نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آذر 1393 - 20:44
به همت حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد، مراسم تعزیه‌خوانی روز عاشورا همزمان با اربعین حسینی در شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل  به مناسبت  اربعین حسینی و چهلمین روز از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) ویاران باوفایش در صحرای کربلا،طبق سنوات گذشته مراسم تعزیه‌خوانی توسط گروه‌های تعزیه‌خوان حوزه هنری همزمان با اربعین حسینی با حضور اقشار مردم ،دوستداران اهل‌بیت و عزاداران حسینی(ع) در یاسوج برگزار شد.

 
تعزیه خوانی
 
 
 
تعزیه خوانی
 

رضا پارسیان نژاد رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه برگزاری این نمایش هنری مذهبی به خبرنگار بویرخبر گفت: هنر تعزیه یکی از عناصر ارزشمند فرهنگی در طول سالیان متمادی بوده که جایگاه خود را در فرهنگ این مرزوبوم حفظ کرده است.

 

وی در ادامه هدف از اجرای این برنامه فرهنگی مذهبی را ارتقای فرهنگ عاشورا و بصیرت افزایی و آگاهی بخشیدن از وقایع ماه محرم و صفر به عزاداران و دوستداران اهل‌بیت دانست و ابراز داشت: هنرمندان حوزه هنری استان با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از واقعه روز عاشورا و آشنایی هر چه بیشتر قشرهای مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان با این فرهنگ عظیم، صحنه این روز را به نمایش گذاشته‌اند.

 
تعزیه خوانی
 

 تعزیه یکی از هنرهای اصیل ایرانی است

رئیس حوزه هنري بابیان اینکه تعزیه در لغت به معنى سوگواري، برپاداشتن یادبود عزیزان ازدست‌رفته، تسليت، امر کردن به صبر و پرسیدن از خویشان مرده است، گفت: تعزیه تنها مسائل غم‌انگیز را نمایش نمی‌دهد،بلکه یادآوری روزهای مردانگی و استواری در صحرای عطش را به بینندگان  می‌رساند.

 

پارسیان نژاد با اشاره به اینکه تاریخ تعزیه در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد، عنوان کرد: نمایش سوگ سیاوش در ایران از اصلی‌ترین نمونه‌های تعزیه و زمینه‌ساز نمایش مصائب امام حسین بوده که بودن این آئین‌ها در فرهنگ ایرانی در شکل‌گیری هنر تعزیه نقش مؤثری داشته‌اند.

 

هنر تعزیه‌خوانی نباید به فراموشی سپرده شود

وی ادامه داد:هنر تعزیه‌خوانی و شبیه‌خوانی به بیان یک حادثه و واقعه می‌پردازد که باید کوشید این هنر زنده بماند و هیچ‌وقت به فراموشی سپرده نشود.

 

پارسیان نژاد در ادامه هنری تعزیه‌خوانی ا یکی از هنرهای اصیل ایرانی دانست و گفت: مردم همواره و درهرحال تعزیه را دوست دارند و برای برپایي آن کمک می‌کنند، اما این کافی نیست زیرا بقای این هنر نیاز به کمک مسئولان است.

 

وی در ادامه مشکلات برپایی و نبود مکان مناسبت برای این اجرای این برنامه مذهبی را یکی از مشکلات اصلی آن برشمرد ابراز داشت: متأسفانه فعالان این عرصه برای برپایي آیین مذهبی تعزیه با مشکلاتی از قبیل نبود وسایل صوتی مناسب، لباس، کلاه‌خود، زره و اسب برای اجرا و مکان مناسب اجرای برنامه روبرو هستند.

 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
 
 
 
 
تعزیه خوانی
 
 
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 

 

تعزیه خوانی

 

هنر تعزیه نقش مهمی در انتقال پیام روز عاشورا دارد

رئیس حوزه هنری بابیان اینکه برای کیفیت بخشی و برگزاری هر چه بهتر این هنر نمایشی باید فعالان این عرصه مورد حمایت قرار گرفته و امکانات و تجهیزات مورد نیاز در اختیار آنان قرار گیرد،افزود:هنر تعزیه ابعاد مختلف روز عاشورا را برای مخاطبان بازگو می کند و نقش مهمی در انتقال این پیام به آینده گان دارد.

 
تعزیه خوانی
 

پارسیان نژاد در ادامه با بیان اینکه عامه مردم به سبب اعتقاد وعلاقه جذب این نمایش مذهبی می شوند،گفت: مردم در همه حالت حاضر به تماشای این نمایش هستند، اما متاسفانه برخی برای تعزیه اهمیتی قائل نیستند و گمان می کنند که زمان این گونه هنر از بین رفته است.

 

وی اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی مذهبی در بین اقشار مختلف مردم دانست و عنوان کرد: مسئولان و دست اندرکاران امر تعزیه باید برای هرچه بهتر شناخته شدن این هنر بزرگ مذهبی، مطالب و نسخه های درست و واقعی را دراختیار تعزیه خوانها قرار دهند.

 

 
 
 
تعزیه خوانی
 
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
 
تعزیه خوانی
 
منبع:صبح زاگرس
انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

قلم_گزینشی
شبکه اطلاع رسانی دانا