نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. اسفند 1393 - 12:11
پیرچوپان که روزی مکانی مناسب برای عشایر بویراحمدی بود اکنون جز خاک و بوته هایی نیمه سوختی چیزی به جای نمانده و گویی قحط سالی در این منطقه دامن خود را پهن کرده و این در حالیست که دست بشر آتش نابودی بر پیکر درختان و طبیعت این منطقه زده است.

به گزارش چهارفصل، شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یا همان پایتخت طبیعت ایران را همه با منابع طبیعی و به خصوص جنگل‌های انبوه بلوط می‌شناسند.

 

هویت تاریخی بویراحمد به این جنگل‌ها وابسته است و اگر درخت بلوط به هر صورت در بویراحمد نابود شود، هویت تاریخی این شهرستان که نماد ایستادگی و مقاومت آن درخت ستبر بلوط است نیز دستخوش تغییر می‌شود.

 

اما چند سالی هست که سودجویان و منفعت‌طلبان دست از سر این جنگل‌ها برنمی‌دارند و این‌گونه که معلوم است تا نابودی کامل این جنگل‌ها لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد.

 

در این میان منابع طبیعی بویراحمد بیش از هر دوره و زمان دیگر با کمک خبرنگاران و اصحاب رسانه به دنبال حفظ و احیای منابع طبیعی است.

 

در اولین روز از هفته منابع طبیعی مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد به همراه تیمی از خبرنگاران و اصحاب رسانه به دعوت طبیعت‌دوستان منطقه سروک به جنگل‌های منطقه پیرچوپان و کله‌گاه رفتند تا از نزدیک با وضعیت این منطقه و جنگل‌های آن آشنا شوند.

 

متأسفانه در منطقه پیرچوپان که در گذشته یکی از مناطق بکر و دست نخورده جنگلی بویراحمد بوده امروزه مخربان جنگل و سودجویان در حال از بین بردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی هستند، همچنین معتادان و اراذل و اوباش با حضور در منطقه بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای با ارتکاب اعمال خلاف دست آخر جنگل‌ها را به آتش می‌کشند و پشت سر خود تنها خاکستری از درختان چندین صد ساله بر جای می‌گذارند.

 

جاده‌ای که برای ایجاد شبکه برق دکل‌های فشار قوی ایجاد شده اصلی‌ترین عامل برای نابودی جنگل‌های پر پشت و انبوه منطقه پیرچوپان و کله‌گاه است که باید در این خصوص مسئولان مربوطه با منابع طبیعی همکاری کرده و در انسداد این جاده‌های مرگ تلاش کنند.

 

نیروی انتظامی نیز باید وظیفه خود را برای پاکسازی منطقه از معتادان و همچنین اراذل و اوباشی که در هر نقطه مشغول اعمال خلاف خود هستند، انجام دهند.

 

در این میان سعید نظری مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با ابراز تأسف از وضعیتی که بر منطقه پیرچوپان حکمفرماست در جمع خبرنگاران برای حفظ و صیانت از این جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی قول مساعد داد.

 

وی گفت: تا هنگامی که من مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد هستم اجازه نخواهم داد که حتی یک متر از این اراضی واگذار شود و برنامه مدونی برای حفظ این جنگل دارم.

 

مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد قول مساعد داد که حداکثر تا چند هفته آینده فکری به حال این جاده‌های ناامن خواهد کرد و به کمک سایر دستگاه‌ها منطقه پیرچوپان را از لوث مخربان و سودجویان قطع خواهد کرد.

 

در این میان دوستداران طبیعت در منطقه نیز قول همه نوع همکاری با منابع طبیعی را دادند.

علی صفری از جوانان منطقه سروک تصریح کرد: ما به نوبه خود در برابر این دست‌درازی‌ها مقابله می‌کنیم که اگر قانون به ما اجازه دهد تا آن‌جا که توان داریم از جنگل‌ها که میراث تاریخی منطقه است حفاظت خواهیم کرد.

 

یعقوب حیدرپور از دیگر دوستداران طبیعت با بیان پیشنهاداتی به مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد خواستار برنامه‌ریزی مدون برای رفع این مشکل شد.

 

در عکس های زیر مشاهده می شود که عده ای بنا به دلایلی نامعلوم اقدام به سوزاندن ریشه ی درخت های و درختچه های کرده و بخش وسیعی از این منطقه پیرچوپان کرده اند که به گفته یکی از بومیان وسعت این تخریب غیرقابل تصور است.

 

در منطقه پیرچوپان که روزی مکانی مناسب برای عشایر بویراحمدی بود اکنون جز خاک و بوته هایی نیمه سوختی چیزی به جای نمانده و گویی قحط سالی در این منطقه دامن خود را پهن کرده و این در حالیست که دست بشر آتش نابودی بر پیکر درختان و طبیعت این منطقه زده است.

 

با نگاهی گذرا می توان تفاوت فاحش پوشش گیاهی منطقه پیرچوپان را با مناطق همجوار مشاهده کرد و اینجاست که باید گفت میراث بویراحمد را به آتش کشیده اند و عده ای سودجو بنا به دلایلی اقدام به تخریب این مناطق کرده اند.

 

وجود رد ماشین های سنگین از جمله لودر که در عکس های زیر آمده نشان از اهمیت بالای احداث جاده دسترسی برای این سودجویان است و این درحالیست که جز عده ای کوهنورد طبیعت دوست تاکنون هیچ نهاد دولتی درصدد انسداد یا برخورد با این خاطیان اقدامی نکرده است.

 

با ادامه این روند و قطع بی رویه و البته سوزاندن ریشه درختان و درختچه های این منطقه باید شاهد نابودی کامل بافت و پوشش گیاهی این منطقه تبدیل شدن آن به یک منطقه حالی از هرگونه گیاه و جنبنده باشیم.

 

اوج شدت تاسف در این منطقه آتش سوزی گسترده ریشه های درختان و درختچه ها می باشد که شاید با در اولین نگاه این موضوع را در ذهن تداعی می کند که گویی گردن درختان را زده اند و آن ها را به حال خود رها کرده اند تا بمیرند.

 

اینجا درختان را سر می برند و کمی آن سو تر مسئولان و سیاسیون استان کهگیلویه و بویراحمد در پی طرح های عمرانی و سیاست های غالب استانی هستند و گویی طبیعت و صیانت از محیط زیست کمترین ارزشی برای این مسئولان ندارد و ای کاش آقای استاندار محترم که خود فرزند همین استان نیز می باشد با تدبیری خاص جلوی این بی رحمی و ظلم به طبیعت را بگیرد.

منبع: بشارنیوز

انتهای پیام/م.ن

 

 

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی