نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

20. دى 1394 - 22:17
هم حضرت امام وهم حضرت آیت اله خامنه‌ای اعتقاد به حضور مفید وموثر زنان دارند. امام خمینی فرمودند: ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبردمقاصداسلامی هست آسیب نخواهد دید. زن آسیب نیست بلکه آسیب پذیر هست. هدف ما این است که بگوییم در سی وهفتمین سال انقلاب شرایط بگونه‌ای است که زنان هم می‌توانند مانند مردان وارد عرصه انتخابات شوند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چهارفصل، زینب هاشمی نامزد انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا به سئوالان خبرنگاران پاسخ داد که از منظر خوانندگان می‌گذرد.

لطفا خودتان رامعرفی فرمائید؟
زینب هاشمی مدیر کل اموربانوان سابق استانداری کار‌شناس ارشد جغرافیای شهرسازی با سابقه بیش از ۱۰سال در سازمان مدیریت وبرنامه ریزی واستانداری استان ۹سال، مسئول حوزه پژوهش استان وعضو کمیته تخصصی، تحقیقات استان هستم، جائی که کلیه طرحهای کلان استان تصویب واجرا می‌گردد. دوسال پژوهشگر بر‌تر استان وعضو انجمن زنان نواندیش مسلمان هستم

با این توصیف شما شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی استان را بخوبی می‌شناسید؟
بله مسلما سالهاست در جائی مشغول به کار هستم که طرحهای کلان با مطالعات میدانی توسط متخصصین صورت می‌گیرد، واگر مدیران استانی وتصمیم گیران استان بر اساس آن‌ها برنامه ریزی می‌کردند وافق‌های اجرای کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت را برای استان ترسیم می‌کردند وتغییر مدیران باعث متوقف شدن آن برنامه‌ها نمی‌شدالان شرایط بسیار عالی را در همه زمینه‌ها تجربه می‌کردیم. البته این فقط ضعف استان نیست بلکه در سطح کشور هم با این مسئله مواجه هستیم. الان جذب اعتبارات در سطح کشور بصورت چانه زنی وسنتی است. همانطور که اطلاع دارید ۳۰درصد از اعتبارات در کشور توزیع استانی می‌شود و۷۰درصد آن به صورت ملی است. اگرنیروی توانمند وپیگیر در سطح ملی داشته باشیم ودر سطح استان مدیران پیگیر داشته باشیم می‌توانیم این اعتبارات را به اعتبارات استانی اضافه کنیم.
مشکل دیگر ما ضعف شدید در نظارت پروژه‌ها عمرانی وسایر حوزه‌های اقتصادی واجتماعی است، که بخشی از آن به مسائل فرهنگی (مسائل فردی را به مسائل جمعی ترجیح می‌دهیم) وطایفه گرائی بر می‌گردد. شهرستان بویراحمد ودنا متاسفانه متناسب با منابع وداشته‌های خود رشد قابل قبولی را تجربه نکرده است.

مشکل بعدی وبحرانی ما جوان بودن جمعیت وازدیاد فارغ التحصیلان بیکار پسر ودختر می‌باشدکه در سطح کشور رتبه یک را داریم. متاسفانه دغدغه اول وآخر خانواده‌ها ومسئولان استان شده است واین با توجه به سیاستهای دولت مبنی بر کوچک سازی عملا با استخدام در بخش دولتی محقق نخواهد شد. باید متناسب با شرایط ومنابع استان بتوانیم در قالب جذب سرمایه گذار خارج منطقه وایجاد زیر ساختهای گردشگری، ایجاد طرحهای شیلات وماهیان سردابی، صنایع شیمیائی، مواد غذائی ونوشیدنی‌ها، صنایع دستی، ماشین آلات وتجهیزات فلزی، داروهای گیاهی، صنایع بسته بندی خشکبارو…. بتوانیم بخش خدمات را جهت جذب نیروهای بیکار بکار گیریم.

به لحاظ شهر سازی مرکز استان «یاسوج» جزء شهرستانهای بویراحمد ودنا محسوب می‌شود ومتاسفانه بدلیل توزیع نامناسب امکانات وقدرت بصورت آمایشی تبدیل به یک سر بزرگ در استان وتنه لاغر ونحیفی است که آسیب آن بیشتر از منافع آن است. افزایش مهاجر پذیری در شهر یاسوج ومهاجر فرصتی شهر‌ها وروستاهای اطراف را داریم. شهرهاوروستاهای گردشگر پذیر استان وشرایط مطلوب آب وهوا، بکر بودن این مناطق، وجود مناطق حفاظت شده دنا، چشمه سار‌ها، غار‌ها وکوههای معروف می‌تواند این مناطق را به قطب گردشگر پذیر منطقه تبدیل کند. را هکارهای علمی آن مهیا کردن زیر ساختهای لازم در این زمینه وهماهنگی وجذب سرمایه گذار خارج از منطقه، تبلغات، زیبا سازی فضاهای شهری است.

مسائل فرهنگی ما نیز متولی خاصی ندارد وموازی کاری ووجود شرح وظایف فرهنگی تیپ برای کل کشور وعدم توجه به مسائل بومی هر منطقه ومسائل روز ونبود اعتبار لازم در این زمینه مسئله‌ای است که ما را با اما واگر‌های زیادی روبرو کرده است.

متاسفانه در بخش آموزش ووبخصوص آموزش عالی نیز وضعیت خوبی را ترسیم نکردیم. معلمان که معماران جامعه هستند بشدت از لحاظ مالی وبخصوص به لحاظ جایگاه اجتماعی در فشار هستند. ماباید بهترین ونخبهترین افرادمان در آموزش بکار بگماریم وانتظارات مالی آن‌ها را نیز تامین کنیم همانطوریکه در مراکز قضائی وامنیتی این مسئله جدی گرفته شد واز لحاظ مالی آن‌ها را به نقطه قابل قبول رساندند روی این مسئله تاکید گردد.

هدف شما از ورود به انتخابات چه بوده است؟ آیا این توانمندی را در خود می‌بینید که به عنوان نماینده مردم پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشید.؟
بسیار سوال جالبی است. خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان بسیار پررنگ شد چه در پیروزی انقلاب چه در زمان جنگ زنان ما نقش بسیار تاثیر گذاری داشتند وبعد از جنگ تلاش کردند که جایگاه ویژه‌ای با حفظ ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشند.

 

زنان از نظر وضعیت تحصیلی توانستند جایگاه خود را بدست آوردن دختران تحصیل کرده ما در کشور جزء استانهای رتبه اول هستیم ولی متسفانه از نظر نرخ بیکاری، نرخ مشارکت، نرخ مشارکت اقتصادی است هنوز جزء آخرین استان‌ها هستیم. اگر اعتقاد به توسعه به معنی واقعی کلمه داریم واگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را به واقع اجرائی کنیم نمی‌توانیم بدون توجه ومشارکت نیمی از جمعیت کشور که زنان تشکیل می‌دهند، آن را اجرائی کنیم.

 

هم حضرت امام وهم حضرت آیت اله خامنه‌ای اعتقاد به حضور مفید وموثر زنان دارند. امام خمینی فرمودند: ملتی که بانوانش در صف مقدم برای پیشبردمقاصداسلامی هست آسیب نخواهد دید. زن آسیب نیست بلکه آسیب پذیر هست. هدف ما این است که بگوییم در سی وهفتمین سال انقلاب شرایط بگونه‌ای است که زنان هم می‌توانند مانند مردان وارد عرصه انتخابات شوند. دلسوز‌تر، آینده نگر‌تر، پاکدست‌تر، جدی‌تر در کار ودارای توان مدیریت بالا هستند به لحاظ علمی هم ثابت کردند. پس من می‌خواهم بگوییم آنقدر توانمند ومسلط به شرایط منطقه جغرافیائی شهرستان، استان وکشور هستم که می‌توانم نماینده مردم عزیر وسخت کوش ومحروم منطقه‌ام باشم. این را به پشتوانه دوره کار‌شناسی ومدیریتی که داشتم اعلام می‌کنم.

حذف زنان از عرصه مدیریتی، محصول توسعه نیافتگی است. بعضی‌ها می‌گویند زن را چه به این کار‌ها. فکری که از فرهنگ وسنت ما بر جا مانده است. وقتی تقسیم قدرت در دست مردان است وبه زنان توانمند وفعال فرصت حضور وشناخت داده نشده چگونه باید وارد میدان عمل شود انتخابات جائی است که دست خانم‌ها را باز گذاشته وهیچ خلا قانونی در این خصوص وجود ندارد.

به نظر شما چگونه می‌توانیم زنان بیشتری به مجلس راه یابند؟
یک راه اطریق کادر سازی احزاب هست اضافه کردن اسم بانوان توانمند وشناخته شده وشناسنامه دار به لیستشان. یکی از کارکردهای احزاب شناختن زنان توانمند به جامعه است وقت وهزینه کمتری را دربرخواهد داشت. باید رسانه‌ها هم به کمک بیایند وآن‌ها را معرفی کنند. زنان بعد از چند دهه کامیابی در عرصه دانشگاهی باید انتظار داشته باشند که جامعه با روی باز از آن‌ها استقبال کنندو تعداد بیشتری به عنوان کاندید معرفی شوند. در تدوین برنامه ششم در سطح استانی حضور داشتیم ونظرات خود را اعلام کردیم وبرنامه ششم بگونه‌ای تدوین شده که می‌تواند خیلی از این تابو‌ها را بشکند وخود زنان هم باید به این خود باوری برسند در صدد تخریب همدیگر نباشند. بگذارند قدمهای اول محکم برداشته شود. مشارکت سیاسی خود را یک بار دیگر ثابت کنیم وپیگیر مسائل خود از هر طریق ممکن باشیم. ضرب المثلی هست که تا بچه گریه نکند مادر متوجه گرسنگی او نمی‌شود.

از حوصله‌ای که بخرج دادید ممنون وسپاس گذاریم.
من هم به نوبه خودم تقدیر وتشکر می‌کنم وامیدوارم در فرصتهای آینده ریز برنامه‌های خود را به اطلاع مردم شریف شهرستانهای بویراحمد ودنا برسانم. ان شاءا… مردم به ما اعتماد کنند ومطمئن باشند که ضرر نخواهند کرد.

کبنا

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی