نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. اسفند 1392 - 9:49

به گزارش چهار فصل به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، با توجه به آخرین روز کاری در سال 92، اکثر روزنامه های امروز (چهارشنبه 28 اسفند) در گزارش های خود به اتفاقات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... که در سال 92 گذشت پرداختند.

نشست خبری لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر هم به تیتر اصلی برخی روزنامه ها تبدیل شده است

 

کهنسال‌ترین آیین ملی در جهان

روزنامه شرق: نوروز و آیین‌های باشکوه آن، مسیری سه‌هزارساله‌ و پرپیچ‌وخم را پیموده تا به ما رسیده است. «نوروز» کهنسال‌ترین آیین ملی در جهان است که جاودانه مانده و یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرین‌های جنوبی) است. آیین‌های برگزاری این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه‌هزارسال پیش، تفاوت چندانی نکرده و به همین دلیل، عامل وحدت فرهنگی ساکنان ایران‌زمین به شمار می‌رود که آن را در هر گوشه از جهان که باشند، یکسان برگزار می‌کنند و بزرگ می‌دارند و به همین دلیل است که اندیشمندان، «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانی خوانده‌اند.  در قرن نوزدهم، ایران‌زمین بر اثر توطئه‌های استعمارگران اروپایی تجزیه شده، اما فرهنگ مشترک و مدنیت غنی قوم ایرانی باقی مانده و نوروز همچنان روز ملی همه مردمی است که از کوه‌های پامیر و بدخشان تا انتهای کوه‌های کردستان سوریه و از قفقاز تا درّه سِند و منطقه خلیج‌فارس سکونت دارند و در گوشه‌وکنار جهان زندگی می‌کنند

 

سالی که گذشت

روزنامه کیهان: همه ساله یادداشت‌ پایانی سال را به همراهی کیهان و خوانندگان در قبال با اهمیت‌ترین رخدادهای سالی که گذشت اختصاص می‌دادیم و امروز که آخرین شماره روزنامه در سال رو به پایان را پیش روی دارید، از منظری دیگر به برخی از رویدادهای مهم سال 1392 می‌پردازیم. از تحلیل و تفسیر دوباره رخدادهای مورد اشاره صرفنظر می‌کنیم چرا که پیش از این درباره این رویدادها، گفتنی‌های فراوانی داشته‌ایم. امروز اما، بر سر آنیم که شماری از رخدادهای سال 1392 را از نگاهی دیگر به ارزیابی نشسته و دستاوردهای آن را که در نگاه اول قابل دیدن نبوده و یا انتظار دیگری از آن بوده است، برشماریم.....

 

توجه به حقایق و مسلمات شرط عقلانیت است

روزنامه مردم سالاری: یین «مؤلفه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» که با اشراف کامل و از زبان مقام معظم‌رهبری در جمع مسوولان دستگاه‌های مختلف و نیز فعالان اقتصادی و صاحب علمان ایراد گردید، توجه به حقایق و مسلماتی را ضروری ساخت که غفلت از این بدیهیات، ما را در همین جایی نگه می‌دارد که هستیم، نه آنجا که باید باشیم: 1– با وجود مواهب طبیعی و انسانی به استناد آمار و ارقام و مستندات مستدل، نمی‌توان از ضعف مدیریت‌ها در سطوح مختلف، چشم پوشید و همچنان از شایستگان در اداره کشور بی‌بهره ماند، بدیهی است که بایسته ترین اقدام در این زمینه، توجه به مشروعیت، قابلیت و اهلیت افراد به دور از نگرش‌های جناحی و سلایق فردی است. عیب بزرگی است که نمره 12 بر مصدر بنشیند و نمره 20 از معرکه بدور باشد. این قسط اسلامی نیست. 2 – عدم برنامه‌ریزی علمی و منطقی و عقب ماندن طرح و برنامه و تعقل و تفکر از عمل!

 

سال 92 و حاکمیت اعتدال

روزنامه جمهوری اسلامی: نکته بسیار مهم که در جمع بندی وضعیت سال 92 باید مورد توجه قرار گیرد اینست که همبستگی ملی، عامل مهم تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی و سعادتمندی ملت می‌باشد. تشدید درگیری‌های سیاسی در داخل که عده‌ای با تمام توان برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و هر چیزی را برای کارشکنی علیه دولت اعتدال بهانه قرار می‌دهند، علاوه بر اینکه فرصت حل مشکلات را از مسئولین اجرائی می‌گیرد، پشتوانه اقتدار نظام را نیز در برابر قدرت‌های زیاده‌خواه خارجی کاهش می‌دهد. بنابر این، گروه‌ها و جناح‌های سیاسی باید منافع خود را کنار بگذارند و به منافع ملی بیاندیشند و از تمام فرصت‌ها برای تقویت همبستگی ملی استفاده نمایند. این، تنها راه پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و تحقق آرمان‌های ملت و اصول و ارزش‌های مورد نظر انقلاب است.

 

مصونیت تاریخ کربلای جبهه‌های ایران از گزند فراموشی و تحریف

روزنامه سیاست روز: مید است مدیران و برنامه‌ریزان اردوهای راهیان نور سخنان رهبر معظم انقلاب را بیش از دیگران به عرصه اجرا ورود دهند و با برنامه‌ریزی دقیق و اجرایی تلاش نمایند تا مسافران جبهه‌های حق «زیارت با معرفت» نصیبشان شود و آنچنان شود که در اعصار آینده نسل‌های بعدی ایران اسلامی سینه ستبر از تاریخ پر ارج و شان ایران اسلامی و جهادگران همیشه جاویدش بگویند و از غفلت پیشینیان خویش ننالند.

 

سالی که گذشت! سالی که می‌آید

روزنامه تهران امروز: سالی که گذشت ، سرشار از بیم ها و امیدها بود ؛ سالی که در آن حماسه سیاسی با حضور مردم ایران اسلامی پای صندوق های رای تحقق یافت و آغاز حرکتی نو در مسیر پیشرفت و عدالت در حوزه اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی و ... رقم خورد و فضای روانی کشور را به سمت آرامش سوق داد . در این شرایط کماکان موضوع فرهنگ به‌رغم تاکیدات و تذکرات و رهنمودهای پی در پی مقام معظم رهبری مغفول ماند و حتی مظلوم تر از گذشته شد ، رفتارهای قابل نقد برخی از فعالان فرهنگی که گاهی منجر به هنجار شکنی شده و از چشمان رسانه‌های گروهی و دلسوزان انقلاب دور نماند. اما به‌راستی آنچه امروز نگرانی جدی رهبری خردمند انقلاب و دست اندرکاران فرهنگی کشور را شکل می‌دهد چیست ؟

 

کارنامه‌خوانی اعتدال

روزنامه وطن امروز: سال 1392 را در حالی به پایان می‌بریم که سوگمندانه باید گفت حاکمیت خط‌سازش بر دولت در حال تغییردادن محاسبات دشمن به ضرر ملت ایران است.قبل از هر چیز تذکر این نکته لازم است که دولت روحانی خیلی زودتر از آنچه تصور می‌رفت قدم در همان راهی گذاشت که احمدی‌نژاد پیموده بود و روحانی خود را میراث‌دار شکست آن می‌دانست. از تلاش برای تعریف یک فرآیند اجباری سازش و اجتماعی کردن آن بگیرید تا هتک و طعن و طرد منتقدان و خود را چون اشراف فوق عقول عوام و خواص پنداشتن، ویژگی‌هایی است که روحانی و احمدی‌نژاد در آن مشترک بوده‌اند و دلیلی ندارد که اگر این خلق‌و‌خوی خاص، احمدی‌نژاد را به زیر کشید، روحانی را بالا ببرد! دولت  روحانی تصور می‌کند قادر خواهد بود ماه‌ها و بلکه سال‌ها با استناد به آنچه «کارنامه احمدی‌نژاد» می‌خواند در موضع طلبکار بنشیند و مطمئن باشد مردم کوتاهی در اداره امور کشور را علی‌الدوام به حساب میراثی خواهند نوشت که از دولت قبل برده است.

 

بهار تدبیر

روزنامه ابتکار: بهار 93 با گفتمان اعتدال قرین شده است. یکی از جلوه‌های اعتدال، در طبیعت است؛ فصل بهار طبع متعادل فصول است. ایرانیان از پی حوادث بی‌شمار و زمستان پر بلای اتفاقات، به خواست خود بهار را، با انتخاب گفتمان اعتدال، طلب کردند. 24 خرداد 92 نه به زمستان بداخلاقی، سخت‌گیری‌، غم، دل آشوب‌، اضطراب ، جدایی، تلخی‌ و نا امیدی‌ها بود. آنان به امید بهار مدارا، خوش‌اخلاقی، شادابی،امنیت،آرامش، شیرینی، وصل و پیروزی، به هشت سال گذشته پشت کردند و تدبیری بهتر برگزیدند. مردم از زمستان افراط به تنگ آمدند و به استقبال بهارِ اعتدال رفتند. البته مردم ایران ثابت کرده اند که بهارگزینی شان بابهار عربی تفاوت بسیار دارد.

 

نوروز، نماد شور زندگی

روزنامه ایران: نوروز، نماد فرا رسیدن فصل بهار در جغرافیایی که ترکیه و ایران در آن قرار دارند، در طول تاریخ از سوی انسان‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند در حال و هوای عید به عنوان سمبل دوباره زنده شدن جان و روح با شادی و شعف جشن گرفته شده است. نوروز یکی از مهمترین میراث فرهنگی‌مان که تا به امروز حفظ و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده، منعکس‌کننده میراث مشترک و اتحاد انسان‌های جغرافیای ما و در رأس آن ملت‌های ترک و ایران بوده است. خانواده‌ها، خویشاوندان، همسایگان، همشهری‌ها و طبیعتاً ملت‌های ما که در خوشی‌ها و غم‌ها گرد هم می‌آیند به مناسبت نوروز که سمبل شور و زندگی است نیز گرد هم آمده و بدینوسیله هر سال اصل زندگی یعنی صلح و بهروزی را بار دیگر یادآور می‌شوند.  در آخر مایلم بدینوسیله آرزوی خود را مبنی بر این‌که عید نوروز به همراه بهار آورنده صلح، سلامتی و بهروزی برای ملت ترکیه و ایران،  جهان اسلام و کلیه بشریت باشد بیان کنم.

 

به بهانه ملی شدن صنعت نفت

روزنامه رسالت: ر جریان نهضت ملی شدن نفت اراده ملت به این تعلق گرفت که پنجه در پنجه قدرت‌های جهانی بویژه آمریکا و انگلیس در اندازد و حقوق خود را استیفاء نماید. 50 سال پس از کشف نفت در ایران در دوره شانزدهم مجلس در 29 اسفند در 1329 طرحی به تصویب رسید که متضمن اجرای ملی شدن صنعت نفت بود. رزم‌آراء نخست وزیر شاه تنها مانع این اقدام بزرگ بود که با اعدام انقلابی او توسط فداییان اسلام این مانع برداشته شد. از آن زمان انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با همکاری دربار بازی‌هایی در آوردند که نهضت ملی را با ناکامی روبه‌رو کنند. اما قیام 30 تیر 1331 این توطئه‌ها را خنثی کرد. پس از آن استعمار با تردستی سیاسی اختلافات رهبران نهضت ملی را مدیریت کرد و سرانجام کمر نهضت ملی را شکست و مملکت را با یک کودتا یک ربع قرن به یک دوره استبداد سیاه سپرد. در دوران سیاه پهلوی دوم علی‌رغم اینکه قرارداد کنسرسیوم حاکم بر عواید فروش نفت و گاز کشور بود اما استعمارگران نتوانستند آثار اجتماعی و سیاسی و دستاوردهای ملی شدن صنعت نفت را در ایران نابود کنند. لذا روز 29 اسفند به عنوان روز ملی شدن صنعت نفت در تاریخ ایران باقی ماند.

 

مردم به دنبال چه هستند؟

روزنامه آرمان: همگان به خصوص رسانه‌ها باید بدانند که سال آینده برای مذاکرات هسته ای، سیاست خارجی و سیاست داخلی بسیار حیاتی و مهم است. بنابراین آگاهان انتظار دارند که رسانه‌ها از هر گونه چالش‌آفرینی در این حوزه بپرهیزند. انتخابات اخیر نشان داد مردم به دنبال آرامش، اعتدال و ثبات در زندگی هستند بنابراین هر کاری که به برقرار شدن این وضعیت کمک کند خدمت و هر کار که در این جهت نباشد قطعا لطمه به منافع ملی است؛ لذا لازم است رسانه‌ها به کمک دولت یازدهم بیایند و به مسائل کلان کشور بپردازند. امید می‌رود به واسطه برقرار شدن اعتدال در فضای کشور سال آتی دولت یازدهم بتواند قدمی محکم در جهت توسعه کشور بردارد.

انتهای پیام/گ

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی