به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، سالار دامیار با توجه به اینکه در کشوری زندگی میکنیم که دشمنان عدیدهای در سطح بین المللی و با ابزار فریب خوردگانی در داخل که نفوذپذیران زمانه خود لقب گرفتهاند مدام به دنبال تضعیف نظام مقدسی هستند که خونبهای هزاران شهیدی است که اتفاقأ از جان خود گذشتند تا میراثی را برای پدران و مادران خود به جای گذارند و آنها را در آسایش و آرامشی امروزی قرار دهند. و حال این پدران ومادران، به برکت این آسایش و آرامش، یکی از دستاوردهای انقلاب بینظیر قرن بیستم را انتخاباتی میدانند که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه این مجلس ما حصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند، میفرمایند: «این مجلس عصاره زحمتهای طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است.»
روزهای گذشته در هیاهوی تبلیغات انتخاباتی هر کس برای خود بر طبلی کوبید و صاحب القابی شدند که خود منتسبین را هم به حیرت واداشت. اما هیچ کس به این اشاره نکرد که دلیل اینکه عکس شخیصت شاخص مجلس در ایران یعنی آیت الله سید حسن مدرس در بهارستان نقش بسته چیست؟ عکسی که نه تبلیغاتی است که بواسطه آن به عوام فریبی پرداخته شود. بلکه یادآور ویژگیهای یک نماینده تراز انقلاب اسلامی است که نمایندگان باید آن را الگو قرار دهند و مردم هم باید به رهروان و مریدان مدرس رأی بدهند، ولو اینکه خود امام هم معتقد بودند که سالهای زیادی طول میکشد تا امثال مدرس پیدا شوند.
یکی از دلایلی که شهید مدرس را نماد مجلس آزاد و سالم در ایران میدانند، شجاعت و تعهد وی در ایفای وظیفهی خطیر نمایندگی است.
شهید آیت الله سیدحسن مدرس، برجستهترین نمایندهای است که در چندین دوره مجلس شورای ملی حضور یافت و نقطه عطفی در تاریخ مجالس ایران پدید آورد. کارنامه ارزنده پارلمانی، اقتدار و ابهتسیاسی مدرس در مقابل استکبار و استبداد و شخصیت او به عنوان انسانی زاهد و پرهیزگار، موجب گردید که امام خمینی در سنین جوانی مشتاق وی گردد و از نزدیک با تلاشهای او آشنا شده، در موضعگیریهای خود از چنین انسانی تاثیر پذیرد و در بیانات خویش بارها خصال آن شهید را مورد تحسین و تمجید قرار دهد و چنین بفرماید: «سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید». راستی چرا مدرس برای امام امت، روشنفکران راستین و جامعه اسلامی، این قدر جاذبه و طراوت دارد؟ میتوان محورهای ذیل را در جواب این سؤال ذکر نمود:
۱- ساده زیستی; مدرس با قناعت و پرهیز از رفاهطلبی زیست و به هر مقام علمی و یا سیاسی که رسید، از این شیوه دست برنداشت و این روش، وی را در مبارزه با دشمنان موفق میساخت. خودش میگفت: «اگر من نسبت به بسیاری از امور آزادانه اظهار نظر مینمایم و پروایی از دشمنان ندارم، برای آن است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمیخواهم». جان آدمی باید از هرگونه قیدی رها باشد تا مراتب انسانیت و آزادگی خودرا حفظ کند.
۲- مخالفت با قدرتهای بیگانه; شهید مدرس از لحاظ سیاست خارجی به هیچ کدام از قدرتهای استکباری اعتماد نداشت و به هر دو انتقاد مینمود و روش سیاسی آنان را مورد تهاجم خویش قرار میداد.
نمونهای از مبارزات مدرس با بیگانگان، مخالفتبا قرارداد استعماری سرپرسی کاکس انگلیسی (وزیر مختار انگلیس) با وثوق الدوله (نخست وزیر وقت ایران) بود که در نهم اوت ۱۹۱۹م. منعقد گردید.
از دیگر خصوصیات این شخصیت بزرگ داشتن فراست و هوشیاری هنگام ارائه طرحها و قرادادهای ننگین زمانه خود بود.
با این تفاسیر و ویژگیهایی که بیان شد و با توجه به مشی و رفتاری که برخی نمایندگان از خود نشان دادهاند، به طور حتم میتوان گفت که با آن مجلس و نمایندگان مد نظر امام (س) در برخی امور فاصله فراوانی داریم. در همین راستا باید مردم ولایی دیار پر افتخارمان با توجه بیشتری امسال به پای صندوقهای رأی بروند و تلاش کنند تا آن مجلسی را بسازند که با معیارهای اسلام و امام (س) بیشترین هماهنگی را داشته باشد تا شاهد بهبود وضعیت کشور در مسیرهای مختلف باشیم.
برای نمایندگی مجلس، یک شخص نباید مدنظر قرار گیرد بلکه یک تیم کاری و گروهی فعال و پویا مدنظر باشد. ممکن است فردی مردمی از داخل گروهی خوشنام و شناخته شده در جامعه به مردم معرفی گردد که ملاکهای سنتی نماینده مجلس و ستاد سنتی را نداشته باشد (مانند فامیل قوی، پول زیاد، حضور در مجالس ترحیم و…) اما کارا و کاری و بابرنامه باشد. لذا لازم است که فرد نامزد، درون گروه و اطرافیانش شناخته شود و مردم فقط از شخصیت و کار وی نپرسند، بلکه از تمام جوانب همکاران و اطرافیان ستادی و تیم مشاوران و اتاقهای فکریاش نیز پرس و جو به عمل آورند. بارها شنیدهایم که گفتهاند فلانی خودش فرد خوبی است اما حیف که فلانی و فلانی و… با اوست و برایش خط و نشان میکشند! این به معنای نادیده گرفتن برخی اقشار جامعه و شخصیتها نیست، بلکه در امور مهم تصمیم گیری و اجرایی لازم به حضور نمینمایند.
تغییر نگرش درخصوص ملاکهای سنتی نماینده مجلس لازم و ضروری است. برخی از این ملاکهای سنتی عبارتاند از داشتن طایفه و فامیل زیاد (هرچند که این تاثیرگذار بر آراء است اما ملاک مقبولیت و انتخاب نباید باشد)، داشتن روابط پشت پرده دوستی و کاری با سرمایه دارها و سرشناسهای شهرستان، حضور در مراسمات فاتحه خوانی، سخنران و غرّا و فصیح بودن، وعده و وعید آسفالت و استخدام و وام و…!!! بنابراین این ملاکها باید تغییر کنند چون با این ملاکها، شخص مناسب این کار (نمایندگی مجلس) انتخاب نمیشود. چنانکه با مصالح آجر و گچ و چوب نمیتوان برج شیشهای ساخت!!
ارائه برنامههای عملیاتی و کاربردی و تفکیک برنامه از شعار و تبلیغ و ترفند: به جای اهمیت دادن به غوغاسالاری نامزد یا وعده و وعیدهای رنگارنگِ او، باید جویایِ پرسشگر برنامهها و اهداف وی و تیم مشاوران و همکارانش شد. خوشبختانه مردم امروز شهرستان ما، به نسبت سالهای گذشته درخصوص مسائل سیاسی- اجتماعی بسیار آگاهتر شدهاند، میشنوند، مقایسه میکنند، بحث و گفتگو میکنند و در نهایت دست به انتخاب میزنند و انتظار میرود برای دوره پیش رو، این روند و فرهنگ، فراگیرتر شود. بر بعضی تعصبهای ناروایمان غلبه گردد تا بازی با کلماتِ بعضی نامزدها نتواند ذهن مردم را تشویش نماید. این برنامهها بهتر است به تفکیک حوزه (اجتماعی، فرهنگی، اشتغال زایی، جذب و جلب سرمایه و…) به صورت مدون و مصور در اختیار عموم قرار گیرد و به چالش کشیده شود و دیگر از روی عکس و پوستر و ژست، نماینده انتخاب نشود!! تا جایی که امکان داشته باشد جلسات پرسش و پاسخ حضوری مردمی و مناظرههای بین طرفداران و منتقدان در فضای امن و منطقی نیز برگزار گردد.
در پایان از مردم عزیز استانمان میخواهیم که با در نظر گرفتن ویژگیها و وظایف قانونی یک نماینده تراز انقلاب اسلامی (مدرسی) حماسه روز ۲۲ بهمن و سونامی که در این روز رقم زدند، را در روز ۷ اسفند بسی پرشورتر تکرار نمایند. بهمنی خروشان شود که اسفند را به اسپندی تبدبل کنیم و برای عظمتش دود کنیم.
انتهای پیام/
نظرات کاربران