نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. بهمن 1393 - 10:56
مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد
مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد:
زن عشایر الگوی تمام نمای اقتصاد مقاومتی/96 درصد زنان عشایر شاغل هستند
مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که یک زن عشایر الگوی تمام نمای اقتصاد مقاومتی است،گفت:زنان عشایر متناسب با نیازهای کشور مواد تولید می کنند.

به گزارس پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، مجید علیپور در گفت و گو با سایت زنان استان کهگیلویه و بویراحمد (ایل بانو) به نقش زنان در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود:زنان عشایر بیش از 48 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

 

وی ادامه داد:میانگین جمعیت زنان عشایر در کشور بیش از 550 هزار نفر است و میانگین جمعیت زنان عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد 33 هزار و 172 نفر است.

 

مدیر کل امور عشایر استان با بیان این که یک زن عشایر الگوی تمام نمای اقتصاد مقاومتی است،تصریح کرد:زنان عشایر متناسب با نیازهای کشور مواد تولید می کنند.

 

وی افزود:زنان عشایری نسبت به سایر زنان شهری و روستایی کم توقع و کم هزینه هستند و سختی های آن ها در زندگی زیاد است.

 

علیپور ابراز داشت:70درصد فعالیت های خانواده عشایری را زنان انجام می دهند خانواده عشایری بدون زن قادر به ادامه فعالیت نیست.

 

وی اظهار کرد:اکثر تولیدات و فراوده های تولیدی عشایر توسط زنان انجام می شود و تولید صنایع دستی،پخت نان،فراورده های لبنی و کلیه اقلام خانوار توسط زنان تولید می شوند.با عرضه محصولات و فراورده های لبنی مانند کشک، ماست،شیر اشتغال زایی می کنند.

 

96 درصد زنان عشایر شاغل هستند

این مسئول با اشاره به این که چادرهای عشایر در چند سال اخیر وارداتی بودند،اظهار کرد:زنان با تولید این چادر ها  توانستند در شرایط تحریم این کالا را از وابستگی به خارج،درون زا کنند.

 

وی تأکید کرد:96 درصد زنان عشایر شاغل هستند و در هیچ کجای کشور این درصد اشتغال وجود ندارد،زنان عشایر روزانه درگیر کار تولید هستند و می توان هر خانواده عشایری را یک کارگاه تولیدی محسوب کرد.

 

وی به حمایت های امور عشایر از تولیدات زنان اشاره کرد و افزود:در طول چند سال اخیر ولت ها تدابیری برای خدمات و رفاه و افزایش شاخص های توسعه زنان عشایر اندیشده اند و در این زمینه فعالیت های صورت گرفته است.

 

وی افزود:تشکیل صندوق توسعه زنان که با مشارکت زنان عشایر اداره می شود که در بخش استان های کشور اجرا شد که در استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع آن دو صندوق دایر کردیم و اعتباری بلاعوض از سوی دولت به این صندوق ها اختصاص داده می شود.

 

علیپور یکی از حمایت های امور عشایر به زنان جهت افزایش و هدایت به سمت شاخص های توسعه را احداث کانون های اسکان بیان کرد و گفت:هر چندکانون های اسکان مردانه هستند به دلیل محدودیت هایی که این کانون ها در احداث شهرک ها دارند.

 

وی افزود:13 کانون اسکان عشایر در استان وجود دارد، این کانون ها باعث بالا رفتن سطح کوچندگی زنان عشایر می شود.

 

پیگیری بیمه اسکان زنان عشایر

 

این مسئول از دیگر اقدامات امور عشایر برای زنان را پیگیری بیمه اسکان زنان بیان کرد و ابراز داشت:امروزه صندوق بیمه اسکان روستایی عشایر کشور به صورت فعال است که زنان به صورت ویژه بیمه می شوند و از مزایای آن مانند مردان برخودار می شوند.

 

وی شاغل بودن زنان بعد از دوران بازنشستگی و از کار افتادگی و حوادث و بلایای طبیعی را از مزایای بیمه اسکان زنان عشایر دانست.

 

علیپور یکی از مهمترین موضوعات در بین عشایر را سواد آموزی دانست و تصریح کرد:توسعه مدارس شبانه روزی یکی دیگر از اقدامات امور عشایر استان است.

 

وی ادامه داد:نرخ سواد در بین زنان عشایر نسبت به زنان جامعه پائین است،زنان عشایر حدود 52 درصد باسوادی هشتند و با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته نرخ باسواد کمتر خواهد شد.

 

مدیر کل امور عشایر استان به دیگر اقدامات امور عشایر استان اشاره کرد و گفت: رفع مشکل مدارس شبانه روزی دخترانه در سطوح راهنمایی و دبیرستان،در نظر گرفتن سهمیه هایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی که زنان عشایر می توانند از آن استفاده کنند.

 

وی خاطر نشان کرد:آموزش ویژه زنان در حوزه های مختلف مانند صنایع دستی،دوره های آموزشی شامل تولیدات دامی،معرق کاری و مسائل بهداشتی به منظور حمایت از زنان عشایر صورت می گیرد و بای دست یابی به اهداف بلند راه طولانی را داریم.

 

علیپور در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا عشایر نسبت به گذشته حضوری کمرنگ تر دارد،بیان کرد: جامعه عشایری مدام در حال تغییر و نقصان است و آمار ها سیر نزولی دارند.

 

عشایر تنها گروهی که در مقابل تحریم ها ایستادگی کردند

 

وی یکی از دلایل کمرنگ شدن جامعه عشایری را کم بودن شاخص های توسعه در نقاط عشایری بیان کرد و خاطر نشان کرد: صعب العبور بودن، نبود برخی از امکانات، زیر ساخت ها،نبود آموزش های مناسب،شغل و در آمد،باعث خارج شدن بخشی از جامعه عشایری شده است.

 

این مسئول یادآور شد: جامعه عشایری در چند سال اخیر که تحریم ها بر ملت فشار وارد می کند،تنها گروهی هستند که با تولیدات خود و تأمین بخشی از نیازهای جامعه در مقابل تحریم ایستادگی کردند.

 

54 درصد گوشت قرمز در استان توسط عشایر تولید می شود

 

وی تولید گوشت و لبنیات مورد نیاز جامعه را از مهمترین دست آوردهای جامعه عشایری بیان کرد و گفت:بخش عظیمی از کشاورزی متعلق به عشایر است پویایی جامعه عشایری یک نوع اقتصاد مقاومتی است.

 

علیپور در انتها افزود:در حا حاضر 54 درصد از گوشت قرمز استان توسط عشایر تأمین می شود و در کشور بیش از 25 درصد گوشت قرمز را عشایر تأمین می کنند و با این تولیدات وابستگی کشور به خارج را کمتر کردند.

 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی