تا دشمن جسارت بیشتری پیدا نماید و در پی  آن دست یافتن به آبادان را دور از دسترس فرض ننماید. اینجا بود که حضرت امام خمینی طی یک فرمان تاریخی مبنی بر شکسته شدن حصر آبادان را صادر کرد تا اینکه در پنجم مهرماه در ساعت یک بامداد 1360 رزمندگان جان برکف اسلام عملیات ثامن الائمه را با رمز "نصر و من الله و فتح و قریب" آغاز کردند تا بعد از 48 ساعت حصر آبادان را بطور کامل آزاد نمایند و دشمن با توجه به تنوع حملات سلحشوران ایران تاب مقاومت را از دست داده که در این عملیات با اسارت درآمدن اکثر نیروهای عراقی تسلیم و یا عقب دستور امام خمینی مبنی بر "شکست حصر آبادان" تحقق یافت.

از نظر فرماندهان و کارشناسان دوره دیده زمان جنگ اگر حصر آبادان شکسته نمی شد بدون تردید دشمن با تنگ تر کردن حلقه محاصره و تقویت قوای نظامی خود میتوانست راه را برای لشکریان دشمن تا اهواز باز نماید.

هوشیاری فرمانده کل قوا، دقت و تیزبینی فرماندهان جنگ به پشتوانه نیروهای مقاومت و شجاع ایران باعث شد که صدام در تصرف آبادان مستاصل بماند و با تلاش در یک بازتوانی و تجدید قوا فعلا بر حاکمیت خویش بر خرمشهر تمرکز نماید.

هر لحظه كه از روز عملیات مي گذشت، نيروهـاي بعثـي بـيش از پـيش توسـط نيروهـاي ايرانـي تحت فشار قرارمی گرفتند و خود را درمانده مـي ديدنـد .از سـوي ديگـر در پـي تغييـر وضـعيت ميـدان نبـرد، فرماندهي نيروهاي عراق تلاش مي كرد تا با تاريك شدن هوا به مقاومت در پل حفار ادامـه دهـد زيـرا دشـمن قصد داشت با تقويت منطقه، ابتـدا منطقـه سـرپل حفار را حفـظ كنـد و پـس از آن بـا نـصب پـل روي رودخانـه كارون نيروهاي محاصره شده را نجات دهد و سپس با استقرار در منطقـه غـرب رودخانـه كـارون از ادامـه پيشروي نيروهاي ايراني جلوگيري كند .جاده ماهشهر- آبادان حدود ساعت هشت و نيم روز پنجم مهـر مـاه 1360 آزاد شد و در پي آن پيشروي نيروهاي خودي از شمال به جنوب و تـصرف پـل قـصبه شـد و امكـان مقاومت از عراقيها سلب شد. بعد از ظهرهمان روز بخشي از پل حفـار توسـط رزمنـدگان اسـلام محاصـره شد اما عراقي ها براي باز نگه داشتن عقبه نيروهاي محاصره شده خـود در شـرق كـارون همچنـان مقاومـت مي كردند، چنانكه با تاريك شـدن هـوا حركـت سـتون نيروهـاي دشـمن از سـمت جـاده اهـواز بـه سـمت خرمشهر ديده ميشد. به اين ترتيب روز نخست عمليات در حالي رو به پايان مي گذاشت كه دشـمن بـه دليـل عقب ماندگي توان مقابله نداشت و تنها به تاريك شدن هوا باز نگاه داشتن پل حفار براي تقويت منطقـه يـا امكــــــان عقــــــب نــــــشيني نيروهــــــاي محاصــــــره شــــــده خــــــود اميــــــد بــــــسته بــــــود . روز دوم عمليات ثامن الائمه (ع) در حالي آغاز شد كه پيـشروي نيروهـاي ايرانـي همچنـان ادامـه داشـت و دشمن ياراي نشان دادن واكنش جدي نداشت و از بعد از ظهر روز دوم نيروهاي عراقـي بـه تـدريج تـسليم شـــدند يـــا عقـــبنـــشيني كردنـــد و ســـرانجام در پايـــان ايـــن روز منطقـــه ســـرپل دشـــمن آزاد شـــد . در روز سوم رزمندگان اسلام به پاكسازي منطقه پرداختند تا اينكه محاصره آبـادان بـه پايـان رسـيد و فرمـان امام خميني (ره) مبني بر شكستن حصرآبادان در مدت 48 ساعت تحقق يافـت و نيروهـاي خـودي پـس از پاكـــــسازي كامـــــل منطقـــــه در ســـــاحل شـــــرقي رودخانـــــه كـــــارون اســـــتقرار يافتنـــــد.  در اين عمليات علاوه بر آزادسازي منطقه اشغالي در شرق رودخانه بخش وسيعي از نيروهـاي خـودي آزاد و براي عمليات بعدي آماده شدند . آزاد سازي 150 كيلـومتر مربـع از خـاك مـيهن اسـلامي شـامل دو جـاده استراتژيك اهواز- آبادان و ماهشهر- آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره اسارت يك هـزار و 800 نفـر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شدن يك هـزار و 500 تـا دو هـزار نفـراز نيروهـاي عراقـي و انهـدام 90 دستگاه تانك و نفربر به غنيمت گرفتن 100 دستگاه تانـك و 60 دسـتگاه نفربـر، سـه دسـتگاه لـودر و 150 دستگاه خودرو و انهدام سه فروند هواپيما و يك فروند هلي كوپتر دشمن از پيامدهاي عمليات ثـامن الائمـه بود.  شكست در اين عمليات به قدري براي صدام سنگين بود كه پس از پايان عمليات و شكست نيروهاي بعثـي، وي هفت نفر از فرماندهان خود را تيرباران كرد . و امروز که 36 سال از اين عمليات پيروزمندانه مـي گـذرد امـا هر بار كه خاطرات آن ايام مرور مي شـود ابعـاد تـازه اي از ايـن اقـدام شـجاعانه و تاكتيـك بـالاي نظـامي رزمندگان ايران اسلامي در اين عمليات بازگو مي شود وبر شيريني آن براي نسل امروز افزوده مي شود.

انتهای پیام/الف

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی