نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. شهريور 1393 - 9:41
روزی نیست که پژواک صدای شلیک گلوله در کوهها و دره های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد نپیچد و رعشه بر تن نحیف حیات وحش کم نظیر این سامان نیندازد و هفته ای نیست که در کوه و کمرهای دنا، خائیز، خامی، ساورز، سیوک و ... جنگی نا برابر میان محیط بانان و شکارچیان روی ندهد.

به گزارش چهارفصل، روزی نیست که پژواک صدای شلیک گلوله در کوهها و دره های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد نپیچد و رعشه بر تن نحیف حیات وحش کم نظیر این سامان نیندازد و هفته ای نیست که در کوه و کمرهای دنا، خائیز، خامی، ساورز، سیوک و ... جنگی نا برابر میان محیط بانان و شکارچیان روی ندهد.

 

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به وسعت 250 هزار هکتار و در راس آنها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بومی و غیر بومی بوده و محیط بانان مظلوم این مناطق جان برکف می گذارند تا این آخرین نفس ها از طبیعت گرفته نشود.

 

در این جنگ نابرابر هر تیری لرزه بر جان محیط بانان و حیات وحش منطقه می اندازد و همیشه بازنده آن محیط بانانی هستند که به دلیل ضعف قوانین یا باید کشته شوند یا بکشند و یا شاهد مرگ حیات وحش باشند.

 

سال گذشته چند تن از محیط بانان در تعقیب شکارچیان و درگیری با آنان زخمی و یا در برف و کولاک دنا گرفتار شدند اما با تلاش مردم منطقه و دیگر محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافتند.

 

"علی افشار"،"وحید ترحمی"،"محمد فصیح مفرد" و چندین و چند محیط بان دیگر در سال گذشته مجروح و مضروب شدند و بارها جان این پاسداران طبیعت در درگیری مسلحانه با شکارچیان به خطر افتاد و امسال نیز یک سرباز محیط زیست توسط ماشین شکارچیان زیرگرفته شد و دو محیط بان منطقه حفاظت شده "دیل" نیز به گلوله بسته شدند.

 

این قصه هر ساله در همه مناطق حفاظت شده کشور تکرار می شود و در سال 92 تعداد زیادی از محیط بانانی که با جان و دل از طبیعت و حیات وحش ایران حفاظت می کنند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و 18 تن از آنها به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شدند.

 

اما محیط بانان اسلحه ای دارند که ضعف قوانین اجازه استفاده از آن را به آنها نداده و این پاسداران طبیعت هنگام درگیری با شکارچیان به یاد همکاران خود می افتند که چندین سال است در انتظار چوبه دار، در زندان مرکزی یاسوج و بهبهان به سر می برند.

 

همچنین 116 تن از این دلسوزان طبیعت و حیات وحش کشور در طول سه دهه گذشته در درگیری با شکارچیان کشته شدند و شهید نام گرفتند اما حتی یک کوچه، خیابان و مدرسه هم به نام آنها نامگذاری نشد.

 

در طول این سالها صدها تن از این پاسداران طبیعت مجروح و دهها نفر نیز ناخواسته روانه زندان شدند و برخی هنوز در انتظار رهایی از طناب هستند.

 

سال گذشته "کرامت برهانی" محیط بان یزدی حدود یکسال را در زندان مرکزی شیراز در انتظار چوبه دار و اجرای حکم اعدام گذراند تا اینکه در روزهای پایانی سال ۱۳۹۲ و در آستانه تعطیلات نوروز، اولیاء دم مرحوم رحیم بیگی از قصاص محیط بان برهانی گذشت کرده و با اعلام رضایت شرایط آزادی وی را فراهم کردند و او به آغوش خانواده خود بازگشت

.

حقوق محیط بانان کفاف زندگی آنها را نمی دهد

"علی افشار" رئیس پارک ملی دناست که در سال گذشته در درگیری با شکارچیان از ناحیه دست مجروح شد و به خیل جانبازان محیط زیست کشور پیوست.

 

او در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات عدیده محیط بانان اشاره می کند و می گوید: کار محیط بانی کاری بسیار پر استرس و سخت است و فشارهای زیادی به محیط بانان وارد می شود.

 

افشار ادامه می دهد: محیط بانان در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در کوه و کمرها و مناطق صعب العبور با کمترین حقوق و هیچ منتی کار می کنند.

 

وی بیان می کند: حقوق محیط بانان چه از نظر کیفی و چه کمی متناسب با شرایط کاری آنها نیست و این حقوق هم کم است و هم سر موقع پرداخت نمی شود و کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

شش درگیری مسلحانه در پارک ملی دنا

افشار تصریح می کند: محیط بانان شش روز متوالی کار و چهار روز استراحت می کنند و از لحاظ زمان کار، سه برابر یک کارمند عادی کار می کنند.

 

رئیس پارک ملی دنا می گوید: علاقه به تفنگ و شکار در بین مردم این استان زیاد است و این باعث شده به تبع این مسئله، شکارچیان بیشتر از سایر مناطق باشد.

 

وی به درگیری های شکارچیان و محیط بانان در پارک ملی دنا اشاره می کند و می افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون شش درگیری مسلحانه بین شکارچیان و محیط بانان در این منطقه به وقوع پیوسته است.

 

دستگیری 189 متخلف زیست محیطی درسال جاری

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 189متخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده استان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

 

عطا پورشیرزاد در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: این افراد اقدام به 171 مورد تخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده کرده بودند.

 

وی بیان می کند: از این تعداد 28 مورد مربوط به شکار پرندگان، 11مورد شکار پستانداران و 17 مورد صید غیرمجاز آبزیان بوده است.

پورشیرزاد می گوید: از این متخلفین، 15 راس کل و بز، 62 قطعه کبک، 44 تیهو، یک عقاب، 9کبوتر و 511 قطعه ماهی کشف و ضبط شد.

 

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بیش از 11درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع 250 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی می افزاید: هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660  هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد

تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد

مدیرکل محیط زیست استان تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کمتر از استاندارد می داند و می گوید: هم اکنون به ازای هر 10هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در استان وجود دارد.

وی اضافه می کند: این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

وی ادامه می دهد: بر این اساس تعداد محیط بانان در این استان یک چهارم استانداردهای جهانی است.

پورشیزاد می گوید: هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می رود که در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.

پورشیرزاد بیان می کند: توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد اما اعتبارات محیط زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می یابد و این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط زیست افزایش می یابد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: محیط زیست استان حتی در تامین حقوق محیط بانان خود به مشکل مواجه است و محیط بانان استان به رغم مشکلات با غیرت مثال زدنی از محیط زیست حفاظت می کنند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه 79 گونه جانوری در کشور در معرض تهدید هستند، بیان می کند: در کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.

وی می افزاید: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ...برخی از این گونه های در معرض تهدید هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محیط بانان پر تلاش و کم توقع این سامان همیشه در خطرند تا خطری محیط زیست کم نظیر آن را تهدید نکند. آنها اگرچه بی مهری های زیادی می بینند اما دل به مهر ضامن آهو بسته اند و از او اجر می خواهند.

..........

گزارش: شریف اسلامی

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی