نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

17. آبان 1396 - 14:31
طرح های با اهمیت و استراتژیک در حوضه جهاد کشاورزی شهرستان چرام، طرح تامین آب روستای سید آباد به روستای القچین است که در صورت تحقق این امر مهم ، وسعت زیادی از اراضی مستعد حاشیه غربی رودخانه تغار در حد فاصل روستاهای سید آباد تا روستای القچین و دم دره میتوان از نعمت سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از چرام؛با توجه به محدودیت منابع آب ، کاهش بارندگی ولزوم پاسخگویی به نیاز مشترکین وچالش های مدیریت منابع آب و جهت بررسی وارائه راهکار بمنظور به حداقل رساندن هدر روی آب وکاهش هزینه های مالی بسیار مهم است که تاسیسات آبرسانی بگونه ای حفاظت ونگهداری شودکه نیازمندی های آب روستاها را با حداقل هزینه تامین کند.

 

تدبیر جدی برای کنترل آب رودخانه یکی از مواردی است که میتوانند حوزه ی کشاورزی یک منطقه را سامان دهد.

 

 از جمله طرح های با اهمیت و استراتژیک در حوضه جهاد کشاورزی شهرستان چرام، طرح تامین آب روستای سید آباد به روستای القچین است که در صورت تحقق این امر مهم ، وسعت زیادی از اراضی مستعد حاشیه غربی رودخانه تغار در حد فاصل روستاهای سید آباد تا روستای القچین و دم دره میتوان از نعمت سیستم آبیاری تحت فشار بهره مند شد.

http://choram.ir

علاوه بر این، طرح تامین آب سید آباد تا القچین تبدیل به اراضی آبی شده و به تبع آن باعث بالا رفتن عملکرد در هکتار و افزایش محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو،ذرت و حبوبات  میشود.

 

عیدی هشدارنسل رئیس جهادکشاورزی چرام گفت: این طرح که مطالعات اولیه آن به اتمام رسیده در مرحله اخذ تخصیص آب است که بازدید معاونت محترم حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان و مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان چرام برای مکاتبات مربوط به همین امر بود.

http://choram.ir

وی افزود:علاوه بر این مورد،محل پیشنهادی برداشت آب ، یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی سه رودخانه چشمه سیاه ، تغار و چشمه بلقیس است.

 

این مکان دارای نقطه ای است که پایین تر از آن هیچ برداشتی صورت نمی گیرد و حجم آب مربوط به مخرن سد کوثر منتهی میشود.

 

گفتنی است که بخشی از عقبه سد مهم و استراتژیک کوثر در محدوده شهرستان چرام واقع شده و به نحوی این شهرستان منشا سرشاخه های اصلی رودخانه های تامین کننده آب مخزن سد یاد شده است.

http://choram.ir

لازم ذکر است شهرستان چرام دارای چندین روستا در حوزه تامین آب کشاورزی است که اگر تدبیری اندیشیده شود،میتوان بسیاری از مشکلات بیکاری جوانان را حل کرد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی