نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

1. آذر 1396 - 18:09
دبیر انجمن های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز با اشاره به جایگاه بالای آثار باستانی شهرستان بهمئی، خواهان همیاری مردم و مسئولان در صیانت از این آثار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل به نقل از آوای ماغر؛دبیر انجمن های میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز در اولین نشست انجمن های میراث فرهنگی شهرستان بهمئی دغدغه های بالای مسئولان میراث فرهنگی در حفظ آثار باستانی را به این دلیل عنوان کرد که برخی از اندیشه های خلق آثار، قدمت و جایگاه واقعی آنها هنوز ناشناخته مانده است و گفت: وظیفه اصلی ما حفظ این آثار به عنوان بخشی از هویت کشور برای نسل های آینده می باشد.

رحیم دادی نژاد تصریح کرد:معماری امامزاده بابا احمد(ع) خاص جنوب و جنوب غرب کشور است و تاکید ما بر حفظ شاکله تاریخی و باستانی آن به دلیل معماری هندسی و اندیشه های ناب معمار آن است.

وی گفت: معماری پلکانی این امامزاده اشاره به اندیشه و اعتقاد معمار به معراج پیامبر (ص)دارد که به نوعی در این آثار باستانی معراج پیامبر(ص) به تصویر کشیده شد.

دادی نژاد افزود: در این اثر باستانی ارتباط هندسی بین فضای داخلی و بیرونی وجود دارد که در سایر بناها این ارتباط مشاهده نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم بهمئی از لحاظ حوزه سرزمینی و فرهنگ زیست با بخشی از استان چهارمحال بختیاری همنشین بودند ؛برای نمونه پشت لباس بختیاری همین نمادهای پلکانی وجود دارد که در معماری امامزاده بابا احمد(ع) یا در حاشیه های گلیم دست بافت زنان بهمئی هم موجود است.

دادی نژاد با اشاره به اینکه آثار باستانی چغازنبیل شوش هم حاوی همین نمادهاست، گفت: با توجه به شواهد موجود شاید بهمئی خاستگاه تمدن ایلامی باشد و به همین دلیل است که میراث فرهنگی وظیفه خود می داند با حساسیت بالا از این آثار منحصر به فرد حراست کند.

وی در ادامه گفت: در تلاشیم لباس ایل بهمئی را به عنوان میراث معنوی شهرستان بهمئی و استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی کنیم.

دادی نژاد تصریح کرد: شهرستان بهمئی شهرستانی است که از دوران دور استقلال خاصی داشت ؛این کار با یک سازگاری با حکومت مرکزی شکل می گرفت که با این تعامل حکام بهمئی برای خود به صورت مستقل در این منطقه حکومت می کردند.

دبیر انجمن های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه با داشتن چندین آیین معنوی ثبت شده در کشور، استان پایلوت میراث معنوی کشور شناخته می شود.

دادی نژاد با اشاره به تلاش مسئولان استانی و کشوری برای ثبت جهانی نقوش برجسته تنگ سروک، گفت: برای ثبت جهانی یک اثر باستانی انجام نزدیک به 35پژوهش که هر کدام چند سال طول می کشد، لازم است اما با ظرفیتی که اینجا وجود دارد، این کار شدنی است .

وی افزود: حس تعلق مردم بهمئی به آثار باستانی برای ما یک نقطه قوت است ؛پیرمردیدر کنار آثار باستانی تنگ سروک زندگی می کند که زمستان را تنها به خاطر حفاظت افتخاری از همین نقوش برجسته در سخت ترین شرایط آب و هوایی سپری می کند.

دبیر انجمن های میراث فرهنگی استان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نقوش برجسته تنگ سروک بخشی از تاریخ جهان به حساب می آید و برای کلیه کشورها حائز اهمیت است، کار مرمت آن را برای ما سخت می کند.

دادی نژاد با تاکید بر اینکه باید از اندیشه اجداد خود حفاظت کنیم، گفت: باید کلیه حریم آثار باستانی حراست شوند اما ما کمبود نیروی حفاظت داریم و از مردم و مسئولان سایر ارگان ها می خواهیم ما را در این امر خطیر یاری کنند .

وی افزود: همانطور که از زمین شخصی خود دفاع می کنید، از آثار باستانی هم دفاع کنید.

دادی نژاد در پایان گفت: اگر انجمن های میراث فرهنگی در شهرستان بهمئی تا سطح روستاها فعال شود، هیچ کس نمی تواند از استان های دیگر در اینجا حفاری غیر مجاز داشته باشد و به آثار باستانی که بخشی از هویت شماست، تعرض نماید.

معاونت باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با تقدیر از حضور اعضای انجمن میراث فرهنگی بهمئی در این نشست، گفت:انجمن میراث فرهنگی از71سال پیش در نیشابور با هدف نگهداری از آثار باستانی شروع شد.

مسعود شفیعی تصریح کرد: مهمترین عامل  تاسیس این انجمن نگهداشت آثار باستانی به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بود و اکنون هم با همین اهداف انجمن های میراث فرهنگی در کشور شکل گرفت.

وی در پایان گفت: در شهرستان بهمئی قدیمی ترین اثر باستانی استان یعنی تنگ سروک قرار دارند؛  این اثر نه تنها استانی و ملی است بلکه در تلاشیم این اثر باستانی را ثبت جهانی کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی