نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

8. شهريور 1393 - 23:34

به گزارش چهارفصل ، آیت الله ملک حسینی در سال 1303 هجری شمسی در روستای گوشه از توابع بویراحمد در جوار حرم جدش امامزاده قاسم (ع ) پابه عرصه حیات گذاشت . خانواده اش چندین قرن در اقلیم عشایر جنوب ( فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ) پاسدار شرع نبوی و مروج دین و احکام الهی و مربی و در خدمت مردم نجیب و شریف منطقه و مأمن دادخواهان در مقابل ستم و مانع متجاوزین به حریم مظلومان بوده اند .

 

اوفرزند سید صدرالدین ، معروف به آصدرا ، حکیم وروحانی با نفوذ کلمه ومورد اعتماد واحترام مردم وعشایر منطقه می باشد .

 

سید کرمت ا.. ، پس از پایان تحصیلات ابتدائی در تل خسرو در سال 1315 به شیراز رفته و ضمن گذراندن کلاس سوم متوسطه ، به فراگیری علوم دینی پرداخت . مقدمه علوم و ادبیات عرب را در خدمت پدرش پی گرفت و سپس تحصیلات حوزوی خود را در مدسه منصوریه از محضر اساتید مسلمی چون حکیم احمد دارابی وآقا میرزا عبدالکریم یزدی ، ادامه داد.

 

وی از سال 1325 به قم عزیمت و قریب به شانزده سال در محضر استوانه های فقاهت و اساتید مبرز ازجمله آیت ا... العظمی بروجردی ، مرحوم آیت ا... آقا سید محمد تقی خوانساری ، مرحوم آیت ا... حجت کوهکمری ومرحوم آیت ا... سید داماد یزدی گذراند وحدود 9 سال در حوزه تدریس امام خمینی آیت ا... سید داماد یزدی گذراند وحدود 9 سال در حوزه تدریس امام خمینی از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی مشغول ، و تقریرات درس او را به رشته تحریر در آورد . که بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام (ره ) قرار می گرفت .

 

در سال 1340 به درجه اجتهاد نائل و در اواخر عمر با برکت آیت ا... العظمی بروجردی به صوابدید ایشان به شیراز عزیمت و در مدرسه خان ( امام قلی خان ) ، به تدریس طلاب علوم دین پرداخت .

 

از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی کبیر (ره ) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست . وی به تحقیق و به موجب بخش به دست آمده از اسناد ساواک ارگان امنیتی انتظامی سابق و به زعم آنها از جمله خطرناکترین شاگردان امام و از افراطی ترین روحانیون تحت مراقبت بوده است . تعقیب مداوم و لحظه به لحظه در مسافرت ها و بازدیدها خصوصاً هنگام ورود به عرصه ایلات عشایر ، تعرض ها ی مکرر به مدارس و بیت ایشان ، متواری بودن 7 ماهه ، احضار و بازداشت و بازجوئیهای سخت گیرانه ، تعطیل کردن مدرسه علمیه و حوزه تدریس توسط رژیم ، همگی نمونه ای از سوابق مبارزاتی اوست .

 

در چند ماهه آخر حیات رژیم ، در تجمعی که به دعوت ایشان وبا حضور گسترده مردم در مسجد حبیب شیراز صورت گرفت . در حین سخنرانی تند و انقلابی سخنران مراسم ، با یورش وحشیانه عمال رژیم از زمین و هوا که منجر به شهادت و مجروح شدن چندین نفر گردید ، به زندان عادل آباد منتقل شد که پس از بروز عکس العمل شدید و اعلان جنگ عشایر بویراحمد و اعتراضات آنها ، از زندان آزاد گردید .

 

پس از آزادی برای تسریع در روند شکل گیری مبارزات مردم غیور استان به یاسوج آمده و به هدایت و پیگیری تظاهرات پرداخت . برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نکته حقیقی انکار ناپذیر است که حضور غیرتمندانه او موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یکی از عوامل ناکامی رژیم ستم شاهی بود.

 

به لحاظ سوابق مبارزاتی و علمی و اعتماد کامل حضرت امنام به او حدود 20 روز قبل از پیروزی انقلاب حضرت امام از پاریس طی نامه ای توسط ایشان خطاب به عشایر غیور و گرفتن بهانه از اشخاص ماجراجو گردید . حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حکمی وی را موظف به تشکیل دادگاه و اجرای حکم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو که صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام نمود .

 

از آن هنگام  به عنوان نماینده امام و سپس نماینده مقام معظم رهبری در استان ، با حضور و همراهی مردم در صحنه های انقلاب با تأسیس حوزه های علمیه و پیگیری مشکلات و انعکاس به مسئولین و تلاش در حفظ وحدت و امنیت و رفع معارضات و اختلافات محلی و تأکید بر حفظ ارزشها و شعائر اسلامی ، و پیگیری و تلاش در حریم امکان برای رفع تبعیض و محرومیت و تغییر چهره استان در جهت توسعه ، همگی به عنوان عمل به وظیفه ، نموداری از عملکرد ایشان بوده است .

 آیت الله ملک حسینی در 12 آبان 1391ش در شیراز درگذشت و در شاه قاسم یاسوج به خاک سپرده شد.

منبع:صبح زاگرس

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی