نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

23. مهر 1393 - 18:54
شدیدترین درگیری‌ها در بخش جنوبی عین‌العرب رخ داد که طی آن نیروهای داعش در چهار محور و به پشتیبانی تانک‌ها تلاش کردند بر مناطق جدیدی مسلط شوند که با پاتک و کمین‌های مکرر کردها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

به گزارش چهارفصل، برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن»، تحولات میدانی جبهه «حلب» و تحولات میدانی جبهه «کوبانی» رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

درگیریهای شدیدی از ساعات ابتدایی صبح روز گذشته در اطراف ساختمان استانداری ریف دمشق (حاشیه دمشق) که در نزدیکی اتوبان متحلق جنوبی قرار گرفته در جریان است.حسب اطلاعات منتشر شده از منابع میدانی ، در ساعات ابتدایی صبح دیروز تروریستهای تکفیری از دو محور "عربین" و "حرستا" حمله غافلگیرانه ای را در این منطقه آغاز کرده اند.این درگیریها همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که حمله به محله تشرین(حی التشرین)همزمان با حمله یک ماه گذشته به دخانیه صورت گرفته ولی درگیریهای آن پراکنده بود اما از صبح دیروز درگیریها شدت بیشتری پیدا کرده و دو طرف در آن از انواع تسلیحات سبک و سنگین و توپخانه و تانک استفاده کرده اند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نیروهای ارتش در این منطقه حضور قوی و پررنگی داشته و دارند و نیروی هوایی ارتش سوریه در 24 ساعت اخیر بارها مواضع ،خطوط انتقال نیرو مهمات تروریستها را در عربین و حرستا بشدت بمباران کرده اند. همچنین یگان موشکی ارتش سوریه روز گذشته 4 موشک فراگ به سمت مواضع تروریستها در عربین که بنظر می رسد پس از جوبر و زملکا مقصد بعدی برای عملیات نظامی ارتش سوریه باشد شلیک کردند که به انهدام 7 مقر فرماندهی و استقرار گروههای تروریستی و هلاکت 30 نفر از تروریستها از جمله 4 تروریست تکفیری از کشور آفریقایی سودان منجر شده است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

بنظر می رسد با توجه به احتمال سقوط قریب الوقوع منطقه جوبر و پاکسازی کامل آن بدست ارتش سوریه،تروریستها بدنبال گشودن جبهه جدید نبرد با ارتش و مشتعل نگاه داشتن آتش نا امنی و درگیریها در پایتخت سوریه در قالب طرح دفاع متحرک هستند. به این معنا که با از دست دادن هر منطقه مهم اقدام به حمله به منطقه دیگری و اشغال آن می کنند و از این اقدام چند هدف را دنبال می کنند:

اولا: به فرسایش کشیدن نبرد از طریق گشودن جبهات مختلف نظامی.

ثانیا: تمرکز زدایی از توان نظامی ارتش و دفاع وطنی سوریه.

ثالثا: القاء حس نا امنی روانی به ساکنان دمشق و این نکته که هیچ نقطه ای از این شهر در مقابل هجوم و حملات تروریستها در امان نیست.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

جبهه جوبر

به موازات درگیریها در اطراف ساختمان استانداری ریف دمشق واقع در حی تشرین این شهر،درگیریها در جوبر شدت بیشتری گرفته است.کانون این درگیریها در منطقه "طیبه" و مسجد جامع طیبه واقع در شرق جوبر قرار دارد.نیروهای زرهی ارتش سوریه برای پاکسازی و تثبیت موقعیت خود در این منطقه تلاش می کنند و در درگیریهای به وقوع پیوسته یک دستگاه تانک تی 72 ارتش سوریه در اثر انفجار مین کار گذاشته شده توسط تروریستهای تکفیری منهدم شده است.درگیریها در 24 ساعت اخیر به تصرف ساختمانها توسط یکی از طرفین و اشغال مجدد آن از سوی طرف دیگر در پاتک متقابل محدود بوده است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تانک منهدم شده ارتش سوریه در درگیریهای امروز در منطقه طیبه در جوبر واقع در شرق دمشق

تروریستهای تکفیری با علم به سرنوشت محتومشان که چیزی جز مرگ ذلیلانه در عملیات پاکسازی ارتش سوریه نیست، بطور پیاپی با انتشار ویدیوهایی ضمن کمک خواهی از هم قطارانشان در غوطه شرقیه دمشق ، بر پایداری تا آخرین قطره خون! تاکید می کنند.این درحالیست که ورای بلوفها و شعارهایی که تنها کاربرد تبلیغاتی دارد،ناامیدانه چشم به حمایت تروریستهای تکفیری لانه کرده در غوطه شرقی دارند که خود علاوه بر محاصره دو ساله،در عملیاتهای ارتش سوریه یکی پس از دیگری در حال از دست دادن شهرها و روستاهای تحت اشغال خود هستند.در روزهای اخیر عملیات ارتش سوریه در دو محور دخانیه به عین ترما و عدرا به دوما در حال پیگیری بوده که به آزادسازی مناطق مهمی در غوطه شرقیه شده است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی جبهه حلب

تلاش جبهه النصره برای قطع خطوط امدادی ارتش سوریه در شمال حلب

مناطق اطراف روستای "حندرات" در 24 ساعت اخیر صحنه شدیدترین زد و خوردهای نظامی میان ارتش سوریه و گروههای متحد آن (تیپ فاطمیون،تیپ فلسطینی قدس،دفاع وطنی و حزب الله) با ائتلاف نظامی دو گروه تروریستی ارتش آزاد و جبهه النصره (شاخه رسمی شبکه تروریستی القاعده) بوده است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
 

به گفته منابع میدانی ارتش سوریه کانون درگیریها در اطراف روستاهای حندرات و سیفات واقع در مدخل شمال شرقی شهر حلب و در غرب زندان مرکزی این شهر قرار دارد. این منابع افزودند که هدف گروههای تروریستی از عملیات اخیر قطع راه امدادی میان دو روستای حندرات و سیفات بوده است. درگیریها میان طرفین همچنان در جریان است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گزارش تصویری جبهه النصره از درگیریهای شب گذشته در محور حندرات– سیفات

تحولات میدانی جبهه عین عرب

درگیریها میان داعش و مدافعان شهر عین عرب وارد 27 امین روز شده است. گروه تروریستی داعش بر بیش از نیمی از شهر تسلط کامل دارد و درگیریهای خیابانی میان دوطرف در جریان است.در درگیریهای 24 ساعت اخیر یگانهای مدافع کرد شهر عین عرب موفق به پیشروی هایی در مناطق جنوب و جنوب غرب شهر شده اند.به گفته یک منبع میدانی نزدیک به یگانهای کرد،شدیدترین درگیریها در بخش جنوبی عین عرب رخ داده است که طی آن نیروهای داعش در چهار محور و در پناه تانکها تلاش کردند تا بر مناطق جدیدی از جنوب شهر مسلط شوند که با پاتک و کمینهای مکرر کردها با برجای گذاشتن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شده اند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

کشته های داعش در کمین روز گذشته جبهه شرقی این شهر
 

بنابر گزارش مرکز حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان دولت سوریه،در یکی از کمینهای یگانهای کرد "صدام الجمل" از فرماندهان ارشد میدانی داعش به همراه 19 تن از عناصر درگیر داعش به هلاکت رسیده اند و جنازه ها و تسلیحات و خودروهای آنها به غنیمت مدافعان شهر افتاده است. گفتنی است که "صدام جمل" در گذشته از فرماندهان گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه بوده و سپس به گروه تروریستی جبهه النصره(شاخه رسمی شبکه القاعده در سوریه) پیوسته بود و در نهایت با بالاگرفتن اختلافات میان داعش و النصره به گروه تروریستی داعش پیوسته بود.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

عکس صدام الجمل ساعاتی پس از انشقاق از جبهه النصره و پیوستن به داعش
 

به موازات درگیری در بخش جنوبی شهر،نیروهای داعش در محور شمالی با عملیاتهای انتحاری برای انهدام خطوط دفاعی کردها و پیشروی به سمت مرکز شهر اقدام کردند.در همین راستا در 24 ساعت اخیر عناصر داعش 6 حمله انتحاری علیه مواضع کردهای عین عرب انجام داده اند. اولین حمله به ساختمان محل استقرار عناصر یگانهای کرد مدافع شهر در کنار مسجد "حاج رشاد" واقع در شمال عین عرب  انجام شد که منجر به زخمی شدن 5 نفر از مدافعان شهر شده است که حال یکی از آنها بشدت وخیم گزارش شده است. در محور شرقی شهر نیز مدافعین موفق به پیشروی و بازپس گیری برخی مناطق ازدست رفته شده اند.
 

 
اصابت گلوله تک تیر انداز داعش به زن عضو کمیته های مدافعان شهر عین عرب

 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ابومثنی انصاری یکی از تروریستهای غیر سوری عضو داعش و عامل یکی دیگر از عملیاتهای انتحاری داعش

 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ابونوح یکی از عوامل انتحاری داعش که خودروی بمگذاری شده خود را در نزدیکی مقر مدافعان عین عرب منفجر کرد.

 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
لحظه انفجار انتحاری در بخش شمالی عین عرب که از آن سوی مرز با ترکیه نیز قابل مشاهده بوده است.

در همین حال یک منبع رسمی در یگانهای کرد مدافع کوبانی به رسانه ها گفت که ارتش ترکیه به کردها هشدار داد تحت هیچ شرایطی به مرزهای مشترک سوریه با ترکیه نزدیک نشوند در غیر اینصورت هدف حملات آنها قرار خواهند گرفت. این درحالی است که داعش از دو روز پیش جبهه جدید نبرد را در منطقه نزدیک معبر مرزی با ترکیه موسوم به "مرشد پینار" گشوده است و در عین حال بطور روزانه محموله های تسلیحاتی سبک و سنگین را از دولت ترکیه تحویل می گیرد.به نظر می رسد که دولت ترکیه پس از ارسال کمکهای مستقیم نظامی به گروه داعش برای وارد آوردن هر چه بیشتر فشارهای غیر مستقیم به کردها شمشیر را از رو بسته است.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
 

درتحولی دیگر ، هواپیماهای ائتلاف ضد تروریسم نیمه شب گذشته 4 بار به ارتفاعات "مشتنور" که از 4 روز پیش به تصرف داعش در آمده است ،حمله هوایی کرده که دود سفیدی از محل بمباران بلند شد و بگفته مرکز حقوق بشر سوریه این حمله که کردهای مدافع شهر آن را بی اهمیت و غیرموثر قلمداد کرده اند، منجر به انهدام یک دستگاه خودروی زرهی داعش شده است.

استفاده داعش از بمب شیمیایی علیه مدافعان کرد شهر عین عرب

منابع میدانی در شهر عین عرب از استفاده عناصر گروه تروریستی داعش از بمبهای حاوی گاز کلر و فسفر در نبردهای شهر عین عرب خبر داده اند.این رسانه ها با انتشار تصاویر برخی از مرد و زنان کرد مدافع شهر عین عرب(کوبانی) که در اثر تماس با این بمبها در اثر خفگی و سوختگی های شدید پوستی کشته شده بودند نسبت به گسترش این حملات هشدار داده اند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

جای سوال اینجاست که عناصر داعش این بمبها و مواد شیمیایی را از کدام منبع تهیه و به داخل خاک سوریه وارد کرده اند؟گفتنی است که سال گذشته نیز مناطق مختلف سوریه از جمله شهر دمشق هدف حملات شیمیایی قرار گرفته بود.پیرو این حادثه مخالفان مسلح نظام سوریه با کمک رسانه های حامی تروریسم تکفیری در منطقه مانند الجزیره ارگان دولت قطر و العربیه ارگان پادشاهی سعودی اقدام به فضاسازیهای گسترده ای علیه دولت مشروع و قانونی سوریه کرده و آن را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه متهم کرده بودند.

هر چند که تحقیقات بعدی بازرسان سازمان ملل و اسناد متقن رسما اثبات کرد که این گروههای مسلح تکفیری مورد حمایت سعودی،قطر و ترکیه بوده اند که تسلیحات شیمیایی حاوی گاز کلر را از طریق دولت ترکیه خریداری کرده و از مرز استان حلب به داخل خاک سوریه منتقل و به اهداف مورد نظر پرتاب کرده بودند.

تصرف فرهنگسرای شهر عین عرب توسط داعش

روز گذشته واحد رسانه ای داعش با انتشار تصاویری از تصرف فرهنگسرای شهر عین عرب خبر داد. در این تصاویر عناصر داعش در مقابل درب این مرکز فرهنگی حضور دارند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

رهبر حزب کرد سوریه:به مدافعان شهر عین عرب سلاح سنگین بدهید

روز گذشته "صالح مسلم" دبیر حزب دموکراتیک کردستان سوریه رسما از جامعه بین الملل خواست تا کردهای مدافع شهر عین عرب را به تسلیحات سنگین و تغییر دهنده توازن تسلیحاتی در درگیری با داعش مسلح کنند.وی افزود "متاسفانه برخی طرفهای خارجی در بحران اخیر در عین عرب تلاش می کنند تا از این درگیریها برای تحمیل شروط نامشروعشان و با هدف انتقام از ملت ها استفاده کنند که این امری نامشروع و غیر انسانی است".

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد که این امری غیر قابل باور و قبول است که جامعه بین المللی اجازه ارتکاب چنین کشتارها و جنایاتی را که هم اکنون در عین عرب در حال وقوع است بدهد.مسلم در ادامه سخنانش از جامعه بین المللی به خاطر حمایتها و کمکهای بی دریغ آنها در 27 روز نبرد با داعش قدردانی کرد.

در درگیری های دیروز داعش با کردهای عین عرب چندین نفر از تروریستهای سرشناس این گروه بدست گریلاهای کرد به هلاکت رسیده اند.ابوبکر الحفراوی اهل و ساکن کشور عربستان سعودی و فرمانده میدانی داعش در نبردهای شهری با کردها روز گذشته در اثر اصابت گلوله تک تیرانداز کرد به هلاکت رسید.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
 

ابوانس الشعلان یکی دیگر از تروریستهای سعودی عضو داعش و از فرماندهان ارشد میدانی این گروه در نبردهای بخش غربی عین عرب روز گذشته با کردها به هلاکت رسیده است. وی از جمله نیروهای داعش بود که در نبردهای مختلف در اطراف تیپ 33 زرهی و مقر لشکر 17 ارتش سوریه حضور داشته و چند نفر از اسرای ارتش سوریه را شخصا ذبح کرده بود.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
 

تداوم اعتراضات به عملکرد دولت ترکیه در همکاری با داعش

شهرهای ترکیه رسما تبدیل به میادین جنگ میان نیروهای امنیتی این کشور با صدها هزار معترض ترک و کرد به اقدام دولت رجب طیب اردوغان و داوود اوغلو در همکاری با تروریستهای تکفیری داعش شده است.از روز گذشته دانشگاههای ترکیه نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی چدید صحنه اعتراضات دانشجویان بوده است.نیروهای امنیتی با یورش به تظاهر کنندگان آنها را بشدت سرکوب می کنند.به گزارش رسانه های ترکیه نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در شهرهای دیار بکر،وان،استانبول،آنکارا و 45 شهر دیگر این کشور از خودروهای آب پاش و گلوله های جنگی و پلاستیکی  استفاده می کنند.
 

 
درگیری و تظاهرات شبانه در شهرهای مختلف ترکیه در اعتراض به همکاری دولت این کشور با داعش

بر اساس تصاویر منتشر شده در این رسانه ها،نیروهای امنیتی و شبه نظامی ترکیه پس از دستگیری خشونت بار دانشجوبان کرد در یکی از دانشگاههای آنکارا، دستان خود را به علامت حمایت از معترضان گروه اخوان المسلمین در مصر علیه ارتش این کشور بالا برده اند و شعارهایی در حمایت از داعش سر می دهند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

پیشتر گزارشهای متعددی از حضور عناصر گروههای تکفیری ترکیه در کنار نیروهای امنیتی ترک برای سرکوبی خشونت بار معترضان منتشر شده بود.
 

 
برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی ترکیه با دانشجویان کرد معترض به همدستی دولت ترکیه با داعش
 

حضور 15 هزار تروریست از 80 کشور دنیا در سوریه

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز گذشته با انتشار نقشه ای از کره زمین نام و موقعیت کشورهایی که اتباع آنها برای عملیات تروریستی علیه مردم سوریه به این کشور رفته اند را منتشر کرده است. بنابر آمار منتشره از سوی این روزنامه معتبر امریکایی بیش از 15 هزار تروریست تکفیری از 80 کشور جهان و همه قاره های زمین برای آنچه جهاد خوانده اند کشورهایشان را ترک کرده و به سوریه رفته اند و به گروههای تروریستی تکفیری فعال در این کشور پیوسته اند.

این در حالی است که رسانه های غربی و عربی از ابتدای وقوع شورشهای تروریستی بین المللی علیه دولت و مردم سوریه تلاش می کردند تا آن را اعتراض مردم سوریه به حکومت این کشور جلوه دهند.
 

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نقشه تفصیلی از مناطقی که تروریست به سوریه صادر کرده‌اند.

انتهای پام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی