نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. شهريور 1393 - 9:24
تعطیلی پروژه ها در کهگیلویه وبویراحمد
مدیران برای گرفتن اعتبار به استانداری مراجعه کنند؛
دیگر بهانه ای برای تعطیلی پروژه ها در استان نیست
مردم استان امیدوارند که این جدیت و پیگیری استاندار برای نتیجه خواهی از مدیران و نظارت بیشتر و دقیق تر برعملکرد آنان به صورت مستمر اتفاق بیافتد و در این صورت است که روند توسعه استان شتاب بیشتری خواهد گرفت .

به گزارش چهارفصل، تقریبا یکسال پیش بود که سکان استانداری کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید برای دومین بار به دست یکی از مدیران بومی استان افتاد تا شاید بتوانند گرهی از راه پر چاله و چوله توسعه استان بردارد و وضعیت استان را در شاخص های توسعه تکانی دهد. از آن روزها ، حدود یک سال گذشته است و جلسات متعدد اقای استاندار با مدیران از یک سو و چند جلسه نیز با کسانی به عنوان اتاق فکر استانداری برگزار گردید اما آنچه که در این یک سال مشاهده شده است عدم موفقیت دولت در جهت رونق توسعه در استان بوده است . حال بعد از گذشت تقریبا یک سال از مدیریت موسی خادمی در استان وقت آن رسیده است تا استاندار محترم به بیان عملکرد خویش بپردازد و از مدیرانش بخواهد تا نتایج عملکردهای خویش را بیان کنند. موسی خادمی که کمتر از یک ماه آینده اولین سالگرد استانداریش را جشن می گیرد باید بتواند حرفی برای ارائه به مردم داشته باشد و عملکرد قابل قبول خویش را به هم استانی های عزیز عرضه نماید.

 

آنچه که در این مدت مشاهده شده است فرار به جلوی مدیران استانی بوده است که در بسیاری مواقع خود را وارث بدهی های گذشته و حتی در برخی موارد بیغوله تحویل گرفته ، قلمداد می کردند و با بهانه قرار دادن عدم وجود اعتبارات از پاسخگویی نسبت به عملکرد خویش طفره می رفتند . اما در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد که به ریاست استاندار برگزار گردید موسی خادمی این ترفند فرار به جلو را نیز از مدیران گرفت و با بیان اینکه ۲۳ درصد از اعتبارات ماده ۱۸۰ به استان تخصیص داده شده و یک ماه است که به حساب استان واریز شده است گفت: در سال ۹۳ دیگر هیچ بهانه‌ای برای توقف پروژه‌های عمرانی وجود ندارد چرا ‌که امسال با کار و برنامه‌ریزی خوب دولت ۳۰ درصد اعتبارات عمرانی در استان تخصیص داده شده ضمن اینکه تیمی متشکل از فرمانداران و حوزه عمرانی استانداری برای بررسی پروژه‌های ریز و درشت استان تشکیل شده تا مبادا به دلیلی، این پروژه‌ها قبل از تکمیل تعطیل شوند.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات خوب عمرانی دیگر دلیلی برای عدم شروع پروژه عمرانی وجود ندارد تصریح کرد: از اعتبارات ماده ۱۸۰، حدود ۲۳ درصد اعتبارات آن تخصیص داده شده و مدت یک ماهی است که این اعتبار در حساب استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

 

وی ادامه داد: مدیران استان برای پروژه‌های مهم و به درد به خور استان به من مراجعه کنند تا اعتبار در اختیار آنها قرار دهیم اما دیگر به هیچ بهانه‌ای پروژه‌ها را تعطیل نکنند.

 

خادمی خاطرنشان کرد: مدیران استانی به جد طرح‌های عمرانی مهم را در اولویت قرار دهند و با مراجعه به استانداری اعتبارات این پروژه‌ها را از ما دریافت کنند.

 

اما آنچه که در این جلسه قابل تامل بود اعلام برگشت اعتبارات برخی از ادارات کل استان در سال ۹۲ بوده است که این مساله می تواند به معنای واقعی نشانه ضعف مدیران مربوطه و ناتوانی آنان در جذب اعتبارات باشد. اعتبارات استان در سال ۹۲ در حالی برگشت خورده است که می توان گفت اکثریت پروژه های عمرانی استان به علت کمبود اعتبارات راکد بوده و یا پیشرفت بسیار اندکی داشته است. این برگشت اعتبارات به قدری در نگاه استاندار ناخوشایند آمد که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به این مهم پرداخت و آن را ناشی از کم کاری مدیران استانی عنوان کرد و با انتقاد از برگشت اعتبارات سال ۹۲ در برخی از ادارات استان گفت: اگر در جریان اعتبارات برگشتی برخی دستگاه‌ها بودم هرگز اجازه برگشت اعتبارات را نمی‌دادم که امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاق و کم‌کاری از سوی مدیران استان نباشیم.

 

استانداری کهگیلویه و بویراحمد که در آغاز سال با ارائه سند توسعه چهار ساله استان ، امیدواری را در بین مردم برای رهایی از محرومیت و تسریع در روند توسعه استان ایجاد نموده بود حال بعد از گذشت شش ماه باید به این سند مراجعه و میزان عملکردهای مدیران را در این راستا بررسی نمایند . یکی از مهمترین راههای توسعه استان ، گردشگری بود که این بار آقای استاندار به سراغ فعالیت های انجام گرفته در این بخش ورود پیدا کرد و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان نسبت به وضعیت گردشگری در استان انتقاد کرد. موسی خادمی در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از اینکه گردشگری هیچ پیوندی با اقتصاد این استان ندارد، اظهار کرد: زمانی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد اقتصادی و درآمد‌زا است که بتوانیم هتل‌ها، پارک‌ها و رستوران‌های خوب ایجاد کنیم. استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آنچه در گردشگری باید ملاک کار باشد تمرکز بر روی شاخص‌های خروجی است یعنی اینکه بنشینیم و بگویم استان آب و هوای خوبی دارد کار بیهوده‌ای است بلکه باید بگوییم نیازمندی‌هایی در این صنعت مهم داشتیم و آن‌ها را رفع کردیم و شاخص خروجی این کار را گزارش دهیم.

 

موسی خادمی در این نشست ، به شدت از وضعیت نامطلوب اماکن گردشگری این استان انتقاد کرد.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که در شورای برنامه‌ریزی مدیران نباید از بایدها و نبایدها و مطلوب‌ها و نامطلوب‌ها سخن بگویند، اظهار کرد: در این شورا باید از کارها و اقداماتی که انجام شده، سخن گفت. مدیر ارشد اجرایی استان که دیگر از دست باید ها و نبایدهای مطرح شده در جلسات و بازگو کردن ظرفیت های گردشگری در استان به تنگ آمده بود گفت: در برنامه چهار ساله‌ای که برای توسعه استان تدوین کرده‌ایم بایدها و نبایدها در آن قید شده و دیگر نیازی نیست مدیران، ما را با این بایدها و نبایدها آشنا کنند، بلکه باید بگویند که طبق این برنامه چه کاری انجام داده‌اند.

 

وی با ابراز انتقاد از این که نباید در شورای برنامه‌ریزی از ضرورت راه‌اندازی تله‌کابین در شهر یاسوج سخن بگوییم، افزود: مدیران باید توضیح دهند که برای راه‌اندازی آن چه کاری انجام داده‌اند و چه سرمایه‌گذاری را به استان آورده‌اند و برای رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذار چه اقدامی انجام داده‌اند.

 

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با مخاطب قرار دادن مدیرکل گردشگری استان از او خواست تا به جای بازگو کردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان توضیح دهد که در خصوص ثبت آثار ملی چه اقدامی انجام شده است. وی گفت: به جای توضیح اهمیت ثبت آثار ملی باید پاسخ دهیم که چند اردوگاه رفاهی ایجاد شده پس نباید در جلسات نتیجه‌محور حرکت کنیم، بلکه به دنبال خروجی‌ها باشیم. موسی خادمی که به نظر می رسد بیشتر از گذشته قصد دارد تا مدیران را به تلاش و کار در راه توسعه استان وادار نماید وضعیت اماکن گردشگری در استان را نامطلوب خوانند و گفت: وقتی وارد پارک جنگلی یاسوج می‌شویم، گریه‌مان می‌گیرد از این که وارد بیغوله‌ای شده‌ایم و پارک آبشار هم با آن وضعیت بد روشنایی دست‌کمی از پارک جنگلی ندارد. وی خطاب به مدیرکل گردشگری استان گفت: درست است که شهرداری یاسوج در آن جا مدیریت می‌کند، اما شما متولی گردشگری هستید و باید از آن‌ها بخواهید مشکلات را برطرف کنند.

 

این آغاز راهی است که سید موسی خادمی برای نتیجه خواهی از مدیران خویش برگزیده است و خودش نیز معتقد است که دیگر در جلسات از بایدها و نبایدها حرفی زده نشود، یکی از راههای فرار برخی از مدیران را از پاسخگویی نسبت به عملکرد خویش بسته است. مردم استان امیدوارند که این جدیت و پیگیری استاندار برای نتیجه خواهی از مدیران و نظارت بیشتر و دقیق تر برعملکرد آنان به صورت مستمر اتفاق بیافتد و در این صورت است که روند توسعه استان شتاب بیشتری خواهد گرفت .

 

 

گزارش پوریا بامشاد / روزنامه امید مردم

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی