نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

24. آبان 1394 - 10:45
اين صحبت بسيار مهم و قابل تامل است كه چرا رهبري دستور تشكيل چنين كميته اي را مي دهد و دولت با كمي تاخير و كارشناسان با صحبت هاي پرفشار در رسانه ها از آن استقبال كردند؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، محمد ناصر پاك نژاد در یادداشتی به موضوع تشكيل هيأت نظارت وديركرد دولت در تشكيل اين هيأت اشاره كرد و نوشت: باز هم عدم توجه  به بيانات رهبري براي ايجاد يك كميته لازم الوجود تا حدي كه رسانه هاي مختلف از عدم ايجاد آن توسط دولت خبرساز شدند.

 

سرانجام بعد از گذشت چند روز كميته نظارت بر برجام تشكيل شد اما سوال اينجاست كه چه مشكلي در اين برنامه وجود داشته كه از اول دولت نمي خواست برجام در مجلس مطرح شود و حال براي اجراي آن عجله دارد و كميته ناظر هم كمي دير تشكيل شد.

 

همه واقفيم بر اين اصل كه نظارت توسط دستگاه ها و افرادي به خصوص در موضوع مهمي همچون برجام که یکی از مهم‌ترین اسناد مربوط به منافع ملی کشور بسيار مهمم و مورد توجه است.

 

دولت كه تمام تلاش خود را در اين زمينه انجام داده است يقيناً نمي خواهد كساني كه  با نقد حتي اگر نقدي منصفانه و بر اساس واقعيات باشد كمي كار را عقب بندازند.

 

به دنبال الزامات 9 گانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تشکیل هیئتی جهت نظارت بر برجام توسط شورای عالی امنیت ملی،‌ تیم مذاکره‌کننده و برخی اعضای ارشد که در جریان جزئیات مذاکرات بودند، بنا شد امور هیأت نظارت بر اجرای برجام را دنبال کنند ولی از نمایندگان مجلس کسی در این هیأت دخیل نبوده است.

 

اين درصورتي است كه از زماني وزارت خارجه بخواهد كوچكترين اقدامي در راستاي اجراي برجام داشته باشد بايد تحت نظارت كميته اي باشد كه يك سويه افراد آن مشخص نشده باشند زيرا نظارت بر اجراي اين برنامه مهم و ملي به دستور رهبري بوده است كه فرمود کمیته‌ای برای رصد و نظارت بر اجرای برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل باید تشکیل شود و وزارت امور خارجه نهایت همکاری را با این کمیته داشته باشد و براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته مذکور عمل شود.

 

اين صحبت بسيار مهم و قابل تامل است كه چرا رهبري دستور تشكيل چنين كميته اي را مي دهد و دولت با كمي تاخير و كارشناسان با صحبت هاي پرفشار در رسانه ها از آن استقبال كردند؟

 

بی شک یکی از میوه های سال همدلی و همزبانی برجام می باشد. برجام برآیند اجماع ملی است و حال چرا دولت در اين سال همزباني خاصي از خود نشان نمي دهد و همدلي را فقط يك طرفه و از سوي مردم و نمايندگانشان مطالبه مي كند؟

 

هم اكنون خوشحال هستيم كه چنين كميته اي تشكيل شده ومنتظر ديدن و شنيدن گزارشات آن از اجراي برجام هستيم تا خداي ناكرده طرف مقابل دبه درنياورد زيرا به گفته آقاي نوذر شفيعي نماينده مجلس شوراي اسلامي در گفت و گوي خبري گفت بايد طبق مصوبه مجلس، وزارت خارجه هر 6 ماه یکبار باید گزارشی از روند اجرای برجام به مجلس ارائه دهد همچنین مجلس نیز کمیسیون امنیت ملی را جهت تهیه و تنظیم این گزارش به صحن علنی موظف کرده است  كه در اينجا لزوم حضور هيأت نظارت بسيار مهم است بنابراين لازم بوده است كه دولت کساني را که تسلط کاملي به متن برجام، قطعنامه و ضمائم آن دارند،  براي عضويت در اين هيأت انتخاب کند.

 

با تشكيل چنين كميته اي ان شاء الله برجام به نحو احسن اجرا خواهد شد تا خيال همه مردم و مسئولان از اين بابت كه دشمن ما يعني آمريكا همكاري و هماهنگي درست و براساس سند دقيق براي اجراي برجام را داشته باشد، راحت شود.

انتهاي پيام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی