نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

26. آبان 1396 - 20:30
آمارهای فضای مجازی و کتابخوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که جوانان استان گرایش زیادی به سمت استفاده از اینترنت پیدا کرده اند که این حرکت به سمت فضای مجازی باعث پسرفت در حوزه کتاب و کتابخوانی استان گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ امروزه فضای مجازی مجازی به خاطر وجود بستری همچون اینترنت توانسته است گستردگی زیادی در جامعه ایران و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد پیدا کند. یکی از ویژگی های اساسی فضای مجازی، گستردگی آن می باشد که به راحتی تا روستا ها هم گسترش یافته است و مرزهای زمان در انتشار اخبار و اطلاعات را برداشته است و در سریعترین زمان ممکن اطلاعات از یک سوی این کره خاکی به سوی دیگر آن منتقل می گردد.  که این این روزها اگر به افراد توجه بیشتری نمایید و رفتار، عملکرد و وقت گذرانی افراد را بررسی نمایید خواهید فهمید که این روزها اکثریت افراد توسط فضای مجازی تسخیر شده اند. این روزها تلفن همراه به اول شخصیت زندگی ما تبدیل شده است، شاید دوری از خانواده چند روز قابل تحمل باشد ولی دوری از تلفن همراه و بخصوص اینترنت خیلی سخت است. 

 امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیت روزمره انسان، بدون کمک از قابلیت های این شبکه عملا با مشکل مواجه خواهد شد. فضایی که گفته می شود به اندازه هزار میلیارد کتاب در آن مطلب وجود دارد. 

ضریب نفوذ اینترنت در کشور بر مبنای آمار سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت به ۸۲.۱۲ درصد رسیده است و این درحالی است که پیش از این ضریب نفوذ اینترنت در ایران، ۷۳ درصد بود.

وزارت ارتباطات در قالب گزارش‌های فصلی اقدام به انتشار وضعیت ضریب نفوذ اپراتورها در استان های کشور می‌کند و اکنون نیز آماری را تا پایان شهریور ماه سال جاری ارائه داده که به بررسی جایگاه استان‌ها از منظر خطوط همراه فعال در آن‌ها پرداخته است.

نکته جالب توجه در این آمار افزایش سهم استان‌هایی به جز پایتخت نسبت به سال گذشته است. استان تهران که مقام دوم را در پایان شهریور 95 در این جدول آماری داشت، امسال رتبه 6 را از سهم بازار اپراتورها دارد. ذکر این نکته ضروری است که این ضرایب با توجه به جمعیت هر استان مشخص می‌شود.

جدول ضریب استانی اپراتورها تا پایان شهریور 1396

 
همچنین با توجه به نرخ ضریب امسال شاهد خارج شدن دو استان قم و یزد از این لیست هستیم و در ازای آنها استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس اسامی تازه این لیست به شمار می‌روند. جالب است بدانید اولین سفر استانی وزیر ارتباطات کنونی، «محمدجواد آذری جهرمی» بعد از نشستن بر کرسی وزرات به استان کهگیلویه و بویر احمد بود.
 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد 8 شهریور امسال گفت: ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت بر حسب تعداد کاربران از ۱۲ درصد در خرداد ۹۲ به ۵۱.۵۴ درصد رسیده که رشد ۴.۳ برابری را نشان می‌دهد.

مجید محنائی در یاسوج اظهار داشت: تعداد کاربران اینترنت در استان کهگیلویه و بویراحمد از 81 هزار و 695 نفر در سال 1392 به 387 هزار و 512 نفر رسیده است.

 
شاهرخ  کناری مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کهگیلویه و بویراحمد در سوم آبان ماه امسال،  گریزی به آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی زد و گفت: زنان کهگیلویه و بویراحمد روزانه بیش از 7 ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند، و این میزان استفاده در مردان استان بیش از 5 ساعت است.
وی گفت:میزان استفاده از فضای مجازی در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است و صله رحم، همبستگی و همدلی تحت شعاع قرار گرفته است .
 

طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز افکار سنجی ایران (ایسپا) بیش از 80 درصد از جمعیت جوان ایران با میانگین سنی 15 الی 24 سال از شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که میانگین استفاده از اینترنت در جعیت جوان سایر کشورهای در حال توسعه دنیا 67 درصد است.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد سوم مهرماه امسال  با اشاره به صدمات جبران ناپذیر استفاده نادرست از فضای مجازی در سال های گذشته برای خانواده ها و افراد گفت: این محیط، تهدید جدی برای جامعه محسوب می‌شود.

مدیرکل اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد 22 شهریور امسال گف: خطرات فضای مجازی در بین جوانان کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته شود.

دنیای مجازی در مواردی مانع حضور فیزیکی انسانها در محیط های مختلف می شود و به نوعی در وقت و هزینه صرفه جویی می کند، اما متاسفانه در کنار فواید و مزیت های زیاد این فناوری که مهمترین آن دسترسی سریع و آسان به داده ها است ، تخریب ونابودی آهسته و بدون سر و صدای فضای اینترنت اثرات جبران ناپذیری را به همراه می آورد که تا سالها جامعه و خانواده را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

 
كتاب و كتاب خواني و ميزان گرايش به مطالعه، امروزه يكي از شاخص‌هاي توسعه به شمار مي‌رود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد مطالعه و كتاب خواني وضعيت مطلوبي در ايران ندارد و عمدتا مردم ايران از خريد و يا مطالعه كتاب گريزانند و اقدامات لازم و جدي جهت ترويج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

سرانه مطالعه کتاب در ایران 74 دقیقه است که کهگیلویه و بویراحمد در رتبه هفدهم کشور قرار دارد.  

رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد در جلسه فعالان عرصه کتاب استان با امام‌جمعه یاسوج که 23 آبان ماه برگزار شد، گفت: آنچه مسلم است سرانه مطالعه مطلوب جامعه ما نیست و ارائه گزارش‌ها در حوزه کتاب به‌منزله رضایت از وضعیت کتاب‌خوانی نخواهد بود.

معاون فرماندار بویراحمد 31 تیرماه امسال از سرانه مطالعه در مرکز استان خبر داد و گفت:نرخ سرانه مطالعه در بویراحمد ناچیز است.

آمارهای فضای مجازی و کتابخوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد که جوانان استان گرایش زیادی به سمت استفاده از اینترنت پیدا کرده اند که این حرکت به سمت فضای مجازی باعث پسرفت در حوزه کتاب و کتابخوانی استان گردیده است که نیاز است مسئولین استانی خصوصاً استاندار که یکی از برنامه های اصلی خود را بحث فرهنگ بیان کرده اند که حوزه ی کتابخوانی یکی از مواردی است که باید روی آن برنامه ریزی ویژه ای توسط وی انجام گیرد. همچنین مسئولین اجتماعی استان باید در پی حل دوگانه فضای مجازی و کتابخوانی در استان باشند چرا که تاثیرات فضای مجازی در استان بیشتر از فایده دچار خسارت می باشد که باز همین حوزه نیازمند فرهنگ سازی نیز می باشد در عین حال که برای احیای فرهنگ کتابخوانی در استان گام ها و برنامه هایی باید تدوین گردد.

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی