نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

11. بهمن 1396 - 11:21
اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه ونیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید ، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه های علوم کشاورزی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته های کشاورزی به تدریج مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل  به نقل از چرام؛بسیاری از اندیشمندان حوزه اقتصاد در‌‌دنیا اعلام کردند که تنها کشورهایی در‌‌سال‎‌‎های آتی می‎‌‎توانند رشد و توسعه داشته‌ باشند و در‌‌رقابت با سایر کشورها به موفقیت دست پیدا کنند، که به سه اصل دسترسی به انرژی،توجه به نیروی انسانی و تأمین مواد غذایی(امنیت غذایی) توجه‌ کنند.

 

از طرفی سه بخش عمده اقتصاد در‌‌دنیا شامل بخش صنعت،بخش خدمات و بخش کشاورزی‌است که توجه به همه بخش‎‌‎ها باید در‌‌دستور کار دولت‎‌‎ها قرار گیرد.‌

 

در‌‌این بین بخش کشاورزی از جایگاه ممتازتری نسبت به سایر بخش‎‌‎ها برخوردار‌است چراکه بخش کشاورزی از نظر تامین غذایی کشور اهمیت بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور در‌‌روستا ها زندگی می‌کنند،حدود یک سوم جمعیت کشور در‌‌بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.لذا باید توجه خاص و ویژه‌ای به ساختار بخش کشاورزی شود.‌‏

از طرفی با عنایت به اهمیت تولید کشاورزی در امنیت غذایی جامعه ونیز ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی تولید ، اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از شاخه های علوم کشاورزی از حدود یک قرن پیش در کنار سایر رشته های کشاورزی به تدریج مطرح شد وبا سیر تکاملی اش امروزه به شکل یک دانش منسجم ومدرن در مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی در اختیار مشتاقان علم وجامعه کشاورزی قرار گرفته است.

 

افراد، نهادها وشرکت‎‌‎های مختلفی در‌‌بخش کشاورزی فعالیت‌دارند.‌این فعالیت ممکن‌است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باشد که بنابراین باید به کلیه ذی نفعان این بخش توجه کرد و برنامه‎‌‎های جداگانه و در‌‌عین حال مرتبطی را برای آنها تدوین و از طریق مجلس به قانون تبدیل کرد.‌

 

اما در عرصه فعالیت های زراعی ، حضور متخصصانی که علاوه بر دانش کشاورزی ، اصول علم اقتصاد را نیز فرا گرفته باشند و بتوانند با استفاده از تجربیات ودانش خود ، در زمینه برنامه ریزی وتهیه طرح های تولیدی محصولات کشاورزی بطور اقتصادی فعالیت کنند از ضروریات تحول کشاورزی کشور است.

مراکز و واحد های مختلفی در تولید ، تبدیل ، توزیع ومصرف محصولات کشاورزی نقش دارند و به گونه ای با مسائل اقتصاد کشاورزی مرتبط می باشند و بنابراین هر یک از این مراکز و واحد ها به تناسب ماهیت فعالیت خود ، اقدام به جذب فارغ التحصیلان مرتبط با رشته مورد نظر برای تامین نیازهای خود کنند تا اندوخته ای برای آینده داشته باشیم.

 

اما دیگر روی سکه مهمترین دغدغه حال حاضر مسئولین اشتغالزایی‌است که توجه به این بخش می‎‌‎تواند زمینه اشتغال مناسبی را برای افراد مهیا‌  کندو با تامین بخشی از اشتغال افراد توانسته ایم قسمت مهم اقتصاد را رشد دهیم.

 

و اما اقتصاد...

همراه با گسترش تئوري اقتصاد بویژه  در دهه هاي اخير ، مباحث تئوريك اقتصاد به صورت هاي مختلف مورد طبقه بندي قرار گرفته است .

 

يكي از مهمترين شكلهاي طبقه بندي اين مباحث، تقسيم بندي موضوعي اقتصاد، به اقتصاد خرد و اقتصاد كلان است. 

 

اگر چه اقتصاد خرد نقش پر اهميتي در تحليلهاي اقتصادي بازي مي كند و اقتصاد كلان نيز بيش از هفت دهه نيست كه به صورت شاخه اي مجزا از علم اقتصاد در آمده است ، اما در همين مدت نسبتا كوتاه اقتصاد كلان جايگاهي ويژه در مباحث تئوريك پيدا كرده است . از طرف ديگر، شايد بتوان گفت كه يكي از دلائل اهميت اقتصاد خرد آن است كه باعث درك بهتر مطالب اقتصاد كلان و كمك به حل مسائل آن مي نمايد.

 

اما در این میان موضوع بحث انگيز روند افزايشي ضايعات و عدم رشد مناسب مواد غذايي و کشاورزی، يكي از چالشهاي جدي اكثر كشورها به ويژه كشورهاي در حال توسعه است.

سياستمداران و انديشمندان مجامع علمي در جهان سوم درصدد برآمده اند براي كاهش ضايعات محصولات كشاورزي در مراحل كاشت، داشت و برداشت و مراحل توزيع و مصرف چاره انديشي كنند. 

 

اما در کشورهایی همچون ایران مشاهده میشود که جایگاه و سهم واقعی بخش کشارزی در اقتصاد کشور و همچنین در‌‌برنامه‌های توسعه و بودجه بشکل مناسب مشاهده نمیشود و کشاورزان ما روزبه روز گرفتار یک مشکل می شوند.

 

علاوه بر‌تأمین مواد غذایی،رونق اقتصادی نیز شکل بشکل درست انجام نمیشود ودر‌‌این بین نمایندگان بویژه در‌‌کمسیون کشاورزی با نگاهی ملی می‌توانند نقش مؤثری ایفاکنند.‌

 

موضوع با اهميتي كه دولتمردان هر كشوري بايد درنظر بگيرند، تعيين خط مشي كلان در رابطه با كاهش ضايعات و عدم رشد بخش مهم اقتصاد یعنی کشاورزی است که باید توجه خاص داشته باشند و بعد از تعيين خط مشي و سياست كلان، بايستي مسئوليتها و وظايف، سازمانهاي خصوصي و دولتي مشخص و تعيين شود. 

 

انتهای پیام/چ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی