نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

19. دى 1394 - 19:56
طی سالهای گذشته راهبردها و استراتژی های متعددی برای معادن شهرستان چرام تعریف شد که یا هیچ گاه پیاده نشد و یا به دلیل عدم اعتقاد به اجرای آن تحقق پیدا نکرد و در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد که مهمترین دلیل عمده آن عدم مدیریت برنامه ریزی ها بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام ،  شاید امروزه کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که راه توسعه منطقه و برون رفت از مشکلات اقتصادی را در توسعه صنعت آن منطقه نبیند و همه متفق القول بر این باورند که اقتصاد هر کشور و منطقه ای وابستگی زیادی به صنایع آن دارد.

 

توسعه  صنعتی هر منطقه عمدتا می بایست با توجه به منابع انرژی و مواد معدنی آن برنامه ریزی شود و طبیعی است هر منطقه باید سرمایه گذاری را براساس دارایی های خود انجام دهد .

 

یکی از شاخه های مهم صنعت، معادن و صنایع معدنی هستند که نقشی بی بدیل در صنعت و اقتصاد یک کشور و منطقه دارند و در کنار دو فاکتور دیگر، نیروی کار متخصص و مواد اولیه به عنوان سه عنصر اصلی تولیدات اساسی شناخته می شوند.

 

وقتی حرف از معادن به میان می آید به طور قطع اسم شهرستان چرام به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر فسفات کشور در ذهن هر کاربلد در این حوزه متبادر می شود.

شهرستان چرام یکی از غنی ترین بخش های معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه جنوب کشور به حساب می آید که دارای مواد معدنی متنوع به صورت های توده ای، رگه ای و رسوبی می باشد.

 

 

تاکنون معادن فسفات، بوکسیت، سرب، گچ و چندین ماده فلزی و غیر فلزی دیگر در این شهرستان شناسایی شده که باتوجه به تنوع بالای مواد معدنی در آن و موقعیت استراتژیک موجود، فرصتی بی‌بدیل برای رشد و توسعه این شهرستان را فراهم آورده است و بهره‌برداری بهینه از این ذخایر و تلفیق آن با سایر مزیت‌های منطقه می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین محورهای رشد اقتصادی شهرستان چرام و استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح باشد.

 

در حالی که وجود چنین منابع ارزشمندی در این منطقه می توانست عاملی مؤثر در افزایش درآمد مردم،  کاهش نرخ مهاجرت، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه شود، بی توجهی مسئولان استانی و شهرستانی و عدم شناخت این ظرفیت ها سبب شد تا نه تنها این ظرفیت ها شکوفا نشده و به منصه ظهور نرسد، بلکه دیگر نامی از معادن شهرستان چرام در جلسات و نشست های صنعت و معدن و تجارت کشور و حتی  کارگروه های سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد نیز نباشد.

 

 

در این بین مسئولان مربوطه به جایی اینکه دنبال راه حلی برای مشکلات باشند، یا با مطرح کردن بهانه هایی چون پایین بودن عیار معادن و نارسایی استراتژی ها و برنامه ها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و یا گناه را به گردن یکدیگر و مسئولان قبلی انداخته و خود را تبرئه کردند.

 

طی سالهای گذشته راهبردها و استراتژی های متعددی برای معادن شهرستان چرام تعریف شد که یا هیچ گاه پیاده نشد و یا به دلیل عدم اعتقاد به اجرای آن تحقق پیدا نکرد و در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد که مهمترین دلیل عمده آن عدم مدیریت برنامه ریزی ها بود.

بخشی از اظهارنظرهای مسئولان شهرستان چرام و استان را در رابطه با معادن شهرستان چرام در زیر می خوانید.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد:فسفات چرام به دلیل پایین بودن عیار مقرون به صرفه نیست

 

داریوش دیودیده در نشست کارگروه سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این مطلب افزود: بر اساس اعلام کارشناسان استانی و ملی معدن فسفات کوه لار چرام به دلیل پایین بودن عیار و افزایش نرخ ارز چندان مقرون به صرفه نیست. 

 

 وی افزود:بررسی دقیق میزان ذخیره و عیار این معدن نیازمند مطالعه مجدد کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای مقرون به صرفه بودن باید عیار آن بین 25 تا 30 درصد باشد درحالی که عیار آن هم اکنون هشت و نیم درصد است. 

رئیس شورای اسلامی شهرستان چرام: با توجه به شرایط موجود و عدم تخصیص اعتبار، بعید است که طرح فسفات چرام دیگر راه‌اندازی شود.

علی بابایی به علت رکود و تعطیلی فسفات چرام پرداخت و گفت: سهل‌انگاری فرماندار اسبق چرام و مدیرکل سابق منابع طبیعی از عوامل رکود و تعطیلی معدن فسفات چرام بود.

 

وی در توضیح اظهارات خود و با نام بردن از فرماندار اسبق و مدیرکل سابق منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مسئولان وقت در خصوص روند اجرای طرح و واگذاری زمین در زمان مناسب سهل‌انگاری کردند و معارضان زمین‌های مورد نیاز نیز همکاری با شرکت فسفات نداشتند.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:معدن فسفات کوه لار چرام در صورت نداشتن توجیه اقتصادی تعطیل می شود

 

سید موسی خادمی" در نشست کارگروه سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد گفت: معدن فسفات کوه لار چرام در صورت نداشتن توجیه اقتصادی و تایید این موضوع از سوی کارشناسان شورای عالی معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تعطیل می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این اقدام مهم و اطلاع رسانی لازم در مورد آن موجب ممانعت از ایجاد انتظارات بیجا در مردم استان و به ویژه جوانان جویای کار شهرستان چرام خواهد شد.

 

 

 

 

این اظهارنظرهای مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی درباره پایین بودن عیار فسفات چرام در حالی مطرح می شود که اولا اکثر معادن موجود کشور عیار پایینی داشته و نیازمند بازفرآوری هستند و تنها مختص به معدن فسفات چرام نیست و ثانیا باید از مسئولان محترم استان و شهرستان سوال کرد که چرا بعد از گذشت 20 سال از آغاز کار مطالعات طرح و مصاحبه ها و اخبار روزانه تازه دریافتید که عیار معدن فسفات چرام پایین است؟

 

سرمد روزبه کارگر، مدیرکل اکتشافات فلزی و غیرفلزی و کانی‌های صنعتی سازمان زمین‌شناسی چندی پیش درباره میزان ذخایر فسفات رسوبی موجود در کشور در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: ذخایر فسفات رسوبی در نقاط مختلفی از کشور پراکنده شده و از عیار پایینی برخوردار هستند و تنها زمانی امکان استفاده از آن در صنعت وجود خواهد داشت که این کانی را با فسفات‌هایی که از عیار بالایی برخوردارند ترکیب و در صنایع مختلف استفاده کرد. 

 

معدن بوکسیت سرفاریاب دیگر معدن موجود در شهرستان چرام است که همانند فسفات چرام حال و روز خوبی ندارد و سالهاست به حال خود رها شده است. در زیر برخی از اظهارنظرهای مسئولان را درباره این معدن می خوانیم.

 

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد: انتقال بوکسیت از سرفاریاب به شرکت آلومینای ایران چندان مقرون به صرفه نیست

 

داریوش خنجری گفت: معدن بوکسیت سرفاریاب از جمله مهم‌ترین معادن استان است و در حال حاضر ذخیره آن 750 هزار تن برآورد شده است و احتمال می‌رود تا بیش از بیش از 3 میلیون تن ذخیره این معدن باشد.

 

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بهترین راه بهره‌برداری از این معدن ایجاد واحد دانه‌بندی و پرعیارسازی در محل سایت معدن است، بیان کرد: انتقال بوکسیت از سرفاریاب به شرکت آلومینای ایران چندان مقرون به صرفه نیست و تنها راه استفاده بهینه از ذخیره این معدن راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری بوکسیت در کنار این معدن است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پروانه بهره برداری شرکت آلومینای ایران لغو شود

 

سید موسی خادمی گفت: با صدور این پروانه به شرکت آلومینای ایران اجازه استخراج " بوکسیت " از معدنی در روستای " مندان سرفاریاب چرام " داده شده درحالیکه هیچ سودی برای این منطقه و استان ندارد.

 

وی، افزود: حدود پنج هزار تن ذخیره بوکسیت این معدن بوده و متاسفانه کار مطالعاتی بنحو شایسته ای انجام نشده و سرمایه گذار آن را رها کرده و هروقت دوست داشت به این منطقه آمده و از آن استخراج می کند.

 

اگرچه شهرستان چرام بواسطه وجود چنین معادن و ذخایر معدنی جز شهرستانهای معدن خیز کشور محسوب می شود و از نظر تنوع معدنی نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد، ولی متاسفانه همچنان این نام های پرآوازه برای سفره های مردم شهرستان چرام نان و آب نشده و با وجود غنای بسیار، به دست فراموشی سپرده شده است.

 

 

در حالی که جوانان تحصیلکرده زیادی چشم امید به راه اندازی و تاسیس این معادن داشته تا از این طریق مشکلات اشتغال و سرمایه گذاری منطقه برطرف شود و توسعه شهرستان و به تبع آن استان را به همراه داشته باشد، این مهم مغفول مانده است و مسئولان مربوطه به جای اینکه دنبال راه حلی برای مشکلات پیش روی این معادن باشند، بهترین راه حل را در پاک کردن صورت مسئله و تعطیلی این معادن می بینند.

 

گزارش:میثم دهقان

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی