نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

2. آذر 1395 - 17:00
بقعه امامزاده بی بی خاتونین(س) مثل نگین انگشری در نقطه مرکزی شهرهای مارگون، لوداب و پاتاوه در دشت خرم و سرسبز سقاوه واقع شده که از شمال به روستاهای بهرام بیگی و بید گره، از مشرق به روستای موگر، از طرف جنوب به منطقه جوش و زنگوا و چنار و از غرب به شهر مارگون و قلعه سقاوه منتهی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چهارفصل، وبلاگ حرف ناب نوشت: در زیر گنبد حرم مطهر دو قبر متصل به هم وجود دارد که بر اساس اعتقادات صریح و پاک مجاوران این دو امامزاده، فرزندان امام موسی کاظم (ع)،خواهران ارجمند امام رضا(ع) به نام‌های زهرا خاتون و بی بی خاتون (و به قولی رقیه خاتون، زبیده خاتون) هستند که در لسان محلی به (بیخاتنون، بی بی خاتونین)معروف‌اند.

 

بقعه مطهر این دو بزرگوار تا قبل از سال ۱۳۵۳ (ه. ش) با همان سبک و معماری قدیم دارای یک گنبد خانه به ابعاد ۴×۴ متر که در وسط آن دو واحد قبر قرار گرفته و بر روی آن ضریح چوب گردویی که به نقلی از سوی اتابکان فارس از شیراز با شتر به این مکان انتقال و بر روی بقعه نصب شده است.

 

در ضلع غربی ایوانی ۷۰/۲×۳متر متصل به درب ورودی الحاقشده که به‌عنوان زائرسرا مورد استفاده قرار می‌گرفت که از نظر معماری با بنای اصلی متفاوت بوده است.

 

در وضعیت کلی بنای قدیم امامزادگان در سال ۱۳۷۳(ه ش) از سوی اداره اوقاف استان مورد مطالعه قرار گرفته که پس از تصویب و تامین اعتبار نهایی، حسب یک طرح جامع مهندسی در زمینی به مساحت بیش از ۶۰۰ متر مربع در ابعاد ۲۵/۲۴ متر در چهار واحد متصل به هم تجدید بنا شد.

 

شجره‌نامه امامزاده بی بی خاتونین(س) به اعتبار اعتقاد محلی و اقوال مردم آن سامان و مدارک موجود منتسب به اولاد و احفاد حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است.

 

بعد از ورود به حرم امامزاده بی بی خاتونین(س) در سمت راست موزه ای از اشیای قدیمی درست شده است.

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی