نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. اسفند 1394 - 14:22
کاهش آسیب های ناشی از برخی بی احتیاطی های شب چهارشنبه سوری که به تلخ شدن این آیین کهن و میراث گران بهای نیاکان ایران زمین منجر شده نیازمند رعایت نکات ایمنی و تدبیری برای آموزش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، جشن چهارشنبه سوری در فرهنگ آریایی پیش مقدمه عید نوروز شناخته شده است که در سال های اخیر شادی این سنت دیرینه با ورود برخی حرکات نابه جا مانند ترقه بازی و منفجر کردن نارنجک ها به مصدوم شدن افراد منجر شده است.
بر پا داشتن آتش در این روز نیز گونه ای از گرم کردن جهان، زدودن سرما، پژمردگی و بدی از تن بوده است.

چهارشنبه سوری از گذشته کهن در بین ما ایرانیان با آداب خاصی همچون ،مراسم کوزه شکنی، بوته افروزی، فال گوش نشینی،آش چهارشنبه سوری، قاشق زنی و تقسیم آجیل چهارشنبه سوری همراه بوده است.
اما متاسفانه چند سالی است که این رسوم زیبای ایرانی جای خود را با آتش بازی های خطرناک و صدای مهیب انفجار مواد محترقه عوض کرده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران افزود: چهارشنبه سوری برگرفته از آیین های کهن ایرانیان است که با شکل های مختلف در میان بازماندگان اقوام آریایی رواج دارد.

هومن عنائی گفت: مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

وی تصریح کرد: متاسفانه جوانان ما برداشت درستی از چهارشنبه سوری ندارند و باعث آسیب رساندن به خود و دوستانشان می شوند.
مسئول ایستگاه های آتش نشانی شهر دوگنبدان گفت: پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل از موارد آسیب زای این آیین است.

کامبیز افشین پور افزود:افراد ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را دوباره روشن نکند و هیچگاه مواد سوختنی و منفجره را در منزل، جیب،کیف و یاکمد نگهداری نکنید.

وی اظهار کرد:انداختن مواد تحت فشار مانند کپسول ها ، اسپری حشره کش و وسایل شیشه ای مانند شیشه آب، آمپول، و قوطی های فلزی مانند قوطی های اسپری و کنسرو به درون آتش جدا بپرهیزید زیرا به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و باعث آسیب می شود.
مسئول ایستگاه های آتش نشانی شهرداری دوگنبدان گفت: کاهش آسیب های چهارشنبه سوری نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.
وی افزود: برای برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال بدون آسیب به شهروندان دوره های آموزشی یک ساعته در مدارس ابتدایی شهر دوگنبدان در حال برگزاری است.

 

وی بیان کرد: تاکنون این دوره های آموزشی درچهار مدرسه ابتدایی انجام و تا یک هفته آینده در تعداد دیگری از مدارس اجرا خواهد شد.
افشین پور بیان کرد: در این دوره ها کودکان با نحوه پریدن از روی آتش و خطرات احتمالی چهارشنبه سوری آشنا می شوند.
وی بیان کرد:مراسم چهارشنبه آخر سال در بین مردم ایران آداب و رسوم خاصی دارد که دور هم بودن مهمترین آداب این شب می باشد که متاسفانه این مهم دستخوش تغییرات شده و از موضوع اصلی خود خارج شده است.

 

وی گفت: در سال گذشته مراسم و آیین چهارشنبه سوری که سنت دیرنیه ایرانیان است در اطراف جاده ˈچم شیرˈ و ˈسراب ننیزˈ و ˈگناوه برگزار شد که دو مصدوم داشت.
وی ابراز کرد: در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته ، 75 فقره آتش سوزی در سطح شهر دوگنبدان رخ داد که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت.

 

افشین پور با بیان اینکه چهارشنبه سوری تنها به آتش و ترقه بازی منحصر شده است، گفت: در این شب نه تنها استفاده کنندگان این مواد خطرناک بلکه اطرافیان نیز از آن رنج می برند.

وی تصریح کرد: والدین باید فرهنگ صحیح برپایی چهارشنبه سوری را به فرزندان بیاموزند و در کنار آنان باشند تا این شب با نشاط و شادابی و کمترین استرس و خطر پشت سر گذاشته شود.

 

 

 

 

منبع:ایرنا

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی