نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

16. آذر 1394 - 15:46
متولد 1371 از شهرستان گچساران، دانشجوی ترم آخر مهندسی بهداشت محیط "دانشگاه علوم پزشکی یاسوج"است که در حال حاضر مدیر مسئول ماهنامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همدم و علاوه بر نشریه مکتوب به صورت مجازی هم فعالیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، عاطفه نارکی متولد 1371 از شهرستان گچساران، دانشجوی ترم آخر مهندسی بهداشت محیط "دانشگاه علوم پزشکی یاسوج"است که در حال حاضر مدیر مسئول ماهنامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همدم و علاوه بر نشریه مکتوب به صورت مجازی هم فعالیت دارد.

وی جانشین هیئت محبان دانشگاه و همچنین جانشین دوم پایگاه بسیج حضرت زینب (س)، حوزه حضرت زهرا(س) است که به مناسبت 16 اذر (روز دانشجو) با این دانشجوی فعال در حوزه فرهنگی و سیاسی به صحبت نشستیم:

 

ورودی چه سالی هستید و چرا این رشته را انتخاب کردید؟

ورودی سال 1390 هستم . داستان انتخاب رشته ام خیلی پیچیده است فقط این را بگم که اصلاً نمی دانستم رشته ای به این اسم وجود دارد اما الان که دارم فارغ التحصیل می شوم حس خوبی نسبت به رشته ام دارم چون همیشه دوست داشتم آدم مفیدی باشم که در حد خودش بتواند تأثیر خوبی بزارد.همیشه میگویند اگر آدم تمام تلاشش را برای یه کاری به کار بگیرد  حتی اگر آن کار بد شود می تواند با جرأت بگوید من تمام سعی ام را کردم. من هم میخواهم تمام تلاشم رو بکنم که بتوانم بگویم تمام سعی ام را برای سلامت جامعه و شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" انجام دادام.

 

دلیل فعالیت شما در حوزه دانشجویی چیست؟

همان حرف حضرت آقا که فرمودند: " اهمیت دانشگاه به قدر اهمیت آینده کشور است" و فرمودند: " دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم افزاری همه جانبه و عمیق در اختیار این کشور و ملت بگذارد تا آن کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهاد ها و قالب ها و نوآوری های علمی خودی بتوانند بنای یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکرات و ارزش های اسلامی را بالا ببرند؛ امروز کشور ما از دانشگاه این را می خواهد"

 

باکدام یک از تشکلهای دانشجویی همکاری داریدودر چه زمینه ای فعالیت می کنید؟

 

 با تشکل های جامعه اسلامی و انجمن اسلامی مستقل و همچنین با نهاد رهبری و بسیج دانشجویی همکاری دارم وبیشتر در زمینه نشریات و کلیپ سازی با دوستان کار می کنم  به خصوص نشریات دانشجویی مکتوب.

 

به نظر شما چرا کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها دنبال نمی شود؟

اینکه چرا کرسی های آزاد اندیشی دنبال نمی شود به نظر من 3 تا دلیل دارد

اول اینکه روند اجرای کرسی واقعا جذب کننده نیست.در کرسی هایی که من خودم بودم همیشه اینطوری بوده که چند نفر موافق و چند نفر مخالف انتخاب میشوند(از قبل) به هر کدام ده دقیقه وقت میدهند صحبت می کنند و بعد ناظر جلسه جمع بندی می کند وگاهی هم لطفی می شود و 2-3 دانشجو حق دارند سوال بپرسد.

 

وقتی یک موضوع مطرح می شود طبیعتا برای همه کلی سوال پیش می آید. وقتی دانشجو طی کرسی صحبت های دیگران را می شنودیا سوالاتش جواب داده می شود یا جواب که داده نمی شود هیچ چندتا سوال جدیدهم بهش اضافه می شود. وقتی دانشجو به دلیل کمبود وقت یا قانون برنامه اجازه سوال پرسیدن نداشته باشد مبهوت تر از قبل از جلسه بیرون میرودو وبه جواب هاش نمی رسد.

 

دوم موضوع کرسی هست که واقعا من این سوال هنوز برام وجود دارد که چرا برای کرسی یک اسم عجیب انتخاب می کنند که فقط ده دقیقه وقت میبرد که بفهمی موضوع چیه گاهی وقت ها هم موضوعاتی انتخاب می شود که واقعا جذابیتی ندارد  مثلا مسائل روز آن مسائلی که دانشجو شبانه روز باهاش در ارتباط هست را ول می کنند و بی ربط ترین چیز را برای کرسی انتخاب می کنند.

 

و سومین موضوع هم بحث فیلترینگ و ترس دانشجوهااست. طبیعتا مطلب فیلتر و دیکته شده راهیچ کسی نمی پسندد. دانشجو دوس دارد نظرات موافق و مخالف را بشنودو ترس دانشجو هم یکی از عواملی هست که باعث شده علاقه ای به شرکت تو کرسی های آزاد اندیشی و جلسه های سیاسی نداشته باشد.با این شرایط طبیعیه که رغبتی برای شرکت در کرسی های آزاد اندیشی نباشد.

 

عاطفه نارکی نقش دانشجو در به ثمر رسیدن انقلاب را چه می داند؟

دانشجو و کلا دانشگاه همیشه نقش پیشرو جامعه را داشته اند . قبل از انقلاب دانشجویان برای رسیدن به پیروزی اعلامیه می نوشتند، چاپ و پخش می کردند اگر تاریخ رو ببینید در تمام مدت دانشجوها دیده می شوند شاید همه جا نه به یک شدت ولی این جنبش هیچ وقت قطع نشده و مستمر بوده است.

 

انجام فعالیت های سیاسی در بطن فعالیت های مذهبی و آوردن روحانیون و شخصیت های مذهبی و سیاسی تو اون شرایط خفقان واقعا شجاعت لازم داشت که اون زمان دانشجویان این شجاعت رو به خرج دادند و بدون هیچ ترسی جنگیدند تا اینکه توانستند سیل عظیم جمعیت را با خودشان همراه کنند و پیروزی انقلاب را به رهبری امام (ره) به ارمغان بیاورند.

 

وظیفه دانشجویان در قبال حفظ انقلاب و دستاورد های آن چیست؟

اگر فقط یک ساعت وقت بزاریم و به جانبازای اون دوران سر بزنیم یا اینکه حتی یک کتاب، دست نوشته یا خاطرات شکنجه هایی که مبارزین توسط ساواک و رژیم بعث می شدند را بخوانیم وظیفه ما در ذهنمان تداعی می شود.

حداقل کاری که میتوانیم انجام بدهیم احترام به آنها، گوش دادن به حرفهایشان و ادامه راهشان است تا بتوانیم مثل آنها حافظ خاکمان باشیم.

 

به نظر شما تفاوت دانشجویان دوران انقلاب از لحاظ بینش سیاسی و اجتماعی با دانشجویان فعلی چیست؟

بی هیچ توقعی عاشق این خاک و امام بودند کاش ما هم به این حد برسیم.

 

دانشجویان به عنوان یک قشر تحصیل کرده چه نقشی در  بصیرت افزایی جامعه دارند؟

همانطوری که اول صحبت هام گفتم کمک به افزایش بصیرت جامعه از وظایف قشر دانشگاهی بود که رهبرعزیزمان به این قشر محول فرمودند. اینکه مسائل رو بررسی و حلاجی کنند، هم خودشان استفاده و هم به سایر افراد عرضه کنند .

دانشجو باید در فضای دانشگاه دین را زنده نگه دارد، در دانشگاه به این باور برسد که دوران "ما نمی توانیم" ها تمام شده  باور قلبی داشته باشد که "ما میتونیم" و این باورها رو وارد جامعه کنه.

 

به نظر شما آیا نقشی که برای دانشجویان تعریف شده الان در دانشگاه ها و جامعه توانسته اند آن را ایفا کنند؟

راستش خیلی وقتها نه. چون متاسفانه قشر دانشجو به حدی درگیر فضاهای مجازی و امور غیر ضروری شده که از اصل کار جا مونده و فرصت فکر کردن را از خودمان گرفتیم و نشستیم ببینیم این وضعیت مارو ب کجا میبرد.متاسفانه این یه ظلم خیلی بزرگ هم ب خود دانشجو و هم به جامعه هست.البته هستند کسایی که بیشتر از ظرفیت خودشان دارند فعالیت میکنند ولی هیچ کس نمیتواند جای کسی را پر کند.

 

16 نرم آذر را نماد چه چیزی میدانید؟

اسمش روش هست (نماد جنبش دانشجویی)

 

چه چیزی راگمشده دانشجویان فعلی می دانید که باید با تلاش بیشتر آن را بیابند؟

اعتماد به نفس و امید داشتن به خدا

 

به نظر شما چه چیزی باعث شده است که  دانشگاه ها مبدا تحولات باشندو درمقابل توطعه دشمن هوشیارانه عمل کنند؟

رهبری می فرمایند: "در همه جای دنیا دانشجویان یکی از قشرهای پیشرو هستند علت هم واضح است  روح ناآلوده جوان هنگامی که با ذهن و فکر روشن ناشی از تحصیل و با دید بصیر و آگاه همراه می شود، ترکیب خیلی ممتاز و فاخری به وجود می آورد، ان ترکیب همان دانشجوست"

 

به همین خاطر هست که رهبری همیشه بین دانشجویان مطالبه گر هستند و مهمترین خواسته هایشان را بین دانشجوها مطرح می کنندو خیلی از مسائل را قبل از اینکه تو جلساتی که با سیاسیون دارند مطرح کنند بین دانشجویان عنوان می کنند.

و به خاطر همین هست که به قول دکتر شهید بهشتی: "دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود"

 

تا چه اندازه صحبت های رهبرمعظم انقلاب را در مورد نقش دانشجو در جامعه  مدنظر قرار می دهید؟

سوالیه که همینطوری نمی شود جواب داد طبیعتا همه افرادی که فعالیت فرهنگی دارند با مد نظر قرار دادن حرف های رهبری وارد این عرصه می شوند. فک کنم این سوال را باید از یکی دیگه بپرسین نه از خودم.

 

اگر بخواهید تیتری در مورد دانشجو و 16 آذر بزنید چه می گویید؟

جزوه ی سرخ آزادی

 

دانشجویان چه کمکی به رشد و توسعه کهگیلویه وبویراحمدکرده اند؟

به هر حال این کارهایی که دوستان دارند درزمینه فرهنگی و همچنین علمی انجام می دهند بی تاثیر نیست  به خصوص اردوهای جهادی که تاثیرش رو خیلی واضح تر می توان دید قبلا خیلی از مردم نسبت به خیلی مسائل آگاه نبودند ولی به لطف دوستان الان خیلی اوضاع فرق کرده. شاید یکی بگوید مثلا تو مسئله ای مثل حجاب تو این استان که متاسفانه روز به روز بدتر هم می شود دانشجویان کاری نکرده اند ولی واقعا این طور نیست من خودم با دوستان بودم و دیدم که چقدربه خصوص روی این موضوع تاکید دارند ولی خوب یه کار تو سطح شهر و یا استان همکاری خیلی زیادی میخواهد که واقعا دانشجو به تنهایی نمیتواند و باید خیلی بخش های فرهنگی دیگه هم ورود پیدا کنند که ان شالله این همه کاری که دارد به صورت مجزا انجام می شود نتیجه بهتری داشته باشد به  طوری که تاثیرش خیلی واضح دیده شود.

 

حمایت مسئولان از دانشجویان و رفع مشکلات آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟

درسته که بعضی جاها از دانشجو حمایت می شود ولی این حمایت ها هم آنطوری که باید راضی کننده نیست. مثلا دانشجویان این استان همیشه برای آوردن سخنران مشکل  دارند و متاسفانه مسئولین هیچ وقت تو این زمینه خیلی به دانشجو کمک نکردند  یا کارای فرهنگی که انجام می شود.به نظر خودم باید یه خورده بیشتر به دانشجوبها بدهند و اعتماد کنند. یا مثلا بحث نشریات و خیلی موضوع های دیگه که به نظرم می شود که مسئولین خیلی بهتر نقش آفرینی کنند.

 

سیاست زدگی دانشگاه ها را تا چه اندازه به ضرر دانشجو ها می دانید؟

سیاست زدگی یعنی اینکه چیزی را بگوییم و عنوان کنیم که حقیقت نداشته و ساخته ذهن عده ای از اشخاص (سیاسیون) است وآفت دانشگاه و فعالیت های دانشجویی و به طور کلی جامعه است عملا قدرت فکر و پویایی را از دانشجو میگیرد و دانشجو و دانشگاه و به تبع آن جامعه را از حرکت بازمی دارد و مانع پیشرفت می شود.

 

رسالت فعلی دانشجو در مقابل توطئه و نفوذ دشمن چیست؟

چند وقت قبل مقاله ای خواندم در مورد فعالیتهای ضد ایرانی جالب بود نوشته بود که به یه عده این وظیفه محول می شودکه راهکار ارائه بدهند برای ضربه زدن به ایران و به قولی ایران هراسی و اگر فرد تعیین شده میتوانست راهکار ارائه بدهد که هیچی ولی اگر راهکاری ارائه نمیداد مجازات می شد.

 

وقتی آدم همچین چیزی می شنود تازه متوجه می شود وسط چه جنگی ایستاده و اون موقع است که میفهمد داشتنِ اطلاعات فقط در حیطه رشته دانشگاهی کافی نیست و باید تا می توانیم مهارت بدست بیاوریم، آگاهی خودمان را  افزایش بدهیم تا بتوانیم نقشه های پلید دشمنان را خنثی کنیم.

 

باید خیلی سفت و سخت بایستیم، همواره حامی رهبری و گوش به فرمان باشیم و طوری باشیم که دلگرمی ای برای ایشون. و به تعبیری طوری باشیم که تمام دشمنان بدانند:

این گردبادهای به غیرت درآمده

تسلیم امر رهبرند که طوفان نمی کنند

 

نقش دانشجویان خانم  دربه ثمر رسیدن انقلاب و رشد علمی چطور بوده است؟

همیشه گفتن پشت هر مرد موفق حتما حتما حتما یه خانم بوده

قبل از انقلاب خانم ها پا به پای مردان تو تمام میادین جنگ حضور داشتند، رنج های زیادی تحمل کردند و طبیعتا نقش مهمی را در پیروزی انقلاب داشتند.

 

در 8 سال دفاع مقدس هم چه پشت میدان جنگ و چه در خود میدان جنگ همواره حضور داشتند و پا به پای مردان نقش آفرینی می کردند وحتی بعد از جنگ هم عقب نموندن و در مراکز علمی نقش آفرینی کردند.

 

 حرف آخر؟ برای تک تک دانشجویان کشور عزیزمان آرزوی موفقیت و تندرستی دارم.

 

باتشکر از سرکار خانم عاطفه نارکی که با همه مشغله هایی که داشتند وقتشان را دراختیار ما قرار دادند.

پایگاه خبری تحلیلی زنان کهگیلویه وبویراحمد ایل بانو  هم به نوبه خود روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز کشورمان تبریک عرض می نماید.

منبع: ایل بانو

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی