نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

30. آذر 1394 - 14:58
با حضور جمعی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد:
اولین نشست «کتاب‌خوان» روستایی در بویراحمد برگزار شد
دویست و هفتاد و دومین نشست «کتاب‌خوان» استان کهگیلویه و بویراحمد و اولین نشست «کتاب‌خوان» روستایی استان با حضور جمعی از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در شهرستان بویراحمد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چهارفصل، دویست و هفتاد و دومین نشست «کتاب‌خوان» استان کهگیلویه و بویراحمد و اولین نشست «کتاب‌خوان» روستایی استان با حضور جمعی از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در شهرستان بویراحمد برگزار شد.

 

 دویست و هفتاد و دومین نشست «کتاب‌خوان» کشور، ششمین نشست «کتاب‌خوان» استانی و اولین نشست «کتاب‌خوان» روستایی کهگیلویه و بویراحمد با حضور امام جماعت روستا، هیات امنای مسجد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرکل بیمه تعاون روستائی، مدیرکل تعاونی روستایی، دهیاری و شورای روستایی «نرگاه»، فرهنگیان و مدیران مدارس، دانش‌آموزان، زنان خانه‌دار، فعالان رسانه و خبرنگاران، نویسندگان و پژوهشگران هم استانی  اعضاء انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، معتمدان روستا، کارشناسان کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در محل مسجد صاحب‌الزمان(عج) روستای نرگاه شهرستان بویراحمد برگزار شد.

 

در این نشست ده تن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:

«فروغ ابدیت» نویسنده: آیت الله جعفر سبحانی/ ارائه توسط:منصور نیکبخت (استاد دانشگاه)
سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله سر مشق زندگی پارسایان، الهام بخش عالمان، نمونه‌ای نیکو برای حاکمان و آینه‌ای برای تصویر ارزش‌های والای انسانی برای سالکان است. فروغ ابدیت که نوشتاری از استاد جعفر سبحانی است‌، کتابی مناسب برای آشنایی جوانان و پیروان مکتب اهل بیت با تاریخ زندگی و سیره‌ی آن پیامبر اعظم است.

این کتاب با بیانی روشن و منابعی معتبر، به توضیح و شرح وقایع و حوادث مهمی از تاریخ زندگانی پیامبر که امور زندگی بیش‌تری دارد، پرداخته است.

از ویژگی‌های برجسته این نوشتار ارزشمند، انطباق کامل آن با مدارک واسناد شیعه است. در این کتاب، اوضاع و احوال عرب‌های پیش از اسلام و شبه جزیزه عربستان، نیاکان پیامبر، میلاد، جوانی، بعثت و حوادث سال اول تا یازدهم هجرت پیامبر، همراه با تحلیل و توضیح آمده است.

 

«صحیفه امام خمینی (ره)» نویسنده: امام خمینی (ره)/ ارائه توسط: عبد الرحیم طاهر نژاد (کتابدار کتابخانه امام علی(ع) یاسوج)

به منظور ارایۀ دوره‌‏اى کامل از تمامى بیانات، سخنرانی ها، پیام ها و مصاحبه ها، احکام و اجازات شرعی و نامه های امام خمینى و با توجه به کمبودها و اشکالات عمده‌‏اى که در صحیفه نور وجود داشت، در سال ۱۳۷۷ و در آستانه  صدمین سال میلاد امام خمینی(س) در سال ۱۳۷۸، موسسه تنظیم و نشر آثار امام اقدام به انتشار «صحیفه امام» نمود. طى چندین سال در بخشهاى مختلف این موسسه متنهاى موجود در صحیفۀ نور و یکایک روزنامه‏‌ها و دیگر نشریات و کتاب‌ها، با نوارها و دستخط‌ ها و نسخه‌‏هاى اصل آثار امام خمینى که در اختیار موسسه می‌‏باشند مقابله گردید و متن نهایى با دقت استخراج شد. تمام مغایرتهاى تاریخى و دیگر اشکالات (موجود در صحیفۀ نور و سایر منابع) مربوط به اطلاعات شناسنامه‏‌اى هر یک از آثار امام بررسى شده و اطلاعات صحیح و نهایى در آغاز هر یک از آثار و در قالب شناسنامۀ آن ارائه شده است.

علاوه بر موارد مذکور، مهمترین امتیاز «صحیفۀ امام» بر صحیفه نور و دیگر کتابهاى منتشر شده از آثار امام خمینى، درج بیش از دو هزار اثر و سند از آثار منتشر نشدۀ امام خمینى است که براى نخستین بار در اختیار عموم قرار گرفته‌‏اند. بسیاری از نامه های خصوصی و خانوادگی و سیاسی حضرت امام و برخی دیدارها و سخنرانی‌ها که در سایر منابع از جمله صحیفه نور ثبت نشده بود در صحیفه امام گنجانده شده‌است. استخراج دقیق نمایه‌‏ها (اعلام، موضوعات و واژگان، آیات و روایات و …) و ارائه آن در قالب یک مجلد (جلد ۲۲) که امکان دستیابى سریع به آدرس موضوع مورد نظر را در ۲۱ جلد صحیفۀ امام فراهم می‌‏سازد، از ویژگی‌هاى دیگر صحیفۀ امام است.

 

«هنر ارتباط» نویسنده: کارون مطلبی/ ارائه توسط: عبدالحسین سپیدنامه(کارشناس آمار و برنامه‌ریزی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد)

در کتاب هنر ارتباط تلاش شده تا موضوع ارتباط، مهارت‌های ارتباطی و راه‌های دستیابی به ارتباط سازنده و موثر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا افراد بتوانند از راهکارهای عملی مهارت های ارتباطی در زندگی فردی و اجتماعی خود بهره مند شوند و راه های رسیدن به موفقیت را کسب نمایند.

چگونگی ارتباط برقرار کردن با خود و خدای خود، با دنیا و محیط پیرامون، با همسر و فرزند، پدر و مادر و دوستان خویش از موضوعات اصلی این کتاب است. این کتاب با استناد به اندیشه‌ها و احادیث گهر بار و ارزنده حضرت محمد (ص) به عنوان بهترین و زیباترین الگوی برای درست زیستن و درست رابطه برقرار کردن گردآوری شده است.

 

«سووشون» نویسنده: سیمین دانشور/ ارائه توسط: روح اله عسکری( استاد دانشگاه)
سووشون نام رمانی از سیمین دانشور نویسنده نامدار چند دهه گذشته ایران است، نویسنده در این رمان زندگی فئودالی در زمان اشغال ایران از سوی انگلیسی‌ها را به زیبایی به نگارش درآورده است. کاربرد برخی واژه‌های عامیانه شیرازی در متن گیرایی داستان را صد چندان کرده است. یکی از ویژگی‌های سووشون ساختار ساده و بیان روان آن است.

سووشون  تا کنون به ۱۶ زبان ترجمه شده است و یکی از پر خواننده ترین رمان های اجتماعی ایران تا کنون بوده است داستان در ۲۳ فصل و از زاویه دید سوم شخص مفرد نقل می‌شود.

«اسیر ۳۹۱۸» گردآوردنده: فتحعلی بزرگمهر/ ارائه توسط: (نویسنده کتاب)
حاج مهدی خسروی متولد سال ۱۳۴۳ نویسنده کتاب اسیر شماره۳۹۱۸ رزمنده داوطلب در جنگ ایران و عراق از سن ۱۶سالگی. کمک آرپیچی زن، تک تیرانداز تیپ امام حسین(علیه السلام). اسیر شماره ۳۹۱۸ اردوگاه بصره، بغداد، الانبار، موصل، از سال ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۹ بمدت ۹ سال اسیر بوده است.اهل روستای گنجه ای بزرگ از بویراحمد مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
کتاب ۱۴۳ صفحه‌ای که به همت ستاد کنگره سرداران و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد تهیه شده‌است مربوط به خاطرات دوران اسارت ایشان می باشد.

 

 «آیین همسرداری» دوروتی کارنگی – دیل کارنگی/ارائه توسط معصومه فتاحیان(کتابدار کتابخانه مرکزی آیت الله ملک حسینی یِاسوج)
دورووتی کارنگی همسر و همکار دیل کارنگی در این کتاب به موضوعات مختلفی  در زمینه شوهرداری مطرح کرده، موضوعاتی از قبیل: چگونه در تصمیم گیری به شوهرتان کمک کنید. – راهکارهایی برای تقویت روحیه شوهرتان – چهار روش برای حمایت بیشتر از شوهرتان – چگونه خانه را محیطی دلپذیر سازید – بزرگ کردن خصلت های نیکو و کوچک شمردن اشتباهات شوهرتان- چگونه سلامتی و دارایی او را حفظ کنید – چگونه سطح محبت و عشق خود را ارتقا دهید.

هر مرد در حقیقت دارای دو شخصیت است: شخصیتی که در حال حاضر دارد و شخصیتی که دلش می‌خواهد داشته باشد. مثلاً یک مرد خجالتی و کمرو دلش می‌خواهد معاشرتی و جسور باشد. یا کسی که گمنام است دلش می‌خواهد معروف و مشهور شود. یا اگر اعتماد به نفس ندارد آرزو می‌کند متکی به نفس و شجاع شود.وظیفه‌ی هر زن این است که به شوهر خود کمک کند تا او به شخصیتی که دلش می‌خواهد برسد. البته این کار را نباید با غرولندکردن و آزاردادن او انجام دهید. در ضمن همیشه به یاد داشته باشید که هرگز شوهر خود را با شوهر همسایه مقایسه نکنید. به هر حال در راه کمک به شوهرتان برای این که به شخصیت آرمانی خود برسد او را عصبی و کلافه نکنید. بدون شک بهترین راه برای کمک به او این است که از شخصیت او تعریف و تمجید کنید و به او روحیه بدهید.

«مدارس مزرعه‌ای کشاورزان» نویسنده: محمد امیری‌اردکانی /ارائه توسط: عیسی کریمی (مدیرکل بیمه تعاون روستائی استان)
کتاب حاضر با هدف آشنایی دست‌اندرکاران و علاقمندان به مطالعه و کاربرد رهیافت‌های مشارکتی ترویج کشاورزی بویژه رهیافت مدارس مزرعه‌ای کشاورزان نگاشته شده است. مطالب کتاب با استفاده از روش‌های مشاهده، مصاحبه، بحث گروهی، مطالعه‌ کتابخانه‌ای و جستجوی اینترنتی جمع‌آوری گردیده و بخشی از آن، حاصل مطالعات و تجارب شخصی نگارنده است. مطالعات گسترده نگارنده در زمینه روش‌های مشارکتی و گردآوری و مستندسازی دانش بومی کشاورزی در قالب ۸ جلد کتاب مقالات مختلف، نگارش این کتاب را تسهیل و تسریع نموده است.

 

 

«زن و ستم تاریخی، ستم برابری» نویسنده: نعیمه اسلاملو و محمد حسن زمان‌وزیر / ارائه توسط: معصومه بهروزی (دبیر آموزش و پرورش)
این کتاب بررسی جایگاه و منزلت زن در جوامع گوناگون پرداخته و تعابیر مختلفی از زن را از منظر اندیشمندان غربی و اسلام بازگو می‌کند. مهترین موضوعات مطرح شده در این کتاب عبارتند از: بررسی ظلم به زن در طول تاریخ و همچنین ظلم مدرن به زن؛ نقد آموزه‌ها و مبانی فمنیسم که مدعی مبارزه جهت رفع ظلم به زن هستند، ارائه مضامین ناب اسلامی در دفاع از حقوق انسانی و حقیقی زن با استفاده از آیات و روایات، احکام، قوانین و نظرات رهبر فرزانه انقلاب و ارائه نگاه ناب اسلامی به عنوان راه حل رفع ظلم به زن به شکلی هنرمندانه است.
 

«کوری» نویسنده: ژوزه ساراماکو/ ارائه توسط: پوریا محمدی(پژوهشگر)
کوری یک رمان خاص است، یک اثر تمثیلی، بیرون از حصار زمان و مکان، یک رمان معترضانه اجتماعی، سیاسی که آشفتگی و اجتماع و انسان‌های سر در گم را در دایره افکار خویش و مناسبات اجتماعی تصویر می‌کند.
ساراماگو تأکید بر این حقیقت دارد که اعمال انسانی در « موقعیت» معنا می‌شود و ملاک مطلقی برای قضاوت وجود ندارد، زیرا موقعیت انسان ثابت نیست و در تحول دائمی است. در یک کلام ساده، دغدغه عمده ذهن ساراماگو در این رمان فلسفی مسئله سرگشتگی انسان معاصر یا « انسان در موقعیت» است که از خلال ابعاد و لایه های مختلف و واکنشهای آنان بررسی می شود.
در شهری که اپیدمی وحشتناک کوری- نه کوری سیاه و تاریک که کوری سفید و تابناک- شیوع پیدا می‌کند و نمی‌دانیم کجاست و می‌تواند هر جایی باشد، خیابان‌ها نام ندارد. شخصیت‌های رمان نیز نام ندارد.

«یادگیری آسان با تفکر و تفریح»/ ارائه توسط راضیه دارابی آرخلو(کارشناس آموزش اداره کتابخانه‌ها)
بسیاری از والدین به شدت نگران آینده ی فرزندان خود هستند. گزارش های PISA با عنوان «پروژه ی بین المللی ارزشیابی دانش آموزان» افزایش سطح مطالب درسی و همچنین تغییرات اجتماعی سریع را می توان عامل تشدید این نگرانی‌ها دانست. صرف نظر از این که دنیای فردا چگونه باش، همه این اصل را قبول دارند که آموزش خوب در مدرسه یکی از عوامل اساسی تامین آینده کودکان است.
این کتاب راهنما، به پدران و مادران نشان می دهد که چگونه به کودکان دبستانی خود کمک کنند تا ادامه ی تحصیل موفقیت آمیز آنان در مقاطع تحصیلی بعدی پی ریزی شود.
والدین می توانند با روش های آموزشی ساده و در عین حال بسیار مؤثر این کتاب، به دانش آموزان ۱۲- ۶ ساله کمک کنند تا حافظۀ خود را تقویت کرده و نقاط ضعف آن را به طور هدفمند بهبود بخشند.

منبع:کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی