نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

9. شهريور 1393 - 14:27
حرم حضرت بی بی حکیمه(س) خواهر و امین امام رضا (ع) چهارمین حرم اهل بیت (ع) کشور در کهگیلویه وبویراحمد می باشد که هر ساله در ایام مختلف سال و به خصوص ایام نوروز زیارتگاه عاشقان اهل بیت (ع) می باشد.

به گزارش چهارفصل به نقل از  آفتاب جنوب، حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها از بانوان بزرگ شیعه، صالحه ی عابده ی زاهده  و فاضله عالمه ی عامله است، که آستانه مبارکه اش بیش از یک هزارو ودویست سال است مردم مناطق کرانه های خلیج فارس و دامنه شمال و شرق جبال زاگرس به ویژه مردم کهگیلویه و بویراحمد به وجود مطهر ایشان متبرک شده و ازآن آفتاب فروزان نور گرفته اند.

پدر ایشان حضرت باب الحوائج امام موسی بن جعفر علیه السلام و مادر وی به قولی «ام احمد» از زنان زاهد و نجیب عصر خویش بود.

حضرت بی بی حکیمه(س) فرزند امام و خواهر شهید،عالمه و محدثه و حجت و امین امام رضا علیه السلام بوده است.

 

صاحب مرقد  بر  اساس شجره نامه و اسناد معتبر ، از فرزندان بلافصل امام هفتم امام موسی کاظم علیه السلام و خواهر حضرت رضا علیه السلام می باشند.

امامزاده ای پر آوازه و صاحب جاه و جلالت و صحیح النسب نه تنها در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و استانهای دیگر ، بلکه در ایران و حوزه های شیعه نشین خلیج فارس ،که هر سال تعداد زیادی از مشتاقان و ارادتمندان و شفا خواهان از گوشه و کنار ایران،عراق، کویت، بحرین، امارات، قطر،لبنان، عربستان و سوریه را به خود می طلبد و ره جویان حقیقت و معشوقان فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام به زیارتش می شتابند و از منبع نورانی و درخشش مرقدش، کسب فیض حاصل می کنند.

این بقعه متبرکه در فاصله 700 متری جنوب غربی روستایی که به همین نام معرف است «بی بی حکیمه» از توابع شهرستان گچساران حد فاصل بین شهر بندری گناوه به گچساران در دامنه زرد کوه ، در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله یکصد کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران قرار دارد.

در اینکه حضرت حکیمه خاتون سلام الله علیها یکی از دختران حضرت امام همام موسی بن جعفر (ع)است شکی نیست و بعید نیست که کاروان علویین علیهم السلام که بعنوان تشرف به محضر امام مقدس، امام رضا علیه صلوات و السلام از حجاز به مرو حرکت کرده اند ، حضرت بی بی حکیمه (س)هم به ملازمت برادران عالی مقام که در راس همه علویون احمد بن موسی (ع)شاهچراغ مدفون در شیراز قرار داشت ، حرکت نموده و در همین مکان که مشهور به مرقد مطهر او ست از دنیا رفته است کرامات وافره و خارق عادات که از این مکان مقدس به نحو متواتر و سرحد تعیین است هر انسان سالم و معتدلی را متوجه می سازد که روحی پاک و قلبی خالص و مخلص در این ناحیه متجلی است و هر فرد معتقدی را در برابر این آرامگاه خاضع می سازد و به عنوان ابراز عشق و علاقه به پاره تن پیغمبر بزرگ اسلام(ص) و امام امیرالمومنین و اولاد معصومین علیهم السلام او وادار سر تکریم و تجلیل فرود آورد.

فضای معنوی ، کوهستانی بودن منطقه ، مناظر زیبای طبیعی و آب و هوای مطلوب ، موقعیت زیارتی ، سیاحتی و تفریحی ویژه ای را به این مکان بخشیده  است تا زائران مشتاق با بهره مندی از فضای آکنده از روحانیت و صفا، روح خسته ی خود را نیز در محیطی آرام و ملکوتی تلطیف نمایند.

آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) دقیقا در نقطه مرکزی و وسط دایره قرار نگرفته و بیشتر به سمت شمال رفته است که در کنار این آرامگاه، قبر دیگری وجود دارد که بر اساس روایات معتبر این محل به گل‌گل خاتون کنیز با نجابت و وفادار بی‌بی حکیمه (س) است.

مرقد مطهر بی بی حکیمه (س) مشتمل بر اتاق تقریباً دایره شکلی است که از دور یک نیم دایره راتشکیل می دهد ، که در اصل یک فضای باز طبیعی بوده که در ریشه و عمق کوهستان بسیار عظیمی فرو رفته است. دیواره های سنگی آن از سه طرف طبیعی بوده ، به طوری که به شکل ناهمواری تا سقف، سنگ تراشی شده و دور تا دور دیوارها با ملاط سیمان ، زبره کاری شده است. در قاعده کلی هرم ، قبر دقیقاً در وسط منحنی قرار نگرفته و بیشتر مایل به سمت شمال است. همچنین قبر دیگری که مربوط به گل گل خاتون به قولی کنیز با نجابت بی بی حکیمه است، متصل به مزار منور حضرت قرارگرفته و بیشتر به شمال متمایل است بر روی مزار آن حضرت ضریح بزرگی قرار گرفته و ضریح کوچکتری از قبر دومی محافظت می کند.

طول ارتفاع آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) از کف تا سقف بیش از ۱۰ متر و مساحت فضای حرم افزون بر ۴۲۰ متر مربع بوده و از کف حرم تا کف ساختمان اصلی که به در ورودی حرم منتهی می‌شود دارای ۱۲ پله منتهی به ورودی راهرو و بین دو جایگاه مردانه و زنانه است.

در نزدیکی آرامگاه بی‌بی حکیمه (س) درب کوچکی به نام«باب‌المراد» وجود دارد که به روایات متعدد ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه (س) به همراه کنیز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.

تعداد دو صحن هر کدام به مساحت یک هزار و 600 متر مربع در حیاط طبقه اول و پشت بام طبقه آخر که گنبد حرم در گوشه ای از آن قرار گرفته ،وجود دارد. به نامهای صحن امام خمینی، صحن جبل النور، در باب المراد در داخل صحن حرم با فاصله 6 متری ضریح مطهر به سمت غرب، در کوچکی به شکل مشبک قرار گرفته که قسمتی از دهانه انتهای غار را مسدود کرده است، که به در « باب المراد»معروف است . پشت این درب در فاصله 10 متری عمق غار ، چشمه آبی بوده است که تا قبل از سال 1232(ه ق) یعنی زمان بازسازی عمارت قدیم ، مورد استفاده کاروانها و زائرین حرم قرار می گرفت.

در زمینه عزیمت این امامزاده به ایران روایاتی متعددی نقل شده است از جمله این‌که در حدود یک سال بعد از سفر حضرت معصومه (س) به ایران ، گروهی از خانواده ایشان به سرپرستی احمد بن موسی (ع) به قصد زیارت امام رضا (ع ( «از راه ارجان به شیراز »به سمت ایران حرکت می‌کنند از جمله افرادی که در این سفر حضور داشتند می‌توان به « حسین بن موسی » و « محمد بن موسی » و« حکیمه » که هر سه از فرزندان امام هفتم بودند اشاره کرد که با عبور از شهر باستین وارد شهر متروکه میشان که تنگه‌ای عظیم و امن داشته می‌شوند و سپس در مکان کنونی سکنی می‌گزینند.

 داستان آمدن بی‌بی حکیمه خاتون به ایران به روایت ساکنان منطقه به این شرح است که بی بی حکیمه به دعوت علی بن موسی الرضا(ع) برای دیدار او به همراه «گل‌گل خاتون» و «کاکا مبارک» به ایران می‌آیند و در طی مسیر کفار و یا ماموران مامون به آن‌ها حمله می‌کنند، «کاکامبارک» کشته می‌شود و «بی‌بی حکیمه» و «گل‌گل خاتون» به داخل غاری که هم اکنون زیارتگاه است پناه می‌برند.

زیارتگاه بی بی حکیمه در ده بی بی حکیمه قرار دارد. بنای آن از دوره اسلامی و احتمالاً در محل معبدی از روزگاران ایلامی ساخته شده است در دوره ناصری بی بی حکیمه را بقعة امامزاده ضبط کرده است که چند خانه در کنار آن بقعه برای خدمتکاران امامزاده بنا شده بود. زیارتگاه بی بی حکیمه چشمه ای  آب گرم  به همین نام دارد و همه ساله زائران بسیار از دور و نزدیک به زیارت آن می آیند.

ذخایر نفتی منطقه بی بی حکیمه در گچساران  در 1341 ش کشف گردید و طبق بررسیهای دقیق یکی از عظیم ترین و غنی ترین منابع نفتی دنیاست . در همان سال برنامه جاده سازی ، حفر چندین چاه و احداث واحدهای تفکیک گاز برای این محوطه آغاز و به اجرا درآمد بی بی حکیمه دارای دو واحد تفکیک گاز از نفت است . واحد شماره یک بی بی حکیمه (در 75 کیلومتری جنوب شرقی گچساران ) در 1343 ش تأسیس و راه اندازی شد که نفت پانزده حلقه چاه به این واحد می رسد و فرآورده های آن نفت سنگین و سبک است . احداث واحد شماره دو بی بی حکیمه (در 65 کیلومتری جنوب منطقه گچساران ) در 1346 ش آغاز شد. نفت خام تولیدی هر دو واحد به وسیلة تلمبه خانه گُوره به خارگ فرستاده می شود.

گفتنی ست  کنگره ملی بی بی حکیمه سلام الله علیها «چهارمین حرم اهل بیت علیهم السلام» با  موضوعات بررسی ابعاد شخصیتی این بانوی اسلام، آستان مقدسه حضرت بی بی حکیمه(س) و قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و زیارت در دهه ولایت «مهرماه 93» با دعوت از پژوهشگران و اندیشمندان، در گچساران برگزار می گردد.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی