نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. مهر 1396 - 10:52
آسیب شناسی هیئت های مذهبی؛
تعدد هیئت های مذهبی در شهر لیکک؛آسیب ها و راهکارها
نویسنده: 
سید علمدار تقوی
نباید تعدد هیئت های مذهبی در سطح شهر لیکک منجر به اجرای بی کیفیت برنامه های سوگواری و در نهایت دلزدگی مردم از حضور در برنامه ها شود که این کار نیاز به اتحاد و یکدستی مسئولان هیئت ها دارد.

به گزراش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از آوای ماغر؛ مردم شهرستان بهمئی همگی شیعه دوازده امامی و از محبین اباعبدالله(ع) می باشند و در ایام سوگواری ماه محرم، به خصوص در دهه اول محله به محله شهر لیکک(مرکز شهرستان) و تمامی روستاهای بهمئی مراسم سینه زنی و عزاداری برگزار می شود.

رسم سینه زنی و عزاداری ماه محرم در شهرستان بهمئی از دیرباز وجود داشت و در گذشته که رژیم ستم شاهی بر کشور حاکم بود، به دلیل نبود مسجد و حسینیه این مراسمات دینی در امامزاده ها به خصوص امامزاده ابراهیم و اسدالله در روستای منیزور و امامزاده بابا احمد و سید عبدالصالح (علیهم السلام) بهمئی برگزار می شد.

مردم بهمئی چنان ارادتی به اهل بیت علیهم السلام داشتند که روایت بزرگان این قوم از حضور خان ها و حاکمان در مراسم سینه زنی و سوگواری ایام محرم آنها، نشان از تاثیرگذاری  سوگواری خالصانه و حسینی این مردم بود.

امروزه به برکت انقلاب اسلامی راه برای گسترش مراسم عزاداری و سوگواری ایام محرم باز شد و هر شخص با کمترین هزینه می تواند یک علم برای امام حسین(ع) برپا کند و زیر آن به نوحه و عزا بپردازد اما نباید در کنار وجود این فرصت از آسیب های ناشی از آن غافل ماند.

روستاهای سطح شهرستان بهمئی به حول و قوه الهی مراسم عزاداری و سوگواری ماه محرم را به صورت سنتی برگزار می کنند که هر چند لازم است برای معرفت شناسی و استفاده بهتر از مراسمات روستایی، نظارت و آسیب شناسی صورت گیرد اما به طور معمول هنوز هم مردم روستاهای ما با صفا و همدلی در کنار هم و زیر یک علم برای سالار شهیدان سوگواری می کنند.

تعدد هیئت های مذهبی در سطح شهر لیکک که در وهله اول نشان از ارادت ویژه مردم ما به اهل بیت علیهم السلام است، مشکلاتی را در ایام محرم برای مردم به وجود می آورد که مهمترین آن نبود هماهنگی و انسجام لازم بین برنامه هیئت ها و سردرگمی مردم در استفاده بهینه از برنامه های مفید چند هیئت می باشد.

اگر شب های دهه اول ماه محرم سری به کوی و محلات شهر لیکک بزنید، ده ها علم را مشاهده می کنید که به عشق امام حسین(ع) برافراشته شدند و سیاه پوش بودن در و دیوار این تکایا و پخش نوحه های محلی، نشان از میل و رغبت بالای مردم آن محل برای برگزاری یک مراسم سوگواری با شکوه می باشد اما به بیشتر این تکایا که نزدیک می شوید، گاهی شمار افرادی که بر سر و سینه می زنند، به انگشت های دست هم نمی رسد.

در  شهر 20هزار نفری لیکک بیش از  50هیئت مذهبی در ماه محرم برنامه سوگواری اجرا می کنند که بیشتر آنها برنامه منسجم و زمانبندی شده برای مراسم خود ندارند و به مراسم نوحه سرایی و سینه زنی در تکایای خود اکتفا می کنند ؛این امر بیشتر مردم را به خالی گذاشتن هیئت محله خود و حضور در هیئت هایی که برنامه منسجم به خصوص قرائت قرآن و زیارت عاشورا، روضه، سخنرانی بصیرتی و معرفتی، مداحی  و   سینه زنی داشته باشند، ترغیب می کند.

یکی از درسهای عاشورای حسینی گذشتن از منیت و غرور در راه احیای دین بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا با شهادت جانسوز و مظلومانه خویش این درس را جامه عمل پوشاند تا ما امروز و بعد از قرن ها برای آسیب شناسی مراسمات سطح شهرمان باز هم خود امام حسین(ع) را الگو بگیریم.

مسئولان هیئت های مذهبی سطح شهر لیکک که همگی از فرزندان مذهبی و دلسوز شهرستان هستند، باید با رایزنی و مشورت، مشکل تعدد هیئت های مذهبی را آسیب شناسی کنند که بنده در این زمینه پیشنهاد دارم هیئت های مذهبی در چند نقطه شهر با محوریت مساجد متمرکز شوند و با برگزاری مراسم مشترک، برنامه هایی با کیفیت بالاتر برگزار کنند.

با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) مساجد را در کنار فعالیت های دینی، محور بسیاری از کارهای تبلیغی، فرهنگی، آموزشی و  قضایی قرار داد و از آن به عنوان زیربنای تمدن اسلامی استفاده نمود، وظیفه دینی ما هم عمل به سنت رسول الله و توجه ویژه به مساجد است.

بنابراین ساده ترین راهکار برای برگزاری مراسم سوگواری در شأن سرور و سالار شهیدان در شهر لیکک، تقسیم و تجمیع هیئت های مذهبی در چندنقطه شهر با محوریت مساجد و بی توجهی به غرور و منیت است تا در کنار استفاده بهینه از کارهای جمعی، هم به سنت رسول الله عمل کرده و نگذاریم مساجد در این ایام خالی بمانند و هم با گذشتن از تقابل، تک روی و منیت های بی جا، مردم را از سردرگمی بیرون آورده و نهادهای امنیتی به خصوص نیروی انتظامی را جهت برقراری نظام و امنیت یاری کنیم.انشاءالله

یادداشت از:سیدعلمدار تقوی،مدیرمسئول پایگاه خبری آوای ماغر

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی