نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

28. مرداد 1394 - 11:03
صنایع دستی،chaharfasl.ir
گزارش اولین نمایشگاه صنایع‌دستی کشور در یاسوج
از برپایی ۱۴۰ غرفه تا ۷ سیاه چادر در نمایشگاه یاسوج
مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد عصر روز گذشته در شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل،  مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد  عصر روز گذشته در شهر یاسوج برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مدیران و مسئولان استانی در مجموعه تفریحی- توریستی مهرورزی شهر یاسوج انجام شد، محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نیک اقبالی معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری، گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، علی پور مدیرکل امور عشایر استان و تعدادی از مقامات لشکری و انتظامی حضور داشتند.

 

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این مراسم گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع دستی استانهای سراسر کشور و همچنین حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به نقش این نمایشگاه در توسعه و رونق اقتصادی در جوامع محلی افزود: برپایی چنین برنامه هایی موجب ایجاد زمینه های بازاریابی، افزایش انگیزه در میان هنرمندان و نزدیکی فرهنگ اقوام ایران زمین خواهد شد.

 

در ادامه این مراسم نیک اقبالی معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد را همسو با اقتصاد مقاومتی و حمایت از اقشار مختلف دانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه ها به طور مستمر موجب زنده نگه داشتن فرهنگی ها و سنت های محلی و همچنین انتقال این داشته های معنوی به نسل های آینده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ جامعه و تعامل مستقیم و بدون واسطه مصرف کننده با تولیدکننده از دیگر دستآوردهای این نمایشگاه خواهد بود.
گفتنی است؛ اجرای زنده موسیقی محلی، بازدید از غرفه ها و گفت و گو با هنرمندان و نمایندگان استان ها و همچنین برگزاری نشست هم اندیشی تعدادی از مدیران استانی در یکی از غرفه های صنایع دستی از دیگر برنامه های مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی بود.

 

برپایی ۱۴۰ غرفه صنایع دستی در ۳ هزار متربع

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از برپایی ۱۴۰ غرفه در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی در این استان خبر داد.

محمود باقری با بیان مطلب فوق اظهار داشت: از مجموع یکصد و چهل غرفه برپا شده، هفتاد غرفه به صنایع دستی و مابقی نیز به سوغات و هدایای محلی، گیاهان دارویی و کارگاه های زنده تعلق دارد.
وی تصریح کرد: این غرفه ها در محیطی به مساحت ۳ هزار متر مربع در مجموعه تفریحی – توریستی پارک مهرورزی برپا شده تا مسافران و علاقمندان به راحتی از آن بازدید کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: تمامی این غرفه ها به طور کامل با زیورآلات و المان های سنتی و بومی آذین بندی شده و تلاش شده گردشگران و بازدیدکنندگان بلافاصله پس از ورود به نمایشگاه از فضای زندگی شهری دور شوند.

باقری افزود: در این میان به غرفه داران تاکید شده در صورت امکان با لباس های محلی و سنتی منطقه خود در غرفه ها حضور داشته باشند تا درآمیختگی اقوام و فرهنگ های ایران زمین به شکل شایسته ای در این نمایشگاه متجلی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد ابراز کرد: بی تردید حضور بیش از ۲۱۰ هنرمند در یکصد و چهل غرفه آن هم از ۲۵ استان سراسر کشور موجب شده تا این نمایشگاه ملی، گواه بخش عظیمی از فرهنگ سنتی کشور باشد.

باقری در پایان یادآور شد: اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد تا ۳۱ مرداد ماه برای بازدید عموم برقرار خواهد بود.

پتانسیل کشاورزان در نمایشگاه صنایع دستی به خوبی نشان داده شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در یاسوج به خوبی توانست ظرفیت ها و استعدادها جامعه کشاورزی را به نمایش گذارد.

جعفر گوهرگانی روز گذشته پس از بازدید از این نمایشگاه گفت: در این گردهمایی فرهنگی و قومی می توان ظرفیت های کشاورزی و محصولات سنتی کشور را به طور یکجا مشاهده کرد که این امر فرصت مناسبی برای آموختن و شناسایی پتانسیل های کشاورزی کشور است.
وی تصریح کرد: عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی آن هم از سوی تولیدکنندگان نه تنها باعث رونق اقتصادی روستاییان خواهد شد بلکه تاحدودی باعث جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده جهاد کشاورزی تعاملات بیشتری را با اداره کل میراث فرهنگی استان خواهد داشت گفت: این مجموعه علاقمند است تا در نمایشگاه سال آینده حضور پر رنگ تری را در حوزه خشکبار، گیاهان دارویی و معطر، محصولات کشاورزی و دام ایفا کند.

این مقام مسئول ادامه داد: این نمایشگاه نه تنها برای بازدیدکنندگان موفید خواهد بود بلکه باعث خواهد شد تا زنان روستایی با انگیزه های بیشتری به تولید محصولات سنتی بپردازند، موضوعی که در مورد آن با میراث فرهنگی  مذاکره خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد تاکید کرد: نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در یاسوج یکی از اقدامات اثر بخش در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ عشایر و روستاییان است و این برنامه باید در سالهای آینده نیز استمرار داشته باشد.

برپایی ۷ سیاه چادر عشایر مختلف کشور در یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از برپایی ۷ سیاه چادر عشایر در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در این استان خبرداد.

محمود باقری با بیان مطلب فوق اظهار داشت: این سیاه چادرها در مساحتی حدود ۵۰۰ متر مربع در کنار یکدیگر قرار دارند که هر کدام از مناطق مختلف کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.

وی تصریح کرد: عشایر خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بویراحمد، گچساران، دنا و کهگیلویه از جمله عشایر شرکت کننده در این نمایشگاه هستند که به طور زنده بخشی از زندگی روزمره خود را برای مسافران و بازدیدکنندگان به نمایش می گذارند.

وی طبخ غذاهای محلی، پخت نان سنتی و اجرای موسیقی را بخشی از برنامه های این سیاه چادرها عنوان کرد و افزود: عرضه محصولاتی نظیر گیاهان دارویی، عسل، لبنیات و همچنین نمایش وسایل و ابزارآلات پرکاربرد زندگی کوچ روها از دیگر برنامه های این سیاه چادرها است.
باقری ادامه داد: اجرای زنده گلیم بافی و پشم ریسی و البته نمایش برنامه های آیینی و سنتی از دیگر اقداماتی است که در روزهای آتی در این سیاه چادرها به اجرا درخواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بی تردید این تعداد سیاه چادر گواه تمامی ظرفیت های عشایر کشور نیست به همین دلیل قصد داریم سال آینده حداقل ۱۵ قوم مختلف از عشایر ایران در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

برپایی ۷ کارگاه زنده در نمایشگاه سراسری صنایع دستی یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از برپایی هفت کارگاه زنده سنتی در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در یاسوج خبرداد.

محمود باقری با بیان این مطلب اظهار داشت: به منظور آشنایی هرچه بیشتر مسافران و بازدیدکنندگان، هفت کارگاه سنتی به طور زنده به تولید محصولات سنتی می پردازند.

وی تصریح کرد: کارگاه گلیم بافی توسط هنرمندان چهار محال و بختیاری، معرق اصفهان، سبد بافی گیلان، سفالگری همدان، زیوالات سنتی کردستان و جاجیم بافی و نی چیت بافی استان کهگیلویه و بویر احمد، هفت کارگاه فعال این نمایشگاه هستند که به طور زنده برای علاقمندان به تولید محصول می پردازند.

وی ادامه داد: بیشتر استادکاران این کارگاه ها از برجسته ترین افراد استان ها هستند که با ریزنی های فراوان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.

این مقام مسئول تنوع کارگاه های زنده سنتی را از دیگر ویژگی های این نمایشگاه برشمرد و افزود: تلاش شده تا انواع محصولات سنتی و دست بافت از سراسر کشور در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.

باقری در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه ها علاوه بر معرفی و زنده نگه داشتن هنرهای دستی، باعث علاقمند در بین نسل جوان کشور و کارآفرینی و اشتغال شود.

 

توزیع ۱۰ هزار بروشور برای معرفی نمایشگاه صنایع‌دستی یاسوج

۱۰ هزار نسخه بروشور به منظور معرفی نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد، محمود باقری مدیر کل استان با اعلام این خبر گفت: زمان و مکان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان پیش از برگزاری، از طریق اقلام تبلیغاتی به اطلاع همشهریان استان و استان های همجوار رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: توزیع ۱۰ هزار بروشور، معرفی ظرفیتهای نمایشگاه در سطح استان، پخش تیزر تلویزیونی در شبکه دنا، ارسال پیامک و نصب بنر در اماکن پرتردد شهر از جمله برنامه های تبلیغاتی به منظور برگزاری هرچه باشکوه‌تر این نمایشگاه بود.

باقری یادآور شد: پیش بینی ما این است که با توجه به فرارسیدن ماه پایانی تعطیلات تابستانی و افزایش سفرها، استان کهگیلویه و بویراحمد میزبان گردشگرانی از سراسر کشور باشد که همین امر در استقبال از نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی هم بی تاثیر نخواهد بود.
وی در پایان اضافه کرد: این نمایشگاه که از ۲۶ شهریور ماه آغاز شده است تا پایان روز ۳۱ شهریور میزبان علاقه مندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

 

حضور ۲ هزار بازدیدکننده در نخستین روز نمایشگاه صنایع دستی یاسوج

معاون صنایع دستی استان کهگیلویه و بویر احمد از حضور بیش از ۲ هزار بازدید کننده در نخستین روز نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در این استان خبرداد.

وحدتی با بیان مطلب فوق افزود: استقبال بی نظیر گردشگران و مردم شهر یاسوج در نخستین روز نمایشگاه سراسری صنایع دستی مسئولان برگزار کننده و تمامی هنرمندان و غرفه داران را غافلگیر کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه در ساعات اولیه افتتاح نمایشگاه حدود پانصد نفر حضور داشتند ولی رفته رفته بر تعداد بازدید کنندگان افزوده شد به طوری که در ساعات پایانی دالونها و غرفه های نمایشگاه  مملو از علاقمندان به صنایع دستی بود.
وی جانمایی این نمایشگاه را از عمده ترین دلایل استقبال بازدیدکنندگان دانست و افزود: برپایی این نمایشگاه آن هم در توریستی ترین فضای شهر یاسوج موجب شد این اقدام فرهنگی به سرعت مورد توجه عموم قرار گیرد.

وی سیاه چادر عشایر استانهای کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و خراسان رضوی را از پر بازدیدکننده ترین فضاهای نمایشگاهی برشمرد و گفت:  اجرای زنده موسیقی محلی با ساز و دهل و همچنین طبخ غذاهای محلی و عرضه مستقیم کالا از عشایر موجب شد تا سیاه چادرها بیش از سایر غرفه ها مورد توجه مسافران و بازدیدکنندگان قرار گیرد.

معاون صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: به منظور بالا بردن سطح کیفی خدمات و ایجاد انگیزه در بین هنرمندان، قرار است در مراسم اختتامیه این نمایشگاه از پربازدیدکننده ترین غرفه تقدیر شود.

این مقام مسئول در پایان ابراز امیدواری کرد با تبلیغات مناسب در روزهای آتی برتعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور افزوده شود.
حضور ۲۳ استان در اولین نمایشگاه سراسر صنایع دستی در یاسوج

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از حضور ۲۳ استان در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در این استان خبر داد.

محمود باقری با اعلام این خبر اظهار داشت: حضور این تعداد استان آن هم در اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نشان از سطح بالای این نمایشگاه و همچنین تلاش بی وقفه همکاران میراث فرهنگی و سایر مجموعه های استانی و ستای است.
وی تصریح کرد: بیش از ۲۱۰ هنرمند و غرفه دار در این نمایشگاه حضور فعال دارند که به طور پیوسته به علاقمندان و بازدیدکنندگان ارائه خدمت می کنند.

باقری ادامه داد: این استانها در بخش های مختلف صنایع دستی، کارگاه زنده، سیاه چادر، گیاهان دارویی، سوغات و هدایای محلی حضور دارند و به طور میانگن تمامی استانها حداقل در دو بخش شرکت کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به حضور غرفه های صنایع دستی عشایر در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: آنچه این نمایشگاه را برای بازدیدکنندگان و مسافران مورد توجه قرار داده است، حضور فعال عشایر می باشد به خصوص در بخش لبنیات، عسل، گیاهان دارویی، و طبخ غذاهای محلی است.

باقری در پایان ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه بتواند بخشی از ظرفیت های ناشناخته و یا کمتر شناخته شده بومی را به طور شایسته ای معرفی کند.

یادآور می شود: اولین نمایشگاه سراسری صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات محلی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد از روز دوشنبه ۲۶ مردادماه آغاز و تا سی یکم همین ماه ادامه خواد داشت.

sanaati-nmaishga (1) sanaati-nmaishga (2) sanaati-nmaishga (3) sanaati-nmaishga (4) sanaati-nmaishga (5) sanaati-nmaishga (6) sanaati-nmaishga (7) sanaati-nmaishga (8) sanaati-nmaishga (9) sanaati-nmaishga (10) sanaati-nmaishga (11) sanaati-nmaishga (12) sanaati-nmaishga (13) sanaati-nmaishga (14) sanaati-nmaishga (15) sanaati-nmaishga (16) sanaati-nmaishga (17) sanaati-nmaishga (18) sanaati-nmaishga (19) sanaati-nmaishga (20) sanaati-nmaishga (21) sanaati-nmaishga (22) sanaati-nmaishga (23) sanaati-nmaishga (24) sanaati-nmaishga (25) sanaati-nmaishga (26)

منبع:کبنانیوز

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی