نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

5. آذر 1394 - 13:01
گفتگو با اولین پرورش دهنده شتر مرغ در کهگیلویه وبویراحمد
صنعت گوشت شتر مرغ دومین صنعت پردرآمد جهان است/ به دنبال ریسک کردن بودم
اولین پرورش دهنده شتر مرغ در استان در ادامه با تقدیر از حمایت های بسیج سازندگی سپاه فتح در راستای اجرای اولین پروژه مزرعه شترمرغ در استان گفت: اهداف بسیج در راستان اقتصاد مقاومتی قابل تقدیر بوده و از اگر حمایت های مسئولان بسیج سازندگی سپاه فتح نبود شاید نمی توانستیم این پرويژه را اجرا کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي چهارفصل،‌ هفته بسیج،هفته مغتنمی شد تا دستاورهای اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه فتح با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به بهره برداری برسد.

 

در چهارمین روز از هفته بسیج به نمایندگی از 492عرصه اقتصادی در استان کهگیلویه وبویراحمد باحضور فرمانده سپاه فتح استان و رئیس ستاد برنامه و بودجه اولین مزرعه پرورش شتر مرغ در استان به بهر برداری رسید.

 

مزرعه شتر مرغ

مزرعه ای که می تواند در آینده حرفهای زیادی برای استان از بعد اقتصادی و حتی از بعد اشتغالزایی داشته باشد.

 

اولین مزرعه پرورش شتر مرغ استان در روستای نرگاه در پنج کیلومتری شهر یاسوج به دست کارآفرین بسیجی حسن ستوده با همت بسیج سازندگی در شهر یاسوج دایر شد.

 

حسن ستوده کارآفرین این پروژه در گفتگو با خبرنگار ما از دستارود ها ومشکلات عدیده اجرای این پروژه و حتی مزایای آن برای اقتصاد و توسعه اشاره کرد.

 

مزرعه شتر مرغ

 

وی یکی از اهداف خود برای راه اندازی این طرح را ریسک کردن برای رسیدن به هدف و توسعه اشتغال و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: صنعت گوشت و پوست شتر مرغ امروز به عنووان یکی از قطب های مهم اقتصاد گوشتی در دنیا محسوب شده و حتی از تخم این پرنده آفریقایی می توان چند محصول عمده را بدست آورد.

 

 ستوده به مزایای این صنعت در تولید اشتغال استان اشاره کرد و کرد: با توجه به اینکه این صنعت برای اولین بار در استان راه اندازی شده است ،می توان با حمایت مسئولان و توجه کافی به آن این محصول را به عنوان یکی از طرح های مهم اقتصادی استان تلقی کرد.

 

وی با بیان اینکه امروز گوشت شتر مرغ به عنوان محصولی نادر و حتی کمیاب در برخی از استانها حتی استان کهگیلویه وبویراحمد به وفور یاد می شود، ابراز کرد: یکی از دلالی که مردم نسبت به گوشت شتر مرغ اقبالی نشان نمی دهند کمیابی آن است ولی این در صورتی است که ارزش غذایی این پرنده پنج برابر گوشت گاوه و گوسفند از لحاظ پروتینی است.

 

مزرعه شتر مرغ

این کارآفرین بسیجی تصریح کرد: گوشت شتر مرغ امروز گوشتی مرغوب در بین پرندگان و محصولات گوشتی بوده که برای بیماران که دچار قند خون و چربی خون هستند بسیار مفید است.

 

ستوده یکی از مهمترین مزایای عمده پرورش شتر مرغ را صنعت پوست و حتی روغن آن دانست و گفت:سن بلوغ شتر مرغ 20تا 30ماه بوده و در این مدت وزن این پرنده به 100کیلو و حتی 120کیلو می رسد که در این برهه به دلیل پروتین های متعدد در گوشت و پوست این پرنده می توان از روغن های موجود در پوست آن بعد از زبح به عنوان یکی از مهمترین دست آوردهای اقتصادی بعد از گوشت آن توجه کرد.

 

اولین پرورش دهنده شتر مرغ در استان با بیان اینکه از صنعت گوشت شتر مرغ بیش از 10محصول عمده می توان به سدت آورد، بیان کرد: صنعت محصولات گوشتی و پوستی شترمرغ به عنوان یکی از مهمترین صنعت های جهاتن محسوب می شود که باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

 

مزرعه شتر مرغ

وی در ادامه به راه اندازی بزرگترین مرکز تولید و پرورش شتر مرغ در فضایی به میزان 7هکتار در منطقه کاکان شهرستان بویراحمد اشاره کرد و افزود: در سال آینده در فضایی به متراژ 7هکتار بزرگترین مزرعه پرورش شتر مرغ را بهن10فر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستیم در منطقه کاکان دایر خواهیم کرد که این کار حمایت مسئولان را می طلبد.

 

ستوده در ادامه نگهداری این پرنده را بسیار سخت و طاقت فرسا دانست و افزود: همانگونه که پرورش این پرنده نادر خوشی ها و مزایای دارد از طرفی دیگر معایبی داشته که نیازمند مراقبت های بالاست.

 

وی تصریح کرد: جان این پرنده به دلیل نداشتن کیسه صفرا همیشه در خطر است و حتی ممکن است با شنیدن صدای بلند وقریب الوقوع سکته کند و جان خود را از دست دهد که در این زمینه مراقبت بالا از این پرندگان الزامی است.

 

مزرعه شتر مرغ

اولین پرورش دهنده شتر مرغ در استان در ادامه با تقدیر از حمایت های بسیج سازندگی سپاه فتح در راستای اجرای اولین پروژه مزرعه شترمرغ در استان گفت: اهداف بسیج در راستان اقتصاد مقاومتی قابل تقدیر بوده و از اگر حمایت های مسئولان بسیج سازندگی سپاه فتح نبود شاید نمی توانستیم این پرويژه را اجرا کنیم.

 

وی با بیان اینکه برخی سخن از عملی نشدن این پروژه می زدند و برخی دیگر ما را در اجرای این پروژه دل سرد می کردند، گفت: این صنعت امروز حمایت مسئولان را می طلبد و باید بگوییم ما می توانیم.

 

ستوده یکی از عمده مشکلات این طرح را ندادن پروانه کشتار برای این پرنده دانست و افزود: ذبح این پرنده همانند ذبح چهارپایان بوده و شتر مرغ به سن کشتار 42 کیلو گوشت دارد و در حدود 20 تا 90 عدد تخم می گذارد و از نظر کیفیت در کشور رتبه یک رادارد ولی هنوز مجوزی برای کستار آن در کشتارگاههای استان صاغدر نشده که حمایت مسئولان را می طلبد.

 

لازم به ذکر است اولین مزرعه پروش شتر مرغ استان کهگیلویه وبویراحمد به همت بسیج سازندگی سپاه فتح در منطقه نرگاه یاسوج با سی قطعه شتر مرغ در هفته بسیج امسال به بهره برداری رسید.

 

مزرعه شتر مرغ

شترمرغ از راسته پرندگان است که به دلیل جثه بزرگ و شباهتی که به شتر دارد به این نام خوانده می شود، رنگ طبیعی شترمرغ ماده قهوه ای کم رنگ و شترمرغ نر مشکی پررنگ با شاه پرهای سفید است.

 

منشاء پیدایش شترمرغ آفریقاست که دراوایل قرن بیستم به دیگر نقاط جهان  از جمله ایران انتقال یافته است.

 

با پیشرفت تکنولوژی، بهره برداری از مزایای شتر مرغ بسیارافزایش یافته و شترمرغ راتبدیل به پرنده بسیار باارزشی ساخته است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی