نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

13. اسفند 1392 - 13:09

به گزارش چهار فصل به نقل از خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم ضمن تاکید به کنش فرهنگی و مدیریت فرهنگی گفت: فعالیت فرهنگی ناظر به نهادینه سازی اصلاح نگرش هاست، گاهی تکرار یک مطلب و برخورد شعاری با یک ارزش نگرش را منفی می کند اگر در بخش های دیگر جامعه کارهای فرهنگی سمت و سوی تبلیغات سطحی را می گیرد، دانشگاه ها باید متفاوت عمل کنند.

 

وی با اشاره به دیده بان بودن معاونین فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: تحولات پرپیچ تاب دانشگاهی ابتدا به دانشگاه ها می رسد و معاونین فرهنگی باید این تحولات را رصد کنند و قاعدتاً رصدکننده باید جایی بالاتر از دیگران باشد، مدیر فرهنگی باید متخصص فرهنگ باشد و به طور مداوم تحولات متغیر را بشناسد.

 

هاشمی با توجه به تحولات ساختاری و فرهنگی در سطح ملی و جهانی تاکید کرد: نمی توانیم در دهکده جهانی خودمان را مصون بدانیم تغییرات جهانی بر روی ما نیز تأثیرگذار است، تحولات جهانی در عرصه ملی و کلاس های درس ما نقش ایفا می کنند و البته شناخت تغییرات نیاز به اهتمام جدی دارد نباید بگذاریم حوزه فرهنگی از تحولات جا بماند.

 

این مقام مسئول با تاکید بر جدا نبودن دانشگاه از جامعه اذعان کرد: ما راجع به حوزه های مختلف دانشگاه باید ایفای نقش کنیم و بدون توجه به سایر حوزه ها نمی توانیم مسئولیت خود را ایفا کنیم، پیوند زدن دانشگاه با جامعه از وظایف ما است و باید درحوزه های مختلف این ارتباط شکل گیرد برای موفقیت باید با همه بخش ها تعامل کنیم.

 

وی با توجه به دغدغه های دینی و هویت ملی گفت: اگر دانشجویی فارغ التحصیل ما نسبت به هویت دینی و ملی ضعیف شده باشد نمره خوبی نمی گیریم، روش های مختلفی برای این امر وجود دارد که راهیان نور از جمله موارد خوب آن است.

 

معاون وزیر علوم با توجه به تأکیدات رئیس جمهور گفت: دانشجویی ما باید احساس کند که در جامعه ای زندگی می کند که سرشار از نشاط است، این نشاط به معنای مسئولیت پذیری و ایفای نقش فعال در جامعه است، وقتی این نشاط از بین می رود که دانشجو احساس کند چشم انداز مناسبی پیش روی او نیست باید بستری مهیا کرد که حرف او شنیده شود و تاثیرگذاری را احساس کند.پذیرش تنوع در دانشجویان و نقش پذیری ما در ارتباط با دانشجویان آنها را امیدوار می کند.

 

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید اهل مشورت باشیم و استبداد رأی هلاکت در پیش دارد و در حوزه فرهنگی حتی اغاز ان هم هلاکت است باید حلقه های فکری و شوراهای فرهنگی در دانشگاه ها شکل بگیرد، سیاست زدگی سم مهلک فرهنگ است اگر به اخبار سیاسی بیشتر از مباحث فرهنگی بها دهیم منطقی نیست برعکس مهمتر از سیاست و اقتصاد است و بر هر دوی این حوزه ها تاثیرگذار می باشد.

 

وی با تاکید بر نگرش بلندمدت در کار فرهنگی افزود: رفتارها به سرعت تغییر نمی کند و اگر اینطور شد به سرعت نیز بر می گردد شتاب زدگی در مدیریت فرهنگی غلط است اگر فکر می کنید با زمان کم می توانیم به نتایج مطلوب برسیم یعنی شناخت صحیحی از  کار فرهنگی نداریم.

 

این استاد جامعه شناسی دانشگاه را محل تلاقی فرهنگ های مختلف دانست و با توجه به حضور آنها در فضای مجازی گفت: فیس بوک و حضور افراد در فضای مجازی بحران نیست و این یک معضل نمی باشد، بخش عمده ای از فضای مجازی را دانشگاهیان اشغال کرده اند و باید با برنامه خلاقانه و مبتکرانه به این محیط وارد شویم، عدم حضور ما به معنای راه باز کردن برای دیگران است، 60 درصد دانشجویان ما از Wechat و Viber استفاده می کنند و نباید انها را رها کنیم، می بایست با برنامه به این مسائل ورود یابیم.

 

هاشمی گفت: فضای دانشگاه ها نباید امنیتی باشد اما مگر می شود دانشگاه بدون حراست باشد باید وقتی حراست را می بینیم احساس امنیت کنیم ما نیاز به حوزه های امنیتی داریم اما وقتی جنجال ها علیه این نهادها تمام می شود که مدیریت صحیح فرهنگی داشته باشیم البته در حوزه های فرهنگی نباید حراست احساس مسئولیت کند بلکه به ما کمک می کنند بسته شدن فضا عوارض اخلاقی در پی دارد و به شدت باید از مخفی شدن آسیب ها برحذر باشیم.

 

وی درباره کرسی های آزاد اندیشی گفت: رفتارهای احساسی باید جای خود را به عقلانیت دهد، تاکید ما در این دوره تکیه به کرسی های آزاداندیشی است ما به این کرسی ها به خاطر تاکیدات مقام معظم رهبری وابستگی عاطفی داریم.این کرسی ها بستر رشد علوم انسانی هستند که به سمت آزادی واقعی سوق داده می شویم ما بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی تاکید مکرر داریم.

 

هاشمی در مورد ارتباط با نهاد رهبری و سایر تشکل ها گفت: تعامل و رابطه نزدیک با دفاتر نهاد رهبری مثمرثمر است و برای رسیدن به اهداف کمک حال ما خواهد بود.شکل های حال حاضر و تشکل هایی که از این پس شکل خواهد گرفت می بایست در چارچوب قانون عمل کنند، مادامی که قانون وجود دارد حتی اگر مخالف آن هستیم باید مطیع آن باشیم ما متولی سیاست های دولت تدبیر و امید هستیم و اگر روزی احساس کنم این سیاست ها غلط است کنار می کشم.

 

معاون  فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان گفت: کار ما بسیار دشوار و سهل و ممتنع است، انجام گرفتنش را کسی متوجه نمی شود اما صورت گرفتن صحیح ان باعث اتفاقات خوبی می شود.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی