نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

22. آبان 1396 - 20:25
دهیار روستای آرند گفت: منبع آبی در پشت روستا ایجاد شده بود که اکنون مردم روستا در طول شبانه روز فقط ۲۰ دقیقه برای ذخیره سازی آب شرب زمان دارند و این این شایسته اهالی این روستا نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از چرام؛ اگر پای به استان کهگیلویه وبویراحمد و قدم به خاک بلقیس همیشه زیبای چرام نهاده باشید، در پانزده کیلومتری شهرستان چرام در میان کوههای سر به فلک کشیده روستای تاریخی ارند یا اورند قرار دارد.

 

 

این روستا در 8 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و دارای قدمت تاریخی فراوانی است.

 

وجه تسمیه این روستابه دلیل آن است که در زمان ساسانیان شاهزاده‌ای به نام اورنگ شاه در اینجا زندگی می‌کرده که بعد از هجوم اعراب به این سرزمین نام این منطقه را اورند گذاشتند و بعدها به آرند تغییر کرد.

 

http://choram.ir

براساس منابع تاریخی قدمت تاریخی روستای آرند به دوره حکومت هخامنشیان برمی‌گردد؛ زمانی که کوروش و داریوش کبیر بر این سرزمین فرمانروایی می‌کردند.

 

درضلع شرقی روستا و در حدود پنج کیلومتری آن مکانی به نام روماهندون وجود دارد که برخی می‌گویند دولت ساسانی زمانی که با رومیان درگیر بود رومیان از ترس به این ناحیه سوق الجیشی پناهنده شدند.

 

این روستا دارای مردمی سختکوش و مهربان است که اکثر آنها باغدار وکشاورز هستند؛زبان مردم این روستا لری و مذهبشان شیعه است.

 

از مهمترین ویژگیهای این روستا طبیعت بکر، محصور شده در بین دو کوه باسیون میلک، چشمه سارهای فراوان و محصول معروف آن میوه انار است.

 

 

اما باید عنوان کرد که مهمترین مشکل این روستا کمبود آب شرب و نبود خطود تلفن است که می طلبد این وضعیت بحرانی حل و فصل شود.

 

 

کاووس زارع دهیار این روستای تاریخی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی بیان کرد:آب شرب روستای آرند از باغات گذشته و از قنات سرچشمه می‌گیرد که جهاد سازندگی در سنوات گذشته، روستا را به لوله کشی مجهز کرده است.

 

وی افزود: به علت خشکسالی مردم روستا با کمبود آب مواجه شده اند که گاهی در طول شبانه روز بر روی ذخیره و دریافت آب شرب،دعوای لفظی و فیزیکی صورت می‌گیرد.

 

دهیار روستای آرند عنوان کرد: نامه نگاری های متعددی صورت گرفته است که با ارسال نامه ها به مدیر آبفای روستایی شهرستان چرام، خواستار تامین آب شور به این روستا شدیم.

 

زارع اضافه کرد:بخشدار چرام نیز به مدیر آبفای روستایی شهرستان تاکید کردند که هر چه سریع تر این مشکل را پیگیری کنند.

 

دهیار روستای آرند اظهار کرد: منبع آبی در پشت روستا ایجاد شده بود که اکنون مردم روستا در طول شبانه روز فقط ۲۰ دقیقه برای ذخیره سازی آب شرب زمان دارند و این این شایسته اهالی این روستا نیست.

 

http://choram.ir

امیدواریم که این مشکل که در سریعترین حالت ممکن حل شده تا روستای آرند با کمبود آب دیگر مواجه نشود.

 

لازم ذکر است روستای آرند یکی از تاریخی ترینروستاهای استان بوده و شهر چرام نیز در بخش شرقی شهرستان چرام و در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است.

 

گفتنی است که چرام دارای مکانهای دیدنی بسیاری ازجمله باغ معروف و مشهور چشمه بلقیس ، باغ عمران ،چشمه کورسا،امامزاده امیر یوسف،سرکرته،باغ و آبشار المون،قلعه قدیمی،روستای تاریخی آرند و باغهای زیبای طسوج است.

 

انتهای پیام/ت

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی