نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

4. خرداد 1394 - 13:02
((پاتوق كتاب)) كتابخانه اي است براي نسل جوان. ايجاد فضايي فرهنگي مبتني بر انديشه ي آزاد و گفتگوي آزاد و صد البته مبتني بر كتاب و كتابخواني که اين مهم با عرضه ي كتابهاي جوان پسند براي ديدگاه هاي مختلف اكثر اهالي فرهنگ مقدور است.

علی محمدی مسئول پاتوق کتاب یاسوج در گفت و گو با این  پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، گفت: بارها شنيده ايم يا شايد به كار برده ايم كه: فلاني با فرهنگ است و بهماني بي فرهنگ. به راستي فرهنگ چيست؟

 

وی در ادامه افزود: در تعريفي خودماني مي توان فرهنگ را اينگونه تعريف كرد: مجموعه ِي انديشه ها و آداب و رسوم و وشيوه هاي زندگي مردم در يك تاريخ و جغرافياي معين را فرهنگ آن مردم گويند. در يك جامعه ي پيشرفته و سامان يافته تمامي اين شيوه ها به بند قلم و متن مكتوب كشيده شده است.

 

محمدی اظهار داشت: با توجه به تعريف ارائه شده بي فرهنگ كيست؟ كسي كه از اين شيوه هاي زندگي و متن هاي حامل آنان بي اطلاع است. بديهي است كه اطلاع از تمامي اين متون و شيوه هاي زندگي براي عموم امريست محال. اما اطلاع از برخي متن هاي اصلي و شاخص براي با فرهنگ شمرده شدن امري است واجب.

 

این فعال فرهنگی اجتماعی به خبرنگار چهارفصل گفت: اگر بخواهيم واضح تر گفته شده باشد، بايد گفت در ايران كسي با فرهنگ خطاب مي شود كه از برخي كتب اصلي هويت ايراني اسلامي اطلاع كافي داشته باشد: قران كريم‘ نهج البلاغه ‘ بوستان و گلستان شيخ اجل سعدي‘  ديوان حافظ شيرازي‘ شاهنامه ي حكيم ابوالقاسم فردوسي و چند كتاب گران سنگ ديگر كه چكيده ي فرهنگ و هويت هر فارسي زبان و ايراني فهيم است.

 

وی ابراز داشت: اگر اين مقدمات را بپذيريم متاسفانه اين را نيز بايد بپذيريم كه برخي از ما شيك پوشان متجمل ظاهر الصلاح جزو بي فرنگها محسوب مي شويم.

 

وی افزود: زماني صداي شيرين كودكان اين مرز و بوم بوستان و گلستان را هم صداي چشمه ساران كرده بود و بيت هاي مردانه ي شاهنامه خواني كهزادانِ كهيار نشان از سرفرازي مردم اين ديار داشت. اما امروزه چه خبر است؟ در هر 100 خانه از خانه هاي ما چند حافظ يا شاهنامه پيدا مي شود؟ در خانه هايي كه چنين كتبي موجود است چه مقدار از وقت زنان و مردان و جوانان ما صرف خوانش اين كتب مي شود؟

 

محمدی با توجه به وضعیت کتاب فروشی ها و عنوان های موجود کتاب در استان، خاطرنشان کرد: از مقدمات بالا به طريق اولي مي توان نتيجه گرفت كه در شهر و دياري كه كتاب و كتابخواني و متعلقات آن قوت بيشتري دارد آن ديار بافرهنگ تر است. حال در استان ما و شهر هاي بزرگ آن چند كتاب فروشي وجود دارد كه به شكل تخصصي كتاب هاي غير كنكوري عرضه كند؟ گفتن تقريبا ((هيچ)) چندان بي راه نيست. و اين براي مردم با فرهنگ اين ديار و دغدغه مندان هيچ خوشايند نبوده و نيست.

 

این فعال فرهنگی هم استانی به راه اندازی پاتوق کتاب یاسوج  اشاره کرد و گفت: ((پاتوق كتاب)) كتابخانه اي است براي نسل جوان. ايجاد فضايي فرهنگي مبتني بر انديشه ي آزاد و گفتگوي آزاد و صد البته مبتني بر كتاب و كتابخواني واين مهم با عرضه ي كتابهاي جوان پسند براي ديدگاه هاي مختلف اكثر اهالي فرهنگ مقدور است. علي رغم تلاش هاي گرانقدر برخي از اهالي كتاب در حوزه كتاب و كتابخواني در سالهاي اخير اما در استان ما خلاء جدي و تاسف برانگيزي همچنان در حوزه كتاب و كتابخواني و جود دارد. سعي ما بر پر كردن اين خلا با همياري اهالي فرهنگ مخصوصا جوانان مي باشد.

 

محمدی اشاره ای به برگزاری برنامه های پاتوق کتاب یاسوج کرد وگفت: عرضه ي كتابهاي مناسب و جوان پسند، برگزاري نمايشگاه هاي كتاب، برگزاري مسابقات كتاب، برگزاري جلسات نقد كتاب با حضور اساتيد و صاحب نظران و .... از جله برنامه های پیش روی این مجموعه است.

 

لازم به ذکر است، پاتوق كتاب هم اكنون بالاتر از سينماي قديم،  جنب كفش ملي‘ ابتداي كوچه ي پزشك مستقر مي باشد.

انتهای پیام/م.ن

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی