نظرخواهی

آیا ازعملکرد مهدی روشنفکر در توسعه شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون راضی هستید؟

تازه های سایت

14. آذر 1396 - 19:50
مناظره جنبش دانشجویی در دانشگاه آزاد با حضور داریوش ارجمند و سعید آتش بار به مناسبت روز دانشجو برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی چهارفصل؛ عصر امروز مناظره جنبش دانشجویی در دانشگاه آزاد یاسوج به مناسبت روز دانشجو برگزار شد که دانشجویان حاضر در جلسه با تفکیک سئوالات خویش در دو گروه اصولگرایی و اصلاح طلبی از مهمانان تقاضای پاسخ نمودند.

داریوش ارجمند فعال اصلاح طلب فضای دانشجویی به عنوان طرح اول شروع کننده مناظره با بیان اینکه واژه های علوم انسانی تعاریف خاصی دارد و ما در علوم جامعه شناسی برای جنبش و جنبش دانشجویی تعریف داریم، گفت: جنبش در اصطلاح جامعه شناسی به هرگونه تلاش جمعی برای دست یابی به یک هدف مشترک و به وسیله گروه خاصی با مرام نامه خاصی انجام می گیرد، گفته می شود.
 

وی افزود: جنبش دانشجویی یک ویژگی دیگر علاوه بر  جنبش دارد و آن هم استقلال است یعنی جنبش دانشجویی وقتی معنای واقعی خود را می گیرد که استقلال از نهادهای دولتی و حکومتی داشته باشد.
 
این فعال اصطلاح طلب با اشاره به اینکه بیان تاریخچه در یک مناظره ملال آور است، بیان کرد: پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 و فضای حاکم آن روز بر جامعه سیاسی وقت، یک تفکر مارکسیستی غالب بر دانشگاه حاکم بود که بعدها با ورود افرادی همچون مرحوم طالقانی، بازرگان، صحابی و دیگران با تفسیر جدیدی از دین و اسلام گرایش های اسلامی و دینی در دانشگاه ها پایه ریزی شد.


 
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی به روند خود ادامه داد تا زمانی که با اعتراض به کاپتالاسیون توسط امام و موضع گیری شدید دانشجو یک نقطه عطف دیگری را رقم زد.
 
وی با اشاره به اینکه در تاریخ جنبش دانشجویی یک نقطه بسیار روشنی داریم به نام 16 آذر که در واقع نقطه عطفی نه تنها در فضای دانشجویی بلکه در فضای اجتماعی و فرهنگی ایران محسوب مشود.
 
ارجمند با بیان اینکه این نقطه عطف زمانی است که سه شهید بزرگوار در دانشگاه تهران بر اثر حمله سربازان توسط رژیم به شهات می رسند، تصریح کرد: پس از این واقعه جنبش ادامه پیدا می کند تا به فضای انقلاب می رسیم؛ از ویژگی های جنبش دانشجویی، نقش جنبش دانشجویی در خود انقلاب است، در خود انقلاب جنبش چند نقش را ایفا می کند که اول تولید اندیشه است و در فضای دانشگاه اندیشه تولید می شود، دوم تکثیر اندیشه است و سوم تبلیغ اندیشه است، اندیشه هایی که همه شما استحضار دارید از جمله سخنرانی های مرحوم دکتر شریعتی و مقام معظم رهبری، شهید مطهری در حسینیه ارشاد انجام می شود و در واقع نقش اصلی تبلیغ این مبانی به وسیله دانشجو انجام می گیرد.
 
وی افزود: در زمان انقلاب نیز ما می بینیم که صف اول انقلاب هم مال دانشجو می باشد، ضمن لحاظ کردن اینکه مبانی فکری و اتاق فکر ممکن است که بزرگوارانی بوده باشند و هستند اما صف اول دانشجوها هستند.
 
ارجمند با اشاره به اینکه بعد از انقلاب نیز ما یک حادثه دیگر داریم به نام جنگ که البته قبل از آن نیز در مرحله تثبیت، فرایند ساختار سازی را داریم که به تایید آمار 89 درصد نهادهای دولتی بعد از انقلاب را دانشجویان تعریف می کنند و نهادهای نوپا و جدیدی مثل سپاه به پیشنهاد دانشجویان شکل می گیرد.
 
این فعال دانشجویی با اشاره به جنگ تحمیلی و نقش جوانان دانشجو در آن زمان، تصریح کرد: مرحله جنگ را هم جوانانی که اغلب از همین دانشجوها بودند را اداره می کنند و به پیش می برند.
 
در ادامه این مناظره سعید آتش بار طرف دوم مناظره کننده با بیان اینکه مفاهیم باید مجدد بازخوانی شوند، در پاسخ به پرسش مجری برنامه افزود: واژه هایی مثل علم، توحید، جنبش باید از اول بازخوانی شوند و به عبارتی باید انقلاب را از اول بازخوانی بکنیم، لذا نگاه من به دانشجو این هست که دانشجو یک جریان فضیلت خواه، مبلغ و زاینده ای است که اصالت های تاریخی و هویت های ذاتی آن ایجاب می کند که مستقل باشد.
 
وی گفت: در واقع دانشجو هیچ گونه تاثیر پذیری از جریانات، احزاب و خواص سیاسی ندارد و اگر داشته باشد صلب هویت تاریخی از دانشجو می شود.


 
این فعال جریان عدالتخواهی با بیان اینکه دانشجو یک جریانی است که قرار است همچون چشمه ای باشد جوشان از حقایق الهی، انسانی، اجتماعی، تاریخی و معرفتی برای برون رفت از مشکلات زیست بوم ما در سطح استانی، ملی و جهانی باشد، عنوان کرد: امروز مشکل ما در دانشگاه نبود مسئله است، اساسا این دانشجو هست که برای جامعه مسئله تولید می کند.
 
آتش بار با تصریح کرد: قشر دانشجویی سه ویژگی اساسی دارد، عدالت خواهی، آزادی خواهی و استکبار ستیزی؛ البته استکبار ستیزی دانشجو ارتباطی با انقلاب ندارد و اساسا کسی که انسان باشد، جوان و دانشجو باشد و آزادی خواه باشد که از اقتضاعات دانشجویی است نمی تواند ضد استکبار نباشد.
 
وی افزود: استکبار فقط آمریکای جنایت کار نیست بلکه یک جبهه است، ما در جمهوری اسلامی نیز ما مستکبر داریم چرا که ما جبهه ای بحث می کنیم، در واقع بحث بنده این هست که برداشتی که ما از این جنبش باید داشته باشیم، برخواسته از دوقطبی های حقیقی و ناب در طول انقلاب است و می توان این را در پیام امام پس از قطعنامه جنگ ایرران و عراق دید که " امام فرمودند: امرروز جنگ ما آغاز شده است"، جنگ فقیر و غنی، جنگ مستضعفین و مستکبرین، جنگ اسلام ناب و اسلام آمریکایی.
 
این فعال دانشجویی با پوچ خواندن و سطحی دانستن دوقطبی های چپ و راست بیان کرد: باید برگردیم به تعاریف امام از دوقطبی های ناب و حقیقی، دوقطبی اسلام، عدالت، آزادی، انسجام، صلح دوستی و ...
 
وی ادمه داد دانشجو یک طبقه است که می خواهد آغازگر مسئله های جدید در جامعه باشد، مسئله های ما مسائل سطحی هستند و به این خاطر هست که دانشجویان عدالت خواه مقابل شهرداری زمان آقای احمدی نژاد اعتصاب می کنند به خاطر اینکه در میدان شوش و مولوی و راه آهن کارتن خواب ها شب های سرد را در کارتن می گذرانند، و خود دانشجوها می روند و در آنجا کارتن خوابی می کنند چراکه مسئله را خوب فهمیدند.


 
وی با بیان اینکه از آقای ارجمند سوال دارم که می گویند استقلال از اقتضاعات جنبش دانشجویی است، چرا دکتر حجاریانی که در اتفاقات سال 76 و 78 از گرده دانشجوها بالا می آید و بهره کشی سیاسی از دانشجویان می کند، چرا در سال 78 گفتند جنبش دانشجویی حرف مفت است و دانشجویان بروند و درسشان را بخوانند؛ دوستان دقت کنند اقتضاعات حقیقی جنبش دانشجویی سه مورد است: آزادی خواهی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی است.
 
آتش بار در تعریف معنای جنبش بیان کرد: اساسا کسی می جنبد که از درون جوشش داشته باشد و در واقع تجلی جوشش های درونی می شودف خروش های بیرونی و اگر کسی از درون، دل و قلب وی با منطقه محروم زیلایی و روستاهای دیشموک و لیکک، آرمان های مستضعفین جهان و اشرافیت های متولد شده در شکم جمهوری اسلامی، مسئله اینها نباشد نمی تواند جنبش تشکیل دهد.
 
وی ادامه داد: امروز جنبش دانشجویی مرده، مفلوک و بی رمق است.
 

در این مراسم داریوش ارجمند از حزب اصلاح طلبان لب به سخن گشود و خط و مشی اصلاح طلبی را صراحتا با ناامیدی از دولت و رییس جمهور منتخب شان اینطور بیان کرد: ما در تاریخ اسلام دو شهید گمنام داریم یکی حمزه سیدالشهدا و دیگری حسین بن علی(ع) که هر دو با آگاهی به میدان رفتند. شما دانشجویان چرا از مجلسی نمی گویید که 176 نفرش رشوه می گیرند، به نظر بنده اوج فعالیت دانشجویی در دهه هفتاد بود.

وی اشاره کرد: جنبش دانشجویی باید مستقل و طبق بخشنامه و اتاق دستور نباشد. استفاده ابزاری از شهدا خوب نیست، اگر از شهید حججی می گوییم باید از شهید اورنگ هم سخن گفته شود. اگر قرار است روی یک موضوع مانور بدهیم باید عدالت را رعایت نمود.

 ارجمند در ادامه گفت: روحانی که با رای اصلاح طلبان دو دوره رییس جمهور شده به این دلیل است که اصلاح طلبان به این نتیجه رسیدند که روحانی می تواند به خواسته آنها جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: اگر کسی، گروهی، حزبی و مجموعه ای از اصلاح طلبان روحانی را اصلاح طلب واقعی بدانند در آینده تاوانش را پس خواهند داد. به تشخیص اصلاح طلبان روحانی می توانست بهتر از رقیبش کشور را از بن بست خارج نماید.

سعید آتشبار نماینده حزب دانشجویی اصولگرا چنین گفت: بنده نظرم این است هرکسی در نظام جمهوری اسلامی ایران خطا کند باید محاکمه شود چه افرادی در دولت احمدی نژاد و چه امثال فریدون ها و جهانگیری ها.

این فعال دانشجویی گفت: انقلاب اسلامی برای برداشتن مرزهای حزبی صورت پذیرفت، امام راحل با وجود اینکه فیلسوف و عالم بود وقتی صحبت می کرد و از کم و کیفی موضوعات سیاسی آگاه بود ولی تمام دنیا با ایشان ارتباط صادق عمیق برقرار می نمود.

وی افزود: به شخصه مخالف استراتیژی اشرافی گرا هستم، دوستان اصلاح طلب وقتی بحث از آزادی به میان می آید زود می ترسند، اینها فقط دنبال فرصت زمانند و با پیش کشیدن کهریزک و بحث های کتابی از بطن موضوع دور می شوند.

آتش بار بیان کرد: بعضی از دانشجویان اعتراض می کنند که چرا دولت احمدی نژاد جوانان کم سن و سال را در پست های کلان مدیریتی انتخاب می نمودند که باید در جواب این عزیزان بگویم مگر جنگ را چه کسانی اداره کردند و همین جوانان کم سن وسال توانستند کشور را از خطر دشمن نجات دهند و خود امام راحل به موضوع  توجه به جوانان حساسیت خاصی داشتند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دولت نهم و دهم با همه انتقاداتی که به ایشان وارد هست،دوست داشت هسته قدرت در دست عده ای از گروه خواص شکسته شود و در بحث جوانگرایی خوب عمل می کرد.

وی ابراز داشت:  امروز در دولت یازدهم و دوازدهم می بینیم که همان پیرمردان در پست های وزارتی تکیه بر اریکه قدرت زده اند و حتی با پیشنهاد وزارت علوم به یکی از جوانان این مرز و بوم مخالفت کردند و ایشان را از این صحنه طرد نمودند.

آتش بار بیان کرد: از نمونه عینی جوان گرایی در دولت نهم و دهم می توان به بخشدار مرکزی کلان شهر شیراز توسط یک جوان 24 ساله اشاره نمود که به قدرت جوانان اعتقاد خاصی داشتند. 

وی افزود:اصلاح طلبان با نگاه مدل امام راحل تفاوت فاحشی دارند و به همان نگاه بدوی سعی در اداره کشور را دارند. همه ما متهم به پژمردن عاطفه ها هستیم و علمی که کاربردش در کف خیابان می باشد به درد چه می خورد.

انتهای پیام /

نظرات کاربران

شبکه اطلاع رسانی دانا
قلم_گزینشی