نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. آذر 1394 - 23:58
برخلاف شیعیان لبنان و عراق که از جایگاه قوی سیاسی دراین کشورها برخوردارند شیعیان عربستان، پاکستان،افغانستان، یمن، بحرین، نیجریه و کشمیرو… در وضعیت آسیب پذیری جدی قرار دارند ومقامات این کشورها متهم به مماشات در قتل‌عام شیعیان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل ،سید فرزاد نجات نیا - این روزها کشتار شیعیان کشور نیجریه به دست ارتش این کشور موجب ناراحتی همه مسلمانان جهان شده است که مطلب زیر به ابعاد مختلف این حرکت پرداخته است.

 

بر اساس تعالیم قرآن کریم وسخنان رسول گرامی اسلام اهتمام به امور مسلمین و دستگیری و حمایت مظلومان واجب وتکلیف شرعی برای هر مسلمان است. حدیث شریف نبوی در اصول کافی که میفرماید: »مَنْ اَصْبَحَ ولا یَهْتمَ با مور المسْلِمینْ فَلَیسَ بِمُسْلِمْ« کسی که صبحش را شروع کند ولی غصه و درد دیگر مسلمانان را نداشته باشد مسلمان نیست.

 

همه ما را بر آن می دارد تا نسبت به فریاد مظلومیت مسلمانان شیعه که در یورش ارتش نیجریه به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور- که در این حمله ناجوانمردانه خود و همسر به سختی مجروح، پسرش (سید علی)، معاونش، دکتر مصطفی سعید مدیر رسانه‌ای جنبش اسلامی، رهبر ارشد بانوان و سخنگوی جنبش اسلامی و بیش از ۵۰۰ تن از شیعیان- به شهادت رسیدند احساس وظیفه نماییم وقدمی برداریم.

 

به گزارش منابع آگاه نیروهای ارتش نیجریه در تلاش برای بازداشت شیخ ابراهیم الزکزاکی به خانه وی در شهر «زاریا» یورش بردند.این اقدام تازه علیه شیعیان و شخص «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان به بهانه تلاش برای ترور رئیس فرمانده ارتش این کشور از سوی نظامیان این کشور صورت گرفت؛‌ ادعایی که به شدت از سوی جنبش اسلامی نیجریه و شیعیان رد شد. در سالهای قبل نیز گروه تروریستی بوکوحرام که به طور همه جانبه ازطرف صهیونیستها و دلارهای نفتی وهابیون سعودی برخورداراست، در عملیاتهای مختلف به کشتار شیعیان این کشور اقدام کرده است. ازجمله در روز قدس سال قبل سه تن از پسران ایشان بنام (سید محمد، سید حمید و سید احمد)و جمعی از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. و این گروه تروریستی بوکوحرام در اقدامی دیگر ۳۰۰ نفر از دختران مسلمان را به جرم تحصیل ربوده بود.

 

شبیه به این اقدامات سلفی- تکفیری را در سال قبل که منجر به شهادت علامه شیخ حسن شهاته ازاساتید مبرز الازهر مصر گردید را به فجیع ترین وضع، شاهد بودیم. حسن شهاته درابتدا شافعی مذهب بود که بعد از تحقیق و تفحص شیعه شد ودر کرسی استادی از مکتب حقه تشیع علوی دفاع وجمع زیادی از اهل سنت شافعی (که محب اهل بیت هستند) را به تشیع هدایت کرد.

 

رهبر شیعبان نیجریه تحصیلات سنّتی اسلامی را در حوزه محلّی که متعلّق به مذهب مالکی است، گذراند و کتب مختلفی از جمله: تفسیر، لغت، الفیه ابن مالک و برخی شاخه‌های علم راخواند وبه گفته خودش»بعد از این تحصیلات سنّتی فهم و مطالعه شیعه برای من آسان بود« وی ابتدا مالکی مذهب بود ، اولین بار امام خمینی(ره) را در پاریس ملاقات کرد و یک سال پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۹۸۰ زمانی که دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه شهر زاریا بود، در سمت معاون دبیرکل دانشجویان مسلمان آفریقا به ایران آمد و با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرد. امام در آن دیدار قرآنی به او هدیه دادند و فرموند:«برو و با قرآن مردم کشورت را هدایت کن». او پس از آن دیدار شیعه و شیفته مکتب تشیع شد. هم اکنون در نیجریه بیش از هفت میلیون شیعه داریم که مشهور به خمینیون هستند. در اربعین امسال اکثر زائران آفریقایی خمینیون نیجریه بودند (تعدادی از آنها طلبه و دانشجویان نیجریه ای جامعه المصطفی قم بوده) که اتفاقا علاقه زیادی به ایجاد ارتباط و مصاحبت با زوار ایرانی داشتند.

 

«حافظ محمد سعید» فعال فرهنگی و از عالمان شیعی نیجریه که در حمله اخیربه شهادت رسید درباره شیخ ابراهیم زاک زاکی می گوید: شیخ زاک زاکی یک بزرگمرد است که همیشه با لباس روحانیت در مراسم حاضر می شود. او همانند ایران، مخالف آمریکاست. عکس رهبر انقلاب ایران آیت الله خامنه ای را در اتاقش گذاشته و به همراه هوادارانش همیشه با جدیت حوادث جاری در ایران را پیگیری می کند. به یاد دارم زمانی که سخن از حمله نظامی به ایران بود، می گفت: «اگر حمله صورت گیرد، نه تنها بر نیجریه بلکه بر همه جهان تأثیر خواهد داشت». شیخ زاک زاکی در سفری که به ایران آمده بود به مسئولین ایرانی گفته بود: «شما باید بدانید که امروز سفیران حضرت صاحب‌الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستید و مردم نیجریه و آفریقا منتظر شما هستند؛ هر نوع کوتاهی در این مسیر، خیانت به حضرت حجت علیه السلام است»

 

درشهریورماه امسال از شیخ زک زاکی به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) درمشهد توسط تجلیل شد. در ادامه مصاحبه رهبر جنبش اسلامی نیجریه درحاشیه جشنواره در مشهد (که توسط خبرگزاری مهر اخیرا منتشرشد) را بصورت خبری جهت آشنایی بیشتر با اندیشه های این مدافع حریم سرخ تشیع علوی به اختصار بیان میکنم.

 

[شیخ زکزاکی در سخنانش درباره امام رضا(ع) گفت: صحبت کردن درباره امام رضا(ع) یا آنچه درباره ایشان مطرح است، صرفاً در کتاب ها و مقالات و همایش ها و انسان ها و ساختمان هایی که ما در آن زندگی می کنیم منحصر نمی شود. ما باید آن چنان که امام رضا(ع) فرمودند این رفتارها را در وجودمان نهادینه سازی کنیم. این آداب باید در رفتار ما متجلی شود. این خیلی مهم تر است. ادب، جهاد، عقلانیت، تلاش، صبر و … را از حضرت یاد بگیریم و به آن عمل کنیم.

 

وی ادامه داد: وقتی ما به کشورهای خودمان برگردیم باید؛ این فرمایش امام رضا(ع) را که «خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند» وقتی از ایشان پرسیدند امر شما چیست؟ فرمودند: «معارف کلام ما را بیاموزند و به مردم یاد بدهند زیرا اگر مردم زیبایی های کلام ما را بشنوند و بشناسند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد» عملی کنیم.

 

رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: ما دو احیاء در تاریخ زندگی ائمه داریم؛ یکی امام حسین(ع) و یکی حضرت رضا(ع). امام رضا(ع) در دوره خودشان دین را دوباره احیاء کردند آن هم در شرایطی که افکار انحرافی وارد جهان اسلام شده بود. امام رضا(ع) به خراسان آمدند و این سرزمین را برای هجرت انتخاب کردند. در حقیقت حضورشان در مشهد حکمت الهی بود و خداوند می خواست ایشان به این سرزمین بیایند در غربت زندگی کنند در غربت به شهادت برسند و در سرزمینی غریب مدفون شوند. این ها همه حکمت الهی بوده است.

 

وی اظهار کرد: خداوند عالم آل محمد(ص) به این سرزمین آورد و به عقیده من امام رضا(ع) پا به خاک خراسان گذاشتند تا عقاید انحرافی متعددی که بر جهان اسلام حاکم شده بود مثل تحریف یهودیت و مسیحیت و … را از بین ببرند. ایده های خلافی که هنوز هم ادامه دارد. مثل همین نکته که می گویند قرآن شیعیان تحریف شده یا بعضی ها اعتقاد دارند قرآن اصلاً به پیامبر نازل نشده است.

 

شیخ زکزاکی تصریح کرد: تنش و خشونت در جهان به اوج خود رسیده اما منطق امام رضا(ع) منطق گفت و گو و عقلانیت است و در دوران ما جمهوری اسلامی ایران با تأسی به همین عقلانیت و فرهنگ رضوی به پیش می رود و موفق می شود. جمهوری اسلامی با بهره گیری از عقلانیت و فرهنگ رضوی، مساله هسته ای را روی میز حل کرد و این پیامی است که ما باید از این کشور با خودمان به کشورهایمان ببریم.]

 

انقلاب اسلامی با رویکردی دینی و معنوی به الگویی الهام بخش برای همه نهضت های آزادی بخش دنیا از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا و مسلمانان جهان از جمله شیعیان تبدیل شده است. در پی آن شیعیان به تاسی از انقلاب ایران تشکیلاتی تر شده و خواسته‌های نوینی راطرح ریزی نموده، و نیازبه حمایت و تقویت بیشتر در عرصه های فرهنگی، سیاسی و بین المللی و… دارند.

 

برخلاف شیعیان لبنانو عراق که از جایگاه قوی سیاسی دراین کشورها برخوردارند شیعیان عربستان، پاکستان،افغانستان، یمن، بحرین، نیجریه و کشمیرو… در وضعیت آسیب پذیری جدی قرار دارند ومقامات این کشورها متهم به مماشات در قتل‌عام شیعیان هستند. درمیان صدها ترور صورت گرفته حتی یک مورد نیز منجر به مجازات عاملان نشده است.

 

بدون هیچ تردیدی حوادثی از این سنخ، ازجمله حادثه تروریستی پاریس محکوم است؛ اما این فقط مردم پاریس نیستند که قربانی تروریسم هستند بلکه همه کشورهای ذکرشده سالهاست قربانی میدهند، از طرفی شاهد سانسور رسانه ای و سکوت مدعیان حقوق بشرمی باشیم.هرچند در این اتفاقات عمدتا رد پای صهیونیزم بین الملل، دولتهای اروپایی و آمریکایی دیده می شود.

 

 

انتهای پیام/گ

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی