نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. بهمن 1396 - 11:36
گسترش وسایل ارتباط جمعی و تقابل فرهنگ مهاجم با ارزش های دینی باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش های جامعه‏ خویش روی آورند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از چرام؛حس زیبایی یکی از ویژگی های مخصوص انسان است که ریشه در فطرت او دارد خودآرایی و زینت به عنوان بخشی از حس زیبایی، نه تنها آثار بسیاری در روح و روان فرد دارد بلکه موجب تعالی و رشد افراد جامعه نیز می شود.

 

آفرینش انسان به گونه ای است که همواره از حالت یکنواختی گریزان بوده و در مقابل همیشه از تحول و نوآوری از روی آگاهی و به صورت تدریجی و آرام صورت پذیرد، ظاهر زندگی آدمی خوشایند و دلپذیر می سازد بنابراین می توان گفت میل به خودآرایی و زیباسازی محیط زندگی امری فطری است که به برکت آن، هم زمینه آراستگی صورت ظاهری محیط زندگی انسان فراهم می شود.

 

مد و مدگرایی پدیده‌ای است که کمابیش در میان جامعه وجود دارد اما دراین میان جوانان و نوجوانان بیش از دیگران به مد اهمیت می‌دهند و مدگرا هستند. 

امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های جدید رایانه‌ای، ارتباطات گسترده‌ای با جوامع و فرهنگ‌های گوناگون آشنا شده و موقعیت آنها در شناخت و فهم ارزش‌ها، باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب، پیچیده تر و مشکل تر شده است.

 

مد، در لغت به معنای سلیقه، روش و اسلوب بکار برده می شود و در اصطلاح عبارت از روش و شیوه ای موقتی که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه، سبک زندگی را تنظیم می کند.

 

به عبارتی دیگر، مد همان شیوه تازه ای است که به وجود آمده و عده ای طبق آن رفتار می کنند و از طرفی مد  شیوه زندگی، حرف زدن، لباس پوشیدن، آرایش خانه و وسایل آن، حتی کسب و کار و در جدیدترین نوع آن فکر و اندیشه را نیز شامل می شود.

 

مد انعکاس یک فرهنگ است یعنی وقتی فرهنگ جامعه از یک عمقی برخوردار باشد، بازتاب و انعکاس این دستمایه های فرهنگی در بنای جامعه به صورت ظاهر تجلی پیدا می کند.

در یک نگاه کلّی و جامع نگر، مدگرایی را می توان ناشی از عوامل و زیر ساخت های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی و روان شناختی دانست.

 با نگاهی به تاریخ ایران، در عصر سلطنت فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه که پای ایرانیان به فرنگ باز شد، تا عصر رضا شاه که دوره‏ى حسّاسی را در تاریخ ایران رقم زد، فصل متفاوتی در مدگرایی ایرانیان گشوده شد. از آن زمان که رضا شاه با سلطه‏ى سیاسی بر کشور، نحوه و شکل لباس پوشیدن مردم ایران را تغییر داد، تاکنون، مدهای مختلف در ایران (و بخصوص در بین قشر جوان)، رایج گردیده است.

 

اگر زمانی نقش لباس برای اکثریت آدم ها در حد تن پوشی برای محافظت از گزند سرما و گرما بود، در این دوران لباس نشانه ای است که هویت طبقاتی و منزلت اجتماعی فرد را باز می کند. 

می توان گفت که گستره این تیپ ایده آل بسیار است و از ستارگان سینما و ورزش گرفته تا خوانندگان موسیقی راک؛گاه حتی شلوار جین پاره و کفش های ایمنی نیز که تن پوش کارگران بارانداز است نیز در این گستره جای می گیرد.

 

گرچه مدگرایی و غرب گرایی دو مفهوم جدا از هم و دارای تعاریف متمایز از یکدیگرند، اما سیر تحولات تاریخی- اجتماعی در ایران به گونه ای سرنوشت این دو مفهوم را با هم گره زده است که هرگاه سخن از مدگرایی به میان می آید، مفهوم غرب گرایی نیز به ذهن، تبادر می کند، زیرا پس از رشد تکنولوژی در اروپا، سنّت ها مورد انتقاد قرار گرفت و جامعه به تدریج، اندیشه ها، طرز زندگی و نوع لباس را تغییر داد.

 

در استانها و شهرستانهای مختلف نیز در میان افراد الگوبرداری های اشتباه و تقلیدهای صفرتاصد از افراد معروف باعث میشود که اهداف انسانی و نیت ها برای یک زندگی مناسب ازبین رود.

 

از طرفی میل به اروپایی شدن در جامعه‏ى ایرانی باعث شد که به جای بازسازی و نوسازی چارچوب اقتصادی-اجتماعی جامعه‏ى خود، به نماها و نمادها و ظواهر صنعتی شدن توجه کنند که مهم ترین نمای اروپایی شدن، پوشیدن لباس های اروپایی و ترویج مدهای غربی به شمار می رفت.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با داشتن رسومات مناسب،امروز شاهد ورود برخی از آدابی است که در شان استان نبوده و نیست.

در حال حاضر نیز بیشترین مدهایی که در جامعه و بخصوص در بین جوانان رایج می شود، برگرفتته از الگوهای غربی با افراد بولد جامعه است که باید اصلاح شود.

شرکت های تولیدی از طرق روان سنجی و شناخت روحیات افراد جامعه و با توجه به همین روحیه‏ى نوگرایی و میل به امروزی شدن در جوانان، هر روز، یک فرم شلوار، پیراهن، کفش، کلاه، عینک، آباژور، کاغذ دیواری، گوشی تلفن و… را عرضه می کنند و اندک تغییری از جانب آنها، یک مد جدید می شود و حتّی گاهی برای آن که کالای تولیدی شان زودتر در جامعه مد شود، از یک فرد مشهور (مثل یک هنرمند سینما یا ورزشکار)، با اعطای مبلغ زیادی پول، می خواهند که برای یک بار هم که شده، از آن کالای جدید استفاده کند و در فیلم یا صحنه‏ى تلویزیون، ظاهر شود.

یکی از دلایل عمده ای که تولید کنندگان و طرّاحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود، جایی باز کنند و مد آفرینی داشته باشند، آشنایی آنها با مبانی روان شناختی «تأثیرگذاری» و به کارگیری روش ها و اصول فنّی مناسب در کار است، در حالی که تولید کنندگان داخلی و محدود، معمولاً به الگوبرداری و تقلید از آنها می پردازند و به نحوی مدهای غربی را در جامعه ترویج می کنند.

 

امام جمعه وقت چرام در این رابطه گفت:مدگرایی و غرب گرایی میتواند عوامل و دلایل مختفلی دارد اما باید با تحقیق و پژوهش علت های اصلی ان را در جوامع ما پیدا کرد.

 

حجت الاسلام فرهمند بیان کرد:برخی مسئولان نیز میتوانند کمک زیادی به این ماجرا کنند چراکه با برنامه ریزی و مدیریت مناسب میتوان بسیاری از آسیبهای اجتماعی همچون مدگرایی را کنترل کرد.

 

وی افزود:عواملی که بر مدگرایی میتوان تاثیر بگذارد همچون ضعف اراده و اختیار بر تصمیم و پایداری و کنترل هیجانات، عواطف و بیان اندیشه ها هستند.

 

 

در پایان باید گفت که هیچ فردی با آراستگی و زیبایی ظهاری مخالف نیست اما متاسفانه برخی افراد با تقلید کورکورانه و بدون تفکر مواردی را الگوبرداری می کنند که علاوه بر اینکه شایسته شان یک انسان نیست،باع آسیب به سایر افراد جامعه میشود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی