نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. دى 1394 - 12:57
نشاط سیاسی در گرو بصیرت سیاسی
نویسنده: 
سید محمد باقر بهدارپور
خلا فرهنگ انتخاب عقلانی و مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن وظایف یک نماینده از منظر قانون اساسی، به درستی در میان آحاد جامعه تبیین نگردیده است. این خلا خود عامل مهمی است که مردم کم کاری و ضعف مسئولان اجرائی را در فرد نماینده دنبال می‌کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل، سید محمد باقر بهدارپور در یادداشتی نوشت: مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی خودشان، نشان عشق و علاقه آن‌ها به میهن و خاکشان است. عشق به میهن و ملت، ابزاریست برای وصولِ به آزادی، عدالت و صلحی پایدار در سراسر جهان!

 

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، همچون ملت ایران، بعد از پیروزی انقلاب، همیشه حاضر در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی بوده و در تائید حاکمیت و مجریان حکومتی نقشی موثر و فعال ایفاء کرده‌اند.

 

مردم این استان، در سالهای اخیر نشان داده‌اند، با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی، به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وفادار بوده و همواره در انتخاب مدیران استانی و کشوری حساسیت داشته‌اند.

 

حساسیت مبنی بَر حس تعهد و تکلیف، نشان از دلسوزی و پیگیری مردم برای انتخاب مدیران و مسئولان شایسته در راس امورحکومتی دارد.

در وَهله اول، حضور مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در پای صندوق‌های رأی، نشان دهنده آزادی اجتماعی و سیاسی است که صِحه بر حاکمیت نظام مقدس اسلامی ایران می‌گذارد. این نظام، زمینه ساز حضور مردم درتعیین آینده سیاسی مردم است. شرایط برای حضور مستقیم ملت در انتخاب مدیران جامعه مهیاست، ولی صِرف فضای باز سیاسی و تأثیر رأی مستقیم مردم نمی‌تواند گویای مردم سالاری دینی باشد.

 

افراد جامعه می‌بایست در انتخاب خود دقت کنند. از سطحی نگری، سهل اندیشی، تعصبات قومیتی، احساسات و شور هیجانی کوتاه مدت در انتخاب فرد یا دولت دوری کرده و لازم است آگاه باشند، یک رأی خود تعیین کننده بوده و تاثیر آن در مسیر پیشرفت، ترقی واقتدار کشور نمایان خواهد شد.

در روزهای آتی و قریبِ چهل روز مانده به هفتم اسفندماه، شاهِد انتخابات نمایندگان مجلس خواهیم بود. مجلسی که به گفته معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره)، باید در راس امور باشد.

 

تأمل در کلام امام بزرگوار اهمیت موضوع را دقیق‌تر می‌رساند. مجلسی که به عنوان قانون گذار مسائل ریز و کلان کشور را رصد کرده و با تأسی از قانون اساسی، منافع ملی را در نظر گرفته و روند اجرای قانون را مُصوب می‌کند.

 

شایسته نیست جایگاه والای مجلسی که به عنوان یکی از ارکان اساس نظام، وظیفه خطیر قانون گذاری را بر عهده دارد در جامعه تنزیل داده و از شخص نماینده همچون مسئولان دولتی توقع دخالت مستقیم در امور دولتی و اجرایی را داشته باشیم.

 

شاید جای تأسف دارد، امروزه در این استان ما شاهد برداشت‌های نادرستی از شاخصه‌های انتخاب نماینده اصلح می‌باشیم. خلا فرهنگ انتخاب عقلانی و مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی با در نظر گرفتن وظایف یک نماینده از منظر قانون اساسی، به درستی در میان آحاد جامعه تبیین نگردیده است. این خلا خود عامل مهمی است که مردم کم کاری و ضعف مسئولان اجرائی را در فرد نماینده دنبال می‌کنند.

 

انتظار می‌رود نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد به میدان آمده و با تببین شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی و لزوم مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، اهمیت انتخابات مردمی را گوش زد کرده و مردم را آگاه کنند که در شرایط امروز خاورمیانه و هَجمه‌های جهانی استکبار علیه ملت سرافراز ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضور در انتخابات و رای به صندوق انداختن، وحدت و یکپارچکی مردم و نظام را به همه جهان نشان خواهد داد و اجازه نداده استکبار جهانی انتخابات را بهانه فتنه انگیزی و تقابل مردم علیه حاکمیت کند.

 

از دیگر وظایف نخبگان، تشریح وظایف نماینده بر طبق قانون اساسی و شاخصه‌های انتخاب فرد شایسته، مورد اعتماد و آگاه با امور مملکتی می‌باشد. شاید این وسط لازم باشد، حرف‌ها و وصایای امام بزرگوار، حضرت امام خمینی را مرور کنیم. ایشان درتبیین ویژگی‌های فرد اصلح اینجور بیان می‌کنند: ((انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد؛ و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد، سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد)).

 

لزوم آگاه سازی مردم استان در توجه به شاخصه‌های فرد اصلح با توجه به کلام امام و بیانات مقام معظم رهبری، وظیفه‌ای است که می‌بایست نخبگان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فرهیختگان جامعه در انجام آن کوتاهی نکنند.

در استان کهگیلویه و بویر احمد به دلیل بافت سنتی و قبیله‌ای، هنوز ما شاهد تأثیر نگاه قومیتی و دخالت مستقیم آن در امور حساس سیاسی و اجتماعی هستیم.

 

رویکرد قبیله‌ای و قومیتی، فضای فکری و عقلانی فرد در انتخاب کاندیدای شایسته و منتخب را محدود کرده و بعضا تعصب و دلبستگی برگرفته از این نگاه، مانع انتخاب فرد اصلح شده و شرایط را به نحوی رَقم می‌زند که تبلور هویت حقیقی مردم سالاری در استان نمایان نخواهد شد.

استانی که شاید از علل‌های اصلی محرومیت آن، انتخابات مبتنی بر قومیت و طائفه بوده نه فکر و اندیشه!!

 

سیر جریان‌شناسی انتخاب‌های اخیر نمایندگی در استان، این مفهوم را می‌رساند که مردم هنوز بر مَشی گذشته خود هستند و اندیشه، فکر در دیدگاه مردم باشند

رای تسهیل روند توسعه همه جانبه استان، جایگاه خود را پیدا نکرده و رنگ و بوی قومیت وتعصب، بیشتر به چشم می‌خورد.

 

 

چنانچه در ایام مانده به انتخابات شاهد فعالیت نخبگان سیاسی، اجتماعی و متولیان فرهنگی در جهت وحدت و یکپارچگی مردم استان بوده وتبیین و نهادینه کردن شاخصه‌های فرد اصلح با در نظر گرفتن اولویت‌های بومی به درستی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که معرفت و بصیرت سیاسی لازم در بین مردم به وجود آمده و در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، چنانچه اهمیت آن کمتر از انتخابات مجلس نبوده، با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، نشاط سیاسی رقم زده و بار دِگر امتیازی بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار خواهد آمد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا