نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

3. مهر 1396 - 13:56
براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول مهر الزام درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحـدهای خرده‌‌فروشی برای برخی از کالاها نظیر بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک، محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی حذف می‌شود.

به گزارش چهارفصل و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی چرام؛ براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول مهر الزام درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحـدهای خرده‌‌فروشی برای برخی از کالاها نظیر بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک، محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی حذف می‌شود.

 
 
عمده‌فروشان و خرده‌‌فروشان هم کالا را براساس سود تعیین‌شده توسط کمیسیون نظارت به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند.
این درحالی است که  بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشین در رابطه با حذف درج قیمت روی برخی کالا‌ها بدین معنا نیست که کالا از چرخه قیمت‌گذاری خارج شود، بلکه عمده‌فروش و خرده‌فروش کالایی را از کارخانه با فاکتور رسمی خریداری می‌کنند و بر این اساس کالا از در کارخانه براساس قیمت درج‌شده در فاکتور به خریدار فروخته می‌شود.
 
 برای کنترل نرخ مواد غذایی در بازار باید نرخی به‌عنوان نرخ پایه تعیین شود تا براساس این نرخ پایه، دستگاه‌های نظارتی بتوانند با نظارت نرخ کالاهای غذایی را در بازار کنترل کنند.
از طرفی چون مواد غذایی به‌طور مستقیم با معیشت مردم سر‌و‌کار دارند، پس با اجرایی شدن این بخشنامه، سبد غذایی مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
 
باید این موضوع را هم فراموش نکرد که حذف قیمت روی اجناس سبب به وجود آمدن اختلاف بین مصرف‌کنندگان و فروشندگان می‌شود.
 
البته برخی ها نیز  اعتقاد دارند اجرای طرح حذف قیمت از روی بسته‌بندی تنها روشی است که می‌تواند کشور را از بحران چند قیمتی و دلال‌بازی نجات دهد. این طرح در تمام کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده و در واقع، مصرف کنندگان با رصد بازار نسبت به خرید کالا از مراکزی که قیمت مناسب‌تری را ارائه می‌کنند، اقدام خواهند کرد.
 
اما باید فاکتور مهم بازار یعنی مالیات که یکی از مشکلات این صنف است را مدنظر داشته باشیم چرا که هر روز سهم ما از بازار کاهش می یابد اما مالیات روز به روز در حال افزایش است.
 
از طرفی دیگر  نکته ای که ذهن همه را درگیر میکند،عدم درج قیمت بر روی کالاها نه برای تولید‌کننده و نه مصرف‌کننده سودی ندارد و فقط به مصرف‌کننده اجحاف می‌شود و زمینه سوء استفاده عده‌ای سودجو را فراهم می‌کند و دلالان می‌توانند به هر قیمت دلخواه کالا را بفروشند.
 
اگر عده‌ای ادعا می‌کنند درج قیمت حذف شود تا بازار رقابتی شود، سوال این است که اگر تخلفی صورت گرفت سازمان‌های نظارتی چگونه برخورد کنند؟ و چگونه می‌توان در سراسر کشور نظارت بر قیمت انجام داد؟
 
بنابراین و باتوجه به شواهد و گفتوگوهایی که میان افراد مختلف جامعه رد وبدل میشود،مسئولین امر نیز باید با درنظر داشتن فواید و مشکلات این طرح و همچنین بکار بردن کارشناسان متخصص برای بهتر شدن این طرح تلاش کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.
 
انتهای پیام/ض

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی