نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

29. مهر 1396 - 9:42
واقعیت این است که بسیاری از این طرح‌های راه‌سازی بدون ارزیابی‌های محیط زیستی و اجتماعی انجام شده و موجب تخریب جبران‌ناشدنی خاک ارزنده‌ی سرزمین و همچنین آسیب‌ دیدن منابع آب و البته حیات وحش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفر بوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرها سکونت دارند.

سرفاریاب شهری در بخش سرفاریاب شهرستان چرام استان کهگیلویه وبویراحمد ایران است. روستای برآفتاب از توابع شهرستان کهگیلویه پس از ادغام با روستای اسلام‌آباد مشایخ به شهر تبدیل و به عنوان شهر سرفاریاب شناخته شد.

منطقه سردسیری جوخانه سرفاریاب نیز یکی از مکان هایی است که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و یک فضای بسیار رویایی تلقی می شود.

کوههای بلند وسربه فلک کشیده،دره های سرسبز وآب فراوان این منطقه را به محلی مناسب و پاکیزه برای رشد و نمو گونه های خاص و بسیارکمیاب گیاهان کوهی تبدیل کرده است.

چند دهه است که در کشور ما هرگونه راه‌سازی نماد و عامل توسعه تلقی می‌شود، چنان که در میان نمایندگان و مسوولان اجرایی مناطق گوناگون کشور، رقابتی سخت برای جذب بودجه به منظور راه‌سازی در حوزه‌ی خودشان به چشم می‌خورد. اما، واقعیت این است که بسیاری از این طرح‌های راه‌سازی بدون ارزیابی‌های محیط زیستی و اجتماعی انجام شده و موجب تخریب جبران‌ناشدنی خاک ارزنده‌ی سرزمین و همچنین آسیب‌ دیدن منابع آب و البته حیات وحش شده است.

 به نظر می‌رسد بسیاری از طرح‌های راه‌سازی به هدف‌های خود دست نیافته و فقط موجب صرف میلیاردها تومان بودجه‌ی کشور، تخریب خاک، آسیب‌دیدگی منابع آب، آلودگی هوا، و نابودی پوشش گیاهی و حیات وحش شده است که از جمله این تخریب و نابودی جنگل بر اثر اجرای نادرست پروژه راه سازی در منطقه آب حیات جوخانه استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که حال به اصرار بر تغییر مسیر بعد از این همه تخریب رسیده است .

در پایان باید گفت که مسئولان امر نسبت به بررسی این سری موضوعات و یافتن راه حل جدی برای کاستن از تخریب طبیعت این سرزمین چهارفصل همت کنند چرا که تخریب در یک لحظه صورت می گیرد و کاشت، داشت و برداشت یک درخت در چندین سال صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی