نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. فروردين 1395 - 12:00
بخشدار سرفاریاب درحالی از دستگیری چهار حفار غیرمجاز در شب گذشته حین عملیات حفاری در روستای گوشه این بخش خبر داد که تاکنون چند بار این روستای تاریخی مورد دستبرد و بی مهری سارقان و برخی سودجویان به حریم مواریث تاریخی و فرهنگی آن قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، غلامحسن آتش سودا روز پنجشنبه افزود: دو دستگاه دریل تخریب و یک دستگاه گنج یاب نیز حین عملیات حفاری از این چهار نفر کشف و ضبط شد.
وی با تقدیر از نیروی انتظامی و پاسگاه سرفاریاب و هوشیاری آنها در دستگیری این افراد سودجو، تصریح کرد: این منطقه همچنان تحت تعقیب و رصد اطلاعاتی و انتظامی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی است.
بخشدار سرفاریاب در 20 فرودین امسال نیز از دستگیری هفت نفر حفار غیرمجاز که در حال جستجو و بررسی منطقه برای کشف اشیای عتیقه و میراث تاریخی مدفون در خای در این روستا بودند،خبر داده بود.
خردادماه سال 91 نیز حرم و مقبره امامزاده شاه رجب (ع) این روستا نیز مورد دستبرد عده ای از سارقان قرار گرفته بود.
هنگامی که برخی از افراد روستا قصد زیارت از این امامزاده را داشتند متوجه ‌شدند که مقبره آن از جا کنده شده و سارق یا سارقان اقدام به حفاری غیرمجاز در زیر مقبره کرده اند.
حرم امامزاده شاه رجب (ع) روستای گوشه سرفاریاب چرام در صورت ایجاد جاده ارتباطی مناسب و بازسازی می تواند به یک قطب سیاحتی و زیارتی تبدیل شود.
اما در این میان تعرض سارقان و سودجویان به ساحت مقدس این امام زاده واجب التعظیم از یک سو و بی مهری متولیان امر (سازمان میراث فرهنگی و اوقاف وامورخیریه شهرستان چرام) نیز از طرف دیگر اوج محرومیت، مهجوریت و مظلومیت این امامزاده را نشان می دهد.
این در حالی است این امام زاده به لحاظ قرار گرفتن در میان طبیعت بکر، انبوه درختان بلوط و جویبارهای زیبا موقعیت سیاحتی و زیارتی خاصی به این روستا بخشیده است.
تاکنون 11 نفر در حین بررسی منطقه و یا عملیات حفاری غیرمجاز در حوالی روستای گوشه با هوشیاری ماموران پاسگاه سرفاریاب و تدبیر بخشدار دستگیر شده اند.
اما نکته حائز اهمیت در این رهگذر آن است که تاکنون هیچ گونه اقدامی از سوی متولیان اصلی برای دفاع از حریم این گونه مواریث تاریخی (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یا اداره کل اوقاف و امورخیریه استان انجام نشده است.
این در حالی است که آذر سال 91 نیز برخی از مسئولان استانی و شهرستان چرام با سفر به این منطقه کلنگ بهسازی ، مرمت و ساخت این بقعه متبرکه (امام زاده شاه رجب (ع) و نیز مسجد امام سجاد (ع) این روستا در زمینی به مساحت 500 متر مربع به زمین زده شد.
روستای گوشه با جمعیت 22 خانواری و با داشتن حدود 20 هکتار انواع درختان میوه به ویژه انار، انگور و انجیر در 20 کیلومتری سرفاریاب شهرستان چرام واقع شده است./ایرنا

 

 

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی