نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. خرداد 1398 - 14:26
استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان های کشورمحسوب می شود یکی از نظر آثار باستانی جژءعنی ترین استان ها بوده است و وجود مکانهایی با نامهای باستانی در ارتفاعات زاگرس جنوب و جنوب غربی ایران و دشت‌ها و دره‌های آن تنها سرنخهای اثبات قدمت کهن این سرزمین بوده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری چهارفصل؛ استان کهگیلویه وبویراحمد  یکی از  استان های کشور است یکی از  نظر آثار باستانی جژء استان های غنی کشور محسوب می شود.

وجود مکانهایی با نامهای باستانی در ارتفاعات زاگرس جنوب و جنوب غربی ایران و دشت‌ها و دره‌های آن تنها سرنخهای اثبات قدمت کهن این سرزمین بوده‌اند؛ نامهایی همچون بازرنگ، تل خسرو، تل زال، دشت روم، مزدک، بابکان و … که بررسی آنها ما را به هزاره‌های قبل از میلاد می‌برد.

«تل خسرو» یکی از این مکانهای باستانی در پنج کیلومتری جنوب یاسوج است که بومیان آن را به «کی خسرو» فرزند «سیاووش» از پادشاهان کیانی نسبت می‌دهند و افسانه این تل، قرنها سینه به سینه نقل شده و اکنون نیز در بین مردم بومی ساری و جاری است. بومیان معتقدند پس از آنکه به کی خسرو سروش الهی می‌رسد، به دشت یاسوج می‌آید و به سوارانش دستور می‌دهد هر کدام توبره‌ای خاک بر روی هم بریزند تا تپه‌ای شکل بگیرد.

تصاویر زیر نمایی زیبای از شهر یاسوج را از روی تل خسرو به مناظره قرار می دهد .

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی