نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

6. آذر 1396 - 20:07
امروزه بیکاری و نبود اشتغال یکی از مشکلات اساسی مردم بویژه جوانان است که در چرام نیز علاوه بر جوانان،بازاریان نیز از کم فروشی گله دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل  از چرام؛اشتغال جوانان یکی از مسائل مهم و دغدغه های اقتصادی در جوامع امروزی است و  به عبارتی دیگر یکی از معضلات فعلی جوامع امروز از جمله جامعه ایران مساله اشتغال جوانان یا به عبارتی معضل بیکاری است.

 

بدون شک نیاز جوان به شغل، یک نیاز ضروری است و همواره در کنار سایر نیازهای او نظیر ازدواج، تحصیلات، و مسکن مطرح بوده است.

از طرفی می دانیم نیروی انسانی به عنوان مهم ترین منبع تولید به حساب می آید؛ از این رو بهبود اشتغال به معنای رونق چرخه تولید و کسب درآمد بیشتر است، و افزایش سطح درآمد نیز زمینه ارتقای رفاه و آسایش می شود.

 

جامعه ای که در آن موضوع اشتغال به طور صحیح سامان نیافته باشد، دیر یا زود بحران ها در آن رشد می کند و فسادهای اخلاقی ،اجتماعی و اقتصادی ویرانگر نمود پیدا خواهند کرد و از این رو که در تعالیم اسلامی کار و اشتغال گذشته از بُعد اقتصادی و درآمدزایی، برای سلامت جامعه و زیست مطلوب ضروری است، یک وظیفه دینی نیز محسوب می شود.

 

نظر به اهمیّت و ضرورت اشتغال، لازم است برای آن برنامه ریزی مناسب و کارآمدی صورت گیرد تا برای همه افراد واجد شرایط و جویای کار، موقعیت شغلی متناسبی فراهم شود.

choram.ir

از جمله نکات قابل توجّه در این زمینه جلوگیری از پدیده چند شغلی بودن است که برخی با چند کاره بودن خود، به حق جامعه احترام نمی گذارند و تنها به سود شخصی خود می اندیشند.
 

اگر جامعه ای با فقر دست به گریبان است و کمبود شغل، سطح پایین درآمد، تورّم و ده ها مشکل دیگر نیز در آن رواج دارد، باید این مشکلات بین همگان تقسیم شود.

 

برخورداری عده ای معدود از امکانات جامعه  و محرومیت عده ای دیگر، سلامت جامعه را متزلزل، عمر دولت و نظام سیاسی را کوتاه و چون ویروسی خطرناک به تدریج حیات سالم جامعه را نیز از درون تهدید می کند.

 

یکی از زیرشاخه های اشتغالزایی و به نوعی یکی از موارد بازار آزاد کار،بازار و درآمدزایی از بازار یک جامعه است.

بازار سرمایه به‌عنوان یکی از نهادهای مالی فعال در اقتصادها، نقش برجسته‌ای در تقویت رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و ... دارد. 

http://choram.ir

 اهمیت این بازار در اقتصاد کشورها در غالب تئوری‌های نظری به‌صورت مبسوط منجر به ارایه نظریه‌های علمی شده و تحقیقات تجربی نیز این نظریه‌ها را تایید کرده است.

 

 با توجه پتانسیل بازار سرمایه در تحریک رشد اقتصادی و افزایش اشتغال، توجه به این بازار و بسترسازی جهت توسعه آن می‌تواند تأثیر مثبت و معنی‌داری بر بهبود وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی و درنتیجه بهبود وضعیت رفاه اقتصادی کشور داشته باشد.

 

اما مدتی است که بازاریان شهرستان چرام دلخوشی از فروش کالاهای خود ندارند و بیشتر اوقات دیده می شود که تمامی فروشندگان جلوی مغازه خود ایستاده اند که علتش نبود یا کمبود مشتری برای خرید است.

 

 فروشنده چرامی که چند هفته است در صنف فست فود مشغول بکار شده است،گفت: در این مدت کوتاهی که مشغول کار در این حوزه هستم بسیاری از انگیزه خود را از دست داده ام.

http://choram.ir/

تیموری افزود: علت اصلی راه اندازی این کار بیکاری بود و گرنه با گفته هایی که شنیده ام به راه اندازی فکر نمی کردم.

 

این فروشنده چرامی افزود: یکی از دلایل نارضایتی بازاریان چرامی، عدم وجود راه های جاده ای و ارتباطی مناسب و همچنین مهاجرت شهروندان چرامی به شهرستان های اطراف این شهرستان می باشد.

 

فروشنده لوازم تحریر چرام در گفت وگو با چرام گفت:دولت می تواند با دادن وام های با نرخ سود کم یا بدون سود به مردم کشور چنین مسائلی را کاهش دهد.

 

وی افزود:عده ای هنوز امکان تهیه لوازم ضروری ‌شان را ندارند و برای پیدا کردن اجناس مورد نیاز و با قیمیت مناسب مدام در بین مغازه ها در حال گردش هستند.

 

برای کشوری در حال توسعه می‌تواند مهم باشد که چه مقدار از اشتغال در جامعه توسط بازارهای پولی و مالی به وجود می آید اما آمارها در این مورد نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۴ تعداد شاغلان در بازار سرمایه ایران نسبت به سال قبلش با افت ۱.۹ واحدی مواجه بوده است.

http://choram.ir

در پایان ما باید بدانیم که از جمله راهکارهای که می توان برای خروج از رکود اقتصادی مدنظر قرار داد، تقویت و گسترش بازار سرمایه است چرا که بازار سرمایه نقش بی بدیلی رادر تجهیز منابع وتخصیص بهینه ی آن ایفا میکند.

 

این گزارش در حالی است که  نرخ بیکاری در شهرستان بویراحمد 10.7 درصد، کهگیلویه 13 درصد، گچساران 16 درصد، دنا 8.9، چرام 17 بهمئی، 17.7، باشت 14.6 درصد و لنده 12.8 درصد است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی