نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. اسفند 1396 - 12:43
شاید ATR و هم آغوشی اش در دنای استوار؛عزمی راسخ در وجود مسولین برای بهبود این صنعت ایجاد کند؛شاید؛شاید؛شاید؟؟؟!!!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ حداد مومنی* در یادداشتی نوشت: ساعت هشت و پنجاه دقیقه بیست و نهم بهمن یک هزار و سیصدو نودو شش
تلفنم زنگ خورد؛آیا هواپیمای تهران یاسوج از رادار خارج شده؟؟؟ متعجب و جاخوردم!!!
 کسب اطلاعات از منابع خبری صحت‌ داشت؛در ادامه این دنا بود که خبر نهایی رو از خودش داد و با دلی غمگین همه دنا دوستان را حیران زده کرد.
و اما بپردازیم به حکایت پرواز ۳۷۰۴ از پیشین تا پسین دنای وحشت انگیز ؛آمیخته از سرخ و سفید و مشکی:

فرودگاه:
 موقعیت جغرافیایی فرودگاه یاسوج همچون فرودگاه اچ.وى.جى نروژ، که بيشتر روزها نيز ديد نا ایمنی دارد؛اینجا از شرایط جوی خاص رشته کوه دنا و اونجا از شرایط تابش آفتاب و اما فرودگاه یاسوج به گونه ای است که به علت فاصله کم از دنا و زاویه حدودا ۴۰ درجه ای landing و اندازه ارتفاعی به گونه ای است که در طرح تقرب پرواز این مسئله مشکل ساز هست؛و در آتی توسعه این فرودگاه بسیار سخت است .اینکه مسولان محترم استانی تا کنون نسبت به این مورد چاره اندیشی نکرده اند و هواپیمایی کشوری نسبت به تغییر مسیر هوایی اقدام نکرده اند؛جای بسی تامل است!!!؟؟؟
و اینکه در خبرنامه هوایی حدودا ۲ ماه پیش ثبت شده بود که سیستم راداری slant range یا همان DME این فرودگاه دارای اشکال هست که در صورت صحت بررسی این مورد در روز سانحه این اقدام ریسک ایمنی و حیرت انگیز در صنعت هوایی است.

 هواپیمای ATR: 
اصول استفاده این تایپ هواپیما برای شهرهای کوچک؛کم تردد و فواصل کوتاه است
فارغ عمر پروازی این هواپیما (۲۵ سال) که ده‌سال از عمر مفید آن گذشته،این هواپیما‌های دارای ارتفاع پروازی ۱۰ هزارپا تا حداکثر ۱۲ هزارپا در شرایط خاص هستند. ضمن اینکه این‌گونه پرنده‌ها برای مناطق خشک و جلگه‌ای مناسب هست تا مناطق کوهستانی و سرد یاسوج زاگرس نشین و قله دنا. شاید، در اثر سرما موتور‌های هواپیما یخ زده‌اند ( اخطار System Failure) و خلبان باتوجه به سابقه و تجربه بسیار بالاشون قصد داشتند تا هواپیمارا با نیروی باقی‌مانده برگردانند که بخاطر از دست رفتن  نیروی موتور‌ها و به طبع، کاهش ارتفاع، به کوه برخورد کرده‌اند و شاید برای همین کاهش ارتفاع را انجام داده اند که از شدت فشار بین ابرها کاشته شده و کنترلicing صورت بگیرد.

در مورد کروی پروازی:
در اکثر هواپیماها بخصوص هواپیمای ATR72 سانحه دیده هواپیمایی اسمان به سیستم هشدار دهنده نزدیک شدن به زمین GPWSمجهز هستند یعنی زمانی که هواپیما درحال برخورد با زمین یا مانعی باشد یا اینکه بیش از حد مجاز به مانع یا زمین نزدیک بشود این سیستم به خلبان ها هشدارهای صوتی و بصری را میدهد. 
اما برخی مواقع خلبانان اگاهانه نزدیک به زمین یا مقابل مانعی میشوند که قصد دور زدن ان را دارند و این هشدارها را سوئیچ میکنند و انها را نادیده میگیرند. اما در هواپیمای سانحه دیده یاسوج چه اتفاقی افتاده است کسی چیزی نمیداند!!!!

طبق کمیسیون عمران مجلس:‌  با استماع مکالمات، مشخص شده خلبان ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج ‌شده،‌ هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر نکرده بود.پس دلیل تغییر ارتفاع؟؟
 

مسافران:
با توجه به تداخل سیستم فرکانسی گوشی همراه با سیگنال های هواپیما این بدان معنی است که متاسفانه مسافری که گوشی تلفنش روشن بوده در حین پرواز و بدون توجه به الزامات ایمنی تماس تلفنی برقرار نموده است.

البته در پایان این را متذکر شویم :که هنوز نمی‌توان هیچ اظهارنظر رسمی و دقیق درباره علت سانحه و سقوط این هواپیما ارائه کرد، مگر آنکه جعبه سیاه  مورد بررسی قرار گیرد؛ شرایط و متغیرهای مسیر این پرواز مورد مطالعه و رمزگشایی قرار گیرد تا علت دقیق این حادثه مشخص شود.

انتظارمان از مسولین:

امروزه ما نیازمند تغییری عمده در صنعت هوایی کشور هستیم و نقطه شروع این تغییر، تجهیرات نوین صنعت به دست مسئولین و استقبال مردم خواهد بود غیر از این ما راهی جز نابودی و ورشکستگی در این صنعت در آتی نخواهیم داشت.  ما در این صنعت جا ماندیم، شدیدا هم از آسیا و جهان فاصله داریم؛ الاتحاد قطر ایرویز و هواپیمایی امارات  را که مشاهده می کنیم افسوس ایران متمدن را میخوریم که در این صنعت واقعا عقب افتاده است.

شاید ATR و هم آغوشی اش در دنای استوار؛عزمی راسخ در وجود مسولین برای بهبود این صنعت ایجاد کند؛شاید؛شاید؛شاید؟؟؟!!!

و اما گلاییه پایانی:
 برا سانچی ۲۲ سرنشینی کل کشور و عزای عمومی اعلام کردن .ولی برای پرواز ۶۶ نفره که نخبگان بودن فقط استان عزادار باشه ........
به نظر شما کدومش مصیبتش سنگینتر بوده  ؟؟؟؟؟؟؟
آیا فقط در یاسوج باید پرچم ها نیم برافراشته باشند.
آیا فقط در یاسوج باید عزای عمومی اعلام شود؟

*سخنگوی انجمن علمی هوافضا

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی