نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. مرداد 1394 - 11:37
هنگامی که به اطراف خود نگاه می کنیم، در می یابیم شهرها تبدیل به موزه هایی شده اند که نازیبایی ها را به نمایش گذاشته اند و این در حالی است که شهری همچون شهر یاسوج با جاذبه های طبیعی وگردشگری بسیار زیادی که دارد و در حال حاضر هم با عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود اما به نسبت طبیعت خدادای و زیبایی که دارد می توان گفت که برای ساماندهی فضای سبزآن، توجه بسیار کمی از سوی مسئولین به صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، فضای سبز در شهرها به عنوان ریه‌های تنفسی شهرنشینان بشمار می‌آید و به همین دلیل فقدان آن به معنی عدم وجود سلامت و تندرستی در شهرها محسوب می‌شود.

 

امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون آن قابل مقایسه نیست. شهر ها به عنوان کانون های تمرکز فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند چاره ای جزپ پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم های طبیعی ندارند.

 

به گزارش این پایگاه خبری تحلیلی، در جوامعی که به دلیل عدم تطابق دستمزدها با قیمت‌ها و هزینه‌های زندگی نیاز به درآمد بیشتر و نیز کار بیشتری است زمان فراغت عملاً بلیعده می‌شود و شهرنشیان که ناگزیر پیوندهای خود را با طبیعت قطع کرده‌اند، حتی از نظر بهره‌مندی از فضای سبز داخل شهرها نیز در محرومیت کامل به‌سر می‌برند و این محرومیت برای گروه‌های کم‌درآمدتر به مراتب شدیدتر است. به همین دلیل کسالت، ضعف اعصاب و کوتاهی عمر برای شهرنشینان بویژه برای طبقات فرودست امری اجتناب‌ناپذیر است.

 

 

 پارک‌های شهری و فضای سبز حومه ازجمله منابع گذران اوقات فراغت برای عده کثیری از شهرنشینان به‌شمار می‌آیند و اهمیت این کانون‌ها جدا از سایر تأثیرات آنها در تلطیف هوای شهرها، در رابطه مستقیم با شهروندان نیز می‌باشد.

 

 

گذران اوقات فراغت در پارکها و بهره‌مندی از هوای مطبوع و دلپذیر آنها در کنار سایر امکانات فرهنگی، علمی و تفرجگاهی به این دلیل که پارکها و فضاهای سبز شهری در برگیرنده اثرات تغییر فصول و حالات متفاوت و زیبایی و خلاقیت است، نه‌تنها باعث تقویت روحیه شهروندان می‌شود بلکه باعث بوجود آوردن امکانات متعدد با افق‌های وسیع برای هر فرد نیز می‌شود.

 

 

هنگامی که با کمی دقت به اطراف خود نگاه می کنیم، در می یابیم شهرها تبدیل به موزه هایی شده اند که نازیبایی ها را به نمایش گذاشته اند و این در حالی است که شهری همچون شهر یاسوج با جاذبه های طبیعی وگردشگری بسیار زیادی که دارد و در حال حاضر هم با عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می شود اما به نسبت طبیعت خدادای و زیبایی که دارد می توان گفت که برای ساماندهی آن توجه بسیار کمی از سوی مسئولین به صورت گرفته است.

با این حال هرچند همه شهروندان در بی توجهی به طبیعت مسئولیت داریم  و کوچه ها و خیابان ها وقتی با دستان زحمت کش و پرکار نیروهای خدماتی شهرداری از آلودگی ها پاک می شوند و در انتهای روز، تمامی سطح کوچه و خیابان ها پر از زباله می شود اما در نداشتن فضای سبز خوب و کافی به نسبت طبیعت بسیار زیبا و فراوانی که داریم مسئولان اند که مقصر اصلی هستند.

 

 

در چند سال اخیر، روند ایجاد و ساماندهی فضاهای سبز یاسوج خوب بوده اما به هیچ وجه کافی نیست،  فضای سبز کنونی هم متاسفانه با بی توجهی روبروست و چیزی در آن مشاهده می شود که در شهرهای دیگر خیلی کم می توان آن را از نزدیک دید.  برای مثال در بخشی از پارک ساحلی یاسوج به صراحت خراب شدن چمن، خاکی بودن بخشی از این پارک وسوراخ لانه موش به وفور پیدا می شود.

 

بخشی که با وجود این موشها نمی شود از آن به خوبی استفاده کرد و عملا شهروندان لذت بردن آن قسمت پارک را براحتی  از دست می دهند.

امید است که مسئولان تلاشگر فضای سبز توجهی هم به ترمیم چنین مواردی داشته باشند تا گردشگران حاضر در پایتخت طبیعت ایران پارک ساحلی را خطاب به پارک موشها در شبکه های مجازی نام ننهند.

 

منبع:چهارفصل

انتهای پیام/م.ن

 

تصاویر تکمیلی: 

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی