نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

25. آبان 1394 - 20:38
گاه و بیگاه قسمتی از طبیعت یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران به بهانه‌های مختلف تخریب می‌شود که اینک نوبت تخریب از نوع خاکبرداری برای تطویل باند فرودگاه یاسوج است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، شهر یاسوج یا همان پایتخت طبیعت ایران اگر اجر و قربی نزد گردشگران و مسافران دارد به واسطه جنگل‌های خدادادی و موهبتی است که پروردگار ارزانی این مردم کرده است.

 

بویراحمدی‌ها از نسل‌های گذشته برای درخت بلوط که نماد طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد و این شهر است احترام ویژه‌ای قائل بوده‌اند.

اگر به کهگیلویه و بویراحمد لقب سرزمین چهار فصل داده‌اند و مرکز آن را پایتخت طبیعت نامیده‌اند به واسطه وجود همین جنگل‌های بلوط است.

 

این روزها زیادی از توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد خبرها زیاد می‌شنویم و مسئولان دائم از گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه یاد می‌کنند.

 

اگر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد صنعتی بالقوه برای کمک به اشتغال و رونق اقتصادی است زیر بخش و زیرساخت اصلی آن همین منابع طبیعی است که اکنون به شدت در جای جای استان به هر نحو در حال تخریب است.

 

هرچند بسیاری از تخریب‌ها برای توسعه صورت می‌گیرد اما روزی را خواهیم دید که دیگر اثری از جنگل‌های بلوط در استان نیست و همه باید افسوس گذشته را بخوریم که چرا میراث‌دارانی خوب و شایسته برای جنگل‌های بلوط نبودیم.

 

 

یک روز برای عبور لوله گاز و روزی دیگر برای فیبر نوری و امروز هم برای تطویل باند فرودگاه یاسوج حجم وسیعی از خاکبرداری مشاهده می‌شود جایی که چسبیده به شهر یاسوج و در دید مسافر و گردشگر است و با چنین رویه خاکبرداری باید گفت که این زمین دیگر به درد هیچ چیز نمی‌خورد.

مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال ۹۳ فرمایشات راهگشایی برای حفظ منابع طبیعی داشتند که اگر این فرمایشات آویزه گوش هر یک از ما چه در عرصه مسئولیت و چه در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی باشد دیگر شاهد موجب تخریب‌ها نخواهیم بود.

 

مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد باید سری به منطقه کمربندی شهر یاسوج حدفاصل پلیس‌راه یاسوج اصفهان به سمت شهرک صنعتی بزنند تا عمق تخریب را به عینه مشاهده کنند.

 

هرچند ممکن است این خاکبرداری مراحل قانونی خود را طی کرده باشد اما باید پرسید که این منطقه بکر طبیعی بعد از این خاکبرداری دیگر چه خواهد داشت.

روزی که مسئولان در این استان بدون کار کارشناسی نسبت به احداث فرودگاه در یاسوج اقدام می‌کردند باید به فکر امروز بودند تا نه مشکلی برای فرودگاه ایجاد شود و نه منابع طبیعی تخریب شود.

 

بی‌شک اقدام امروز در فرودگاه یاسوج محصول بی‌تدبیری گذشتگان است و نمی‌خواهیم که مسئولان کنونی را زیر سؤال ببریم چرا که هر کار معیوبی در این استان ریشه در کج سلیقگی گذشته دارد.

 

سؤال از مسئولان فرودگاه این است که آیا حجم خاکریزی برای پر کردن چاله و چوله‌ها و به عبارتی دره‌ها جهت تطویل باند فرودگاه در آینده مشکلی ایجاد نمی‌کند؟.

سؤال اساسی این است که آیا تسطیح کنونی در آینده مشکلی از نظر فرو نشستن باند فرودگاه ایجاد نخواهد کرد و کار امروزی مسئولان در فرودگاه مشکلی در آینده ایجاد نمی‌کند؟.

 

برای پی بردن به وضعیت تخریب صورت گرفته به سراغ عزت‌الله بهشتی‌فر مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد رفتیم و از وی در خصوص خاکبرداری در منطقه یاد شده سؤال کردیم که وی گفت از این اقدام جلوگیری کردیم.

 

بهشتی‌فر روز گذشته با بیان این که موضوع را پی‌گیری می‌کنم امروز نسبت به ممانعت از این اقدام خبر داد.

 هر چند اعتقاد داریم که اقدامات و پی‌گیری نماینده مردم در مجلس، مسئولان و به ویژه استاندار و مدیر فرودگاه یاسوج و سایرین برای تطویل باند فرودگاه از سر دلسوزی و برای توسعه استان بوده اما از سوی دیگر نباید کسی انتظار داشته باشد که چشم خود را بر روی تخریب منابع طبیعی در استان ببندیم.

 

 

 

بهنیازاده

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی