نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. اسفند 1393 - 8:56
روستای کریک بهشتی گم شده در دامنه دنای سرافراز + تصویر
رشته كوه دنا، بهشت كوهنوردان ایران
روستای کریک بهشتی گم شده در دامنه دنای سرافراز + تصویر
کریک روستایی کوهستانی است که حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از نظر ساخت ماسوله شمال ایران را در ذهن تداعی می کند و در بهار چشم اندازی بدیع از زیبایی های خالق هستی را به نمایش می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل روستای کوهستانی کریک، در حدود 1700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آب و هوای این روستا، در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است

 

رودخانه کریک از میان روستا عبور می‌کند و بر طراوت و شادابی فضای روستا می‌افزاید

 

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود که یکجانشینی در این منطقه، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است.

کریک

 عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتری کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است.

 

در این روستا 4 امام‌زاده وجود دارد. بارگاه امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق در داخل روستا و بقعة امام‌زاده‌گان علی (ع) و شاه نعمت‌الله در نزدیکی روستا قرار دارند. مردم کریک نسب خود را به امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق می‌رسانند.

 

کریک2

قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین خاندان ساکن در روستا، خاندان سادات است.

 

مردم روستای کریک به  گویش لری سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
 

بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود. گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

 

کریک2

محصولات عمده زراعی روستای کریک شامل برنج، گندم، جو و عدس است که در اراضی آبی و دیم روستا کشت می‌شوند. انگور، هلو، گیلاس و زردآلو مهم‌ترین محصولات سردرختی این روستا محسوب می‌شوند. انواع لبنیات مانند شیر، ماست، کشک و روغن حیوانی در روستای کریک تولید می‌شود

 

تعداد زیادی از مردان روستا به ویژه جوانان در شهر یاسوج مشاغل دولتی دارند. اکثر آن‌ها، معلم هستند.

منظره خانه‌های چوبی و گهگاه نیم سوخته در بافت قدیمی و جریان آب در جوی‌هایی که در کوچه‌های پیچ در پیچ روستا روانند، جلوه‌ای زیبا و تماشایی به روستا بخشیده است.

 

کریک2

مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب، خشت و گل است. در ساخت خانه‌های جدید از مصالح نوین مانند تیرآهن، سیمان، آجر و غیره نیز استفاده می‌شود.

 

روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود.

 

چشم‌انداز ارتفاعات سرسبز پیرامون روستا با جنگل‌های گسترده بلوط، سبب مراجعه گردشگران بسیاری در ایام مختلف سال به روستا می‌شود. استقرار مجموعه روستا می‌شود. استقرار مجموعه روستاهای کریک در میان دره و چشم‌انداز تماشایی آن از ارتفاعات پیرامونی، بسیار زیبا و قابل توجه است.

 

کریک2

 

باغ‌های گسترده انگور، مزارع برنج و دهکده توریستی کریک از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌آیند، از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امام‌زاده عسگر و امام‌زاده اسحاق اشاره داشت.

 

مردم روستا، در مراسم مختلف مذهبی در این زیارتگاه گرد هم می‌آیند. گروه زیادی از گردشگران این روستا را زائران امام‌زاده تشکیل می‌دهند.

 

رشته کوه دنا، بلندترین کوه و بزرگترین چین خوردگی رشته کوه بزرگ زاگرس جنوبی محسوب شده و دارای خطالراسی به طول تقریبا 90 کیلومتر است و بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس واقع شده است.

دنا

این رشته کوه زیبا دارای 49 قله بالای 4000 متر بوده که دنا با بزرگترین مجموعه قله های 4000 متر در ایران همچون گوهری بی همتا در میان رشته کوههای ایران می درخشد.

 

در مورد دنا يه اشتباه عاميانه وجود داره، دنا يه قله نيست بلکه يه رشته کوه است.

دنا

 

دنا از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده است که به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه، بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم میگردد.

 

بهترین و نزدیکترین راه صعود این بلندترین قله، که پس از حوض دال بیشترین آمار نفرات صعودکننده را داراست، روستای خفر از جبهه شمالی میباشد.

 

دنا

وجه تسمیه نام بیژن 3 ، افسانه معروف شاهنامه فردوسی است و معنی نام قاش مستان برگرفته از فرهنگ غنی عشایر ترک استٰ.

 

دنا

 بسیار جالب است که با توجه به وجود شکاف و قاش انتهای قله نامگذاری شده است (قاش یا قاچ به معنی شکاف و چاک است) و گویند که بز و کل های منطقه در فصل جفتگیری و مست شدن به این شکاف می آیند و به همین روی این قله قاش مستان نام گرفته است.

 

دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
دنا
 
 
 
 
منبع: بویرخبر،
 

انتهای پیام

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی