نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. دى 1394 - 10:33
بانوان کهگیلویه و بویراحمدی که همواره در تمامی انتخابات ها مشارکت چشمگیری را از خود به نمایش می گذارند در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مطالبات و خواسته های خود را از نمایندگان زن مجلس عنوان کردند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، یکی از سطوح و عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم یک جامعه در انتخابات است.انتخابات مهم‌ترین مؤلفه‌ی نظام دموکراتیک مبتنی بر اراده‌ی مردم می‌باشد. بر‌اساس نگرش دموکراتیک، تمامی افراد جامعه، بدون در نظرداشت جنسیت و موقعیت اجتماعی، حق مساوی تصمیم‌گیری و دخالت در امور جمعی را دارند.

 

انتخابات یک امر سیاسی – اجتماعی است و زنان به عنوان نیمی از بدنه فعال جامعه همچون مردان در حکومتی که بر پایه‌های دموکراسی بنا شده است، حق انتخاب و انتخاب شدن دارند؛ اما چیزی که در حوزه زنان شرکت در انتخابات و حضور در عرصه نمایندگی مجالس مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی را مهم و ویژه می‌کند، بایدها و نبایدها، مطالبات و حقوقی است که زنان در تمام دنیا به عنوان قشری که در اعصار مختلف به دلایل  متفاوت، حقوقشان دیده نشده یا نقض شده است به دنبال آن هستند و ایران اسلامی نیز از این امر مستثنی نیست.

 

 هر چند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه زنان با پیشرفت و تأثیرگذاری شگرفی بر جامعه رو به رو شد؛ اما هنوز این تأثیرگذاری و احقاق حق به اندازه  ظرفیت حکومت اسلامی در عرصه‌های مختلف حضور زنان در مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ،ورزشی و سایر حوزه ها میسر نشده است.

 

بیش از نیمی از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد را زنان تشکیل می دهند

 

جمعیت استان کهگیلویه وبویراحمد افزون بر 658 هزار و 629 نفر است که از این تعداد 329 هزارو 550 هزارنفر زن و 329هزارو 79 نفر مرد است یعنی بیش از نیمی ازجمعیت استان را زنان تشکیل می دهند.

 

اگربه وضعیت زنان در کهگیلویه وبویراحمد نگاهی بیندازیم خواهیم دید که زنان این استان ازنظر امکانات رفاهی ،فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی از طرف مسئولان استانی و کشوری مورد کم لطفی قرارگرفته اند به طوری که حتی در برنامه ها ،کارگروها و جلسات مربوط به بانوان، مسئولان استانی حضور پیدا نمی کنند و برنامه های مربوط به حوزه این قشر از افراد را نادیده می گیرند.

 

تنور انتخابات روشن شده و تا چندی دیگر بازار وعده‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی داغ خواهد شد هر چند در سالهای اخیر و در انتخابات های گوناگون نیز وعده های متعددی برای ساماندهی وضعیت بانوان و دفاع از حقوق آنان در تمامی عرصه ها از سوی کاندیداها داده شده اما هیچکدام از انها در کهگیلویه و بویراحمد رنگ واقعیت به خود نگرفت.

 

زنان و دختران کهگیلویه و بویراحمدی  از  ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با حضور حداکثری خود در تمامی انتخابات ها نشان داده اند که می توانند در تعیین سرنوشت و وضعیت خود و جامعه دخیل باشند و انتخاب شدن افراد برای ورود به مجلس شورای اسلامی با هر منصبی که نیاز به برگزاری انتخابات دارد بستگی زیادی به حضور گسترده و رای این قشراز جامعه دارد.

 

فارغ از هرگونه نگاه جنسیتی به کرسی‌های مجلس، نمی‌توان منکر توانمندی‌های مختص یک جنس خاص در حوزه نمایندگی شد و نگاه زنانه یک بانوی نماینده در مجلس، حتماً در کیفیت عملکردش تاثیرگزار است، همانطور که در مورد نمایندگان مرد این مسئله صدق می‌کند. اتفاقاً یک زن نماینده مجلس باید علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که یک مرد نماینده دارد، توانایی بهتری برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی و خلاهای تقنینی در حوزه زنان داشته باشد.

 

 

از این رو زنان کهگیلویه وبویراحمدی علاوه بر حضور در انتخابات از نماینده های زن مجلس خواسته هاو مطالباتی در جهت احقاق حقوق خود دارند.

 

 در همین رابطه به سراغ برخی از بانوان یاسوجی رفته‌ایم تا از آن‌ها درباره انتظاراتشان  نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی پرسش کنیم:

 

به علت نداشتن بند "پ" شانس داشتن یک شغل دولتی را ندارم

 

زهرا قنبری نژاد 30 ساله یک خانم متاهل و خانه دار دارای مدرک کارشناسی علوم قرآنی است و با بیان اینکه بارها برای حضور در مشاغل دولتی تلاش کرده اما به علت نداشتن بند «پ» شانس داشتن یک شغل دولتی و در شأن تحصیلاتش را نداشته است، گفت:دفاع از حقوق خانم ها یکی از خواسته های من از نمایندگان زن مجلس است.

 

وی افزود: من یک خانم خانه دار هستم و مهمترین خواسته من از زنان نماینده مجلس پیگیری حقوق و حق بیمه زنان خانه دار است و خواسته همه زنان خانه دار اجرایی شدن زود هنگام این طرح می باشد.

 

قنبری نژاد بیان کرد:خیلی از خانم های خانه دار در اجرا کردن مشاغل خانگی و بحث اقتصاد مقاومتی توانایی های زیادی دارند اما حمایت های لازم از آنها صورت نمی گیرد.

 

افزایش مرخصی زایمان و کاهش ساعات کاری زنان شاغل در ادارات

 

اسماءباقری مجری و گوینده خبر شبکه استانی کهگیلویه وبویراحمد متاهل با اشاره به اینکه چندین سال است که در صدا و سیما و دربخش خبر شبکه دنا شاغل هستم ،اظهار کرد: هنوز رسمی نشده ام و بیمه ای به من تعلق نمی گیرد و تنها خواسته من از نمایندگان زن مجلس پیگیری مطالباتی از جمله افزایش مرخصی زایمان و کاهش ساعات کاری زنان شاغل در ادارات است.

 

وی افزود:با اینکه ساعات کاری آقایان و خانم ها در ادارات یکسان است اما به جرات می توان گفت که حجم کاری خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است و اگر در این زمینه از خانم های شاغل حمایت های بیشتری شود بهتر است.

 

خواسته ما زنان بی سرپرست تنها حمایت است

 

بهجت 48 ساله بی سواد زن دست فروشی که در یکی از خیابان های شهر یاسوج به فروختن گیان دارویی مشغول است با چهره ای خسته و دلسرد می گوید:مسئولان استان ما که هر روز از کنار ما بی تفاوت رد می شوند ما را نمی بینند دیگر چه توقعی از دیگران می توان داشت.

 

وی بیان کرد: خواسته ما زنان بی سرپرست تها حمایت است ،حمایت از فرزندان تحصیل کرده مان که بیکار هستند و در آینده مثل ما هم دست فروش می شوند.

 

بهجت اظهار کرد: اگر برای ما زنان بی سرپرست مشاغلی ایجاد کنند که به طور ثابت حمایت مستقیم ازما داشته باشند و حق بیمه ای به ما تعلق بگیرد خیلی از مشکلات ما برطرف می شود.

 

 

بسیاری از ما زنان از کار کردن دل‌خوشی نداریم

 

الهام جوکار28 ساله متاهل دارای مدرک کارشناسی حسابداری که فروشنده یک بوتیک زنانه است اظهار کرد: شرایط اقتصادی اکنون به‌گونه‌ای است که بیشتر زنان باید برای تامین مخارج زندگی کار کنند و به نظرم بسیاری از ما زنان از کار کردن دل‌خوشی نداریم؛ به‌خصوص کار در محیط‌های مردانه و کارهای حداقلی مثل فروشندگی و منشی گری. با این حال مجبور هستیم یک شغل داشته باشیم. از نمایندگان انتظار دارم کاری کنند که خانم‌‌ها بتوانند بدون دغدغه مالی به وظایف اصلیشان که خانه داری است رسیدگی کنند.

 

مثلا موقعیت‌های شغلی مخصوص زنان ایجاد شود. فروشگاه‌های زنانه، مدارس دخترانه، کارهای فرهنگی زنانه بر انجام کارهای مردانه برای خانم‌ها ارجحیت پیدا کند و ازآن طرفی فرصت‌های شغلی مردانه که توسط خانم‌ها اشغال شده بود، برای آقایون خالی بشود

 

وی در این مورد معتقد است: اگر نمایندگان توجه بیشتری به سبک زندگی اسلامی داشته باشند و قوانینی را در این زمینه تصویب کنند، به وظیفه همسری و مادری خانم‌ها که به خاطر درگیر شدن بیش از اندازه آن‌ها در شغلشان کمرنگ شده است، بیشتر بها داده می‌شود.

 

ارزش واعتبار جایگاه زن رو به او برگردانند

 

زهرا موسوی 58 ساله، فرهنگی بازنشسته با اشاره به اینکه یکی ازدغدغه های اصلی جامعه بیکاری جوانان است،تشریح کرد: حق ما معلمان باز نشسته و وعده وعید هایی که به سر انجام نرسید به کنار، اما از نمایندگان می خواهم که برای ایجاد اشتغال فرزندان ما و بلا تکلیفی افراد تحصیل کرده تلاش های جدی داشته باشند.

 

وی خاطر نشان کرد: نمایندگان زن هم جنسان خودم هستند، پس حتماً آن‌ها هم از شرایطی که کشور الان در مورد حجاب دارد، خبر دارند و امیدوارم بابت این قضیه بسیار ناراحت باشند. از آن‌ها توقع داریم که ارزش واعتبار جایگاه زن رو به او برگردانند و کاری کنند که از زن ایرانی هم مانند زن غربی به‌عنوان یک ابزار تبلیغی مورد بهره‌وری قرار نگیرد.

 

سحر رستمی 23ساله دانشجوی کارشناسی بهداشت محیط و مجرد ،نقش بسیار مهمی برای نمایندگان زن قائل است و آن‌ها را در بهبود وضعیت زنان کشور بسیار موثر می‌داند و می‌گویدنماینده زن مجلس یک وظیفه عمومی دارد، مثل بقیه نمایندگان و یک وظیفه هم دارد به حکم زن بودنش. نماینده زن باید علاوه بر اینکه در مسائل کلی کشور صاحب نظر است، در مسائل مربوط به زنان درک بالاتری داشته باشد و در کارهایی که نماینده مرد کمتر متوجه می‌شود، بهتر می‌تواند ورود کند ،مثل ایجاد اشتغال برای زنان بی سرپرست،بیمه زنان خانه دار،فراهم کردن شغل متناسب با تحصیلات برای بانوان پیگیری قانون مرخصی زایمان برای عموم بانوان شاغل چه در دولت و چه در شرکت‌های خصوصی.

 

نمایندگان زن مجلس پیگیر طرح های مربوط به زنان باشند

 

زهرا رنود 30 ساله کارشناس حقوقی یکی از ادارات کل کهگیلویه وبویراحمد متاهل دارای دو فرزند 6و3 ساله می گوید:زنان شاغل ادارات استان که دارای فرزند زیر 12 سال هستند طبق ابلاغیه ای از طرف امور بانوان و خانواده استانداری روزهای پنجشنبه تعطیل هستند اما در بعضی از ادارات این ابلاغیه اجرایی نمی شود و ما مجبور هستیم پنجشنبه ها هم سر کار حضور داشته باشیم و از طرفی هم حجم کاری ما خیلی زیاد است. مهمترین خواسته من این است که اگر طرحی برای زنان تصویب و اجرا می شودحتما پیگیر اجرایی شدن آن هم باشند.

 

مریم حسینی 38 ساله متاهل وطلا فروش فراهم کردن زمینه حضور خانم‌ها در ورزشگاه را یکی ازانتظاراتش برمی‌شمرد و اضافه می‌کند: خانم‌ها هم به محیط‌های ورزشی و پرهیجان نیاز دارند؛ آن‌ها هم مانند آقایان به مشاهده فوتبال و والیبال تیم‌های بزرگ در استادیوم‌های ورزشی علاقه‌مندند. به نظرم به جای منع کردن بانوان از این حضور، خانم‌های نماینده قوانینی را پیش بینی کنند که ما هم اجازه ورود داشته باشیم، به صورتی که شأن اجتماعی‌مان هم پایین نیاید.

 

وی در پایان گفت: در استان ماهم که امکانات ورزشی و تفریحی مختص بانوان فراهم نشده است واین بی توجهی مسئولان را نسبت به قشر ما بانوان را می رساند.

 

درست است که استان کهگیلویه وبویراحمد در مجلس شورای اسلامی نماینده زن ندارد اما از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی و بانوانی که در دوره دهم مجلس کرسی های مجلس شورای اسلامی را تصاحب می کنند ،انتظار می رود برای احقاق حقوق و مطالبات زنان این استان که خیلی از خواسته های آنها در سطح کلان هم قابلیت اجرایی شدن را دارند تلاش های لازم را انجام دهند.

 

در پایان حسن ختام انتظارات مردم از نمایندگانشان در خانه ملت را با مروری بر قسمتی از بیانات مقام معظم رهبری در این باره یادآور می‌شویم که در پاییز سال 1390 در جمع مردم کرمانشاه فرمودند:

«آنچه که مردم از مسئولین - بخصوص رده‌های بالاتر - توقع دارند، این است که با هم تعامل داشته باشند، وحدت داشته باشند، همکاری داشته باشند؛ هم در سطوح بالا، هم در سطوح میانه؛ بر اولویتهای کشور تمرکز داشته باشند، مسائل اصلی را جلو بیندازند، سرگرم مسائل فرعی و حاشیه‌ای نشوند، کار و تلاش بی‌وقفه انجام بدهند. مردم صداقت را توقع دارند، عمل به وعده‌ها را توقع دارند، پرهیز از مناقشات را توقع دارند، پرهیز از سرگرم شدن به حواشی و مسائل فرعی را توقع دارند، امانت و پاکدستی و برخورد با متخلف و خائن را توقع دارند؛ اینها در صدر مطالبات مردم قرار دارد.»

منبع: ایل بانو

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی