نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

10. تير 1394 - 9:57
شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران امروز برای توسعه گردشگری خود به غیر از توسعه زیرساختها با مشکلی دیگر روبه رو است که این مشکل بودن زیاد از حد آرماستانهای طایفه در مناطق توریستی و تفریحی آن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران امروز برای توسعه گردشگری خود به غیر از توسعه زیرساختها با مشکلی دیگر روبه رو است که این مشکل بودن زیاد از حد آرماستانهای طایفه در مناطق توریستی و تفریحی آن است.

 

کالبد و هویت شهرهای سنتی ایران و بویژه استان کهگیلویه وبویراحمد دارای ساختاری طایفه‌ای و تاریخی بوده که قابلیت زندگی، حس تعلق، وحدت و استفاده بهینه از منابع طبیعی را بطور کامل در زندگی روزمره خود با هم متحد کردن زندگی و طبیعت با هم درآویخته است.

 

امروز شهرنشینی سنتی به عنوان یک شهرنشینی تاریخی دیگر جایی در شهرنشینی مدرن نداشته که همین موضوع باعث شده که ریتم شهرسازی مدرن برای توسعه رو به شهر نشینی پایدار بیاورد.

 

فرمول شهر پایدار چگونه عملی می‌شود

شهر پایدار یک فرمول نیست که با بکار بستن آن در هر نقطه ای که بخواهیم بتوانیم به یک شکل و فرم شهری به آن دست پیدا کنیم بلکه باید با داشتن و توسعه زیرساختها و داشتن المانهای کافی از آن بهره ببریم.

 شهر پایدار شهری است به رنگ طبیعت و هویت بومی منطقه وهمواره به رنگ سبز نیست، گاهی اوقات قهوه ای و گاهی قرمز است! شهر پایدار در اصل با یک توسعه جدید رشد روستا نشینی را پا پس زده و با داشتن تمامی امگانات به یک شهر پایدار با تمام لازمه های زندگی مدرن به وجود می آید.

 

 صنعت گردشگری به عنوان متنوع‌ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولت ها به آن اهمیت می دهندکه در توسعه شهر پایدار یکی از لازمه های اصلی است.

 

  امروزه توسعه گردشگری یکی از پایه‌های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد.

 

از این رو اهمیت صنعت گردشگری و توجه به آن به عنوان یکی از محور های توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از گذشته بر سر زبانها افتاده و یکی از اولویت های مهم استان در امر توسعه نامگذاری است.

 

 چوبی که لای چرخ صنعت توسعه گردشگری یاسوج رفت

امروز با توجه به اینکه شهر یاسوج به عنوان یک شهر توریستی و گردشگرپذیر از آن یاد می شود ،اما کماکان از چند مشکل عدیده در توسعه گردشگری خود رنج می برد.

 

 یکی مشکل شهر یاسوج به عنوان یک شهر در حال توسعه نداشتن زیرساختهای مهم و حیاتی در امر توسعه گردشگری است که باعث شده آنچنان که باید و شاید این شهر در حال توسعه  از آن ریتم خاص در توسعه گردشگری برخوردار نباشد و به گونه دیگر راه پیشرفت در توسعه خود را نگاه کند.

 

 یاسوج که در چند سال اخیر به پایتخت طبیعت مشهور بوده و بر روی زبانها افتاده با داشتن آب و هوایی خنگ در تابستان و موقعیتی توپوگرافی و مناسب در دل دل طبیعت بکر زاگرس جنوبی و داشتن آب و جنگل و کوههای برف گیر همیشه در صدر مناطق بسیار مهم در توسعه گردشگری ایران بوده است.

اما مشکلاتی از قبیل نبود اعتبار کافی، نداشتن یک شاخصه کلی شهر نشینی و بودن معظلاتی از جمله توسعه قبرستانهای های طایفه در مناطق گردشگری آن ، توسعه را از این شهر بسیار زیبا گرفته است.

 

مشکلی که شاید در آینده زنگ خطری برای این شهر  زیبا با داشتن آب و هوایی متنوع برای گردشگران فراری از گرما باشد و باعث شود که میزان زادی از صنعت توسعه گردشگری این شهر زیبا از بین برود.

 

آرماستانهای طظایفه ای که از قدیم الایام به واسطه داشتن جمعیت روستا نشین در بیشتر مناطق یاسوج به وجود آمده امروز به عنوان عاملی برای توسعه گردشگری یاسوج بدل شده است و شاید باعث شود که شاخص های مهمی که برای توسعه گردشگری این شهر مهم است به کلی از بین برود.

معظلی که شاید در آینده شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت را به شهری برای مردگان تبدیل کند و  در مهمترین مکانهای توریستی و سیاحتی این شهر به جزء قبرستان چیزی دیگری نمایان نباشد.

 

نبود زمین کافی مشکل اساسی تنها آرامستان شهر یاسوج

سرافراز اردشیری عضو کمیسیون شورای اسلامی شهر یاسوج بابیان اینکه توسعه و تجهیز آرامستان شهر یاسوج یکی از وظایف اصلی شورای این شهر است، ابراز کرد: مشکل اصلی تنها آرامستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، نبود زمین کافی است که باعث رشد فزاینده آرماستانهای طایفه ای در بیشتر منطق این شهر شده است.

 

 یاسوج بیشترین آرامستان طایفه‌ای را دارد

وی بابیان اینکه آرامستان های طایفه اطراف شهر یاسوج ،خطری جدی برای آیندگان و مشکلی برای توسعه شهری محسوب می شود،گفت: در هیچ کجای کشور به جزء شهر یاسوج نمی‌توان چنین منظره‌ای را تماشا کرد.

 

 عضو چهارمین شورای اسلامی شهر یاسوج با انتقاد از رشد فزاینده آرامستانهای طایفه ای در مرکز استان، تصریح کرد: نباید شهر یاسوج به‌عنوان پایتخت طبیعت در آینده به یک آرامستان تبدیل شود و چهار ضلع آن را قبرستان های طایفه‌ای در برگیرند.

 

 وی به احداث آرامستان جدید شهر یاسوج در کنار آرامستان فعلی اشاره کرد و گفت:سعی شده در این مکان جدید فضای سبز و غرس نهال برای حال رفاه خانواده‌ها در نظر گرفته شود

.

 متمرکز کردن آرامستان مطالبات مردم شهر یاسوج

سعید پایدار یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر یاسوج با انتقاد از گسترش آرامستان های طایفه‌ای در بیشتر نقاط مرکز استان،گفت: متمرکز کردن کلیه آرامستان ها در یک مکان یکی از مطالبات مهم مردم است.

 

 وی بابیان اینکه بیشتر مناطق توریستی و تفریحی مرکز استان به دلایل خاصی به آرامستان های طایفه‌ای تبدیل‌شده است، افزود: این موضوع در آینده خطرات زیست‌محیطی  نامناسبی برای آیندگان دارد.

 

 عضو شورای چهارم اسلامی شهر یاسوج تصریح کرد:در مصوبه جدید شورای اسلامی شهر یاسوج برای ساماندهی آرامستانهای مرکز استان،یک کار علمی را برای متمرکز کردن تمامی آرامستانهای شهر یاسوج دنبال کرده‌ایم.

 پایدار در ادامه از نبود زمین مناسب برای آرامستان مرکز استان گلایه کرد و گفت: فضای موجود این آرامستان جوابگوی مردم مرکز استان بنا به ظرفیت جمعیتی آن در چند سال آینده نیست که همین موضوع باعث شده که آرماستانهای طایفه در شهر یاسوج افزایش پیدا کند.

 

وی بابیان اینکه اگر زمین جدیدی برای آرامستان تهیه و تدوین نشود معضلی اساسی مرکز استان را تهدید خواهد کرد،گفت: با خرید زمینی به مساحت هفت هکتار در آینده نزدیک می‌توان جوابگوی ۳۵سال شهر یاسوج بود.

 

عضو شورای چهارم اسلامی شهر یاسوج یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهر یاسوج به‌عنوان مرکز استان را متمرکز نبودن بیشتر آرامستان های اطراف آن دانست و گفت: نگاه مردم به ساخت آرامستان ها طایفه‌ای باید نگاهی فرهنگی برای آیندگان باشد.

 اجازه احداث آرامستان جدید در منطقه تفریحی آبشار یاسوج را نخواهیم داد

پایدار در ادامه با انتقاد از ساخت آرامستان جدید در منطقه تفریحی پارک آبشار  یاسوج گفت: شورای اسلامی شهر یاسوج هیچ موقع دستور چنین کاری را صادر نخواهد کرد.

 وی بابیان اینکه بودن این آرامستان در آینده می‌تواند به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شود، افزود: ما در قبال آیندگان خود جوابگو هستیم و نباید هرروز شاهد چنین موضوعاتی در شهر یاسوج باشیم.

 

پایدار به نهادینه کردن فرهنگ وقف در بیشتر مناطق مرکز استان به‌ویژه شهر یاسوج برای ساخت آرامستان  اشاره کرد و گفت:فرهنگ وقف باید درزمینهٔ ساخت آرامستان نهادینه  شود همان‌گونه که در شهرهای همجواری مانند شیراز بیشتر زمین آرامستانهای آن زمین وقفی است.

 

اما باید در پایان به مسئولان استان که در زمینه گردشگری دستی در آتش دارند،گوش زد کرد که توسعه گردشگر ی شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت فقط به آوردن سرمایه گذار نیست، بلکه مشکلی که امروز این شهر با آن روبه است ،وجود آرمستانهای طایفه ای که شاید در اینده این شهر  را به شهر ارواح تبدیل کند.

آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
آرامستانهای طایفه ای
گزارش: روح‌الله اخلاقی
منبع: کبنانیوز
انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی